Chevrolet försvinner från Europa

Startat av Ersa, 05 december 2013, 18:15:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

GM fortsätter att förvåna. För att fokusera på förlusttyngda Opel och Vauxhall tar man nu bort märket Chevrolet från den europeiska marknaden 2015. Frågan är om dagens Saab- och Chevroletägare i framtiden rusar till handeln för att köpa varsin Opel?

Tidigare försvann Chrysler till Fiat, och Chrysler Voyager blev då till Lancia Voyager.

http://www.vibilagare.se/nyheter/chevrolet-forsvinner-i-europa-2015

S Svensson

Om jag inte missuppfattat det hela så tillverkades Chevrolet i Korea.

Det är bra att GM anpassar sin "kostym" till sin ekonomi.  I och med att GM bedömde situationen för några år sedan med att behålla GM så vill jag nog påstå att man måste vårda varunamnet. Det stora problemet är nog hur få fart på försäljningen av Opel (brittannien: Vauxhall). Jag vill minnas att kapaciteten i Rydesheim var ca 300 000 Vectra medan den verkliga produktionen låg på ca 90 000 exemplar.

Att man gör inskränkningar i försäljning på vissa marknader är acceptabelt. När AB Volvo började tillverka modell 343 i  Nederländerna så drogs modell 242 in i Sverige. Denna tillverkades för andra marknader och för att få fart på 343 så fick denna prioritet. Även 262 begränsades. Alltså den "vanliga" 262,inte Bertonemodellen. Nu var det en mängd fel på 343 så denna fick i princip göras om helt och hållet.

JDS

Det där med "prioritet" får du gärna förklara. Tills motsatsen är bevisad kommer jag att anta att den begränsande resursen är företagsledningens uppmärksamhet och att man egentligen hade något annat skäl för att lägga ned 242. Det skulle t ex kunna vara så att 242 ansågs konsumera på marknaden för 343, men eftersom du skrev "Denna tillverkades för andra marknader" så blir jag lite förvirrad. Menar du att "andra marknader" betydde marknader utanför Sverige och att detta i själva verket är samma marknader som 343 vände sig till och att den därför drogs in, eller menar du tvärtom att 242 fortsatte att tillverkas för andra marknader men slutade säljas i Sverige, för att inte konkurrera med 343 här?

S Svensson

Volvo gav ut ett häfte till besökare som åklte blå tåget med produktionsuppgifter.

Om vi går tillbaka till 1975 så gjorde Volvo en del produktionsinskränkningar. Totalmarknaden minskade. För att få igång modell 343 (2 dörrar) så trodde vissa personer att det skulle vara lättare sälja tvådörrars bilar i Sverige om det "bara" var 343 att köpa. Det fanns dock 244 och 245 i Sverige,men inte 242.Alltså producerades 242 för andra marknader än Sverige. 242 fanns i L och DL upplaga. L hade fast bakfönster och DL hade öppningsbart sidofönster bak. Jag skulle nog vilja påstå att såväl 242 och 343 fanns att köpa i såval Danmark som Norge. Vad gäller 343 tror jag inte denna såldes i USA (USF och Californien). Däremot såldes 343 ute i europa. Det byggdes 242 i Gent också till i huvudsak marknad dåvarande EEC.
För den intresserade kan nämnas att 240 bilarna började byggas på bana andra veckan i februari 1974. Alltså 40 år sedan. 240 är en bilmodell som betytt väldigt mycket för svensk export.
242 fanns något år i en speciell California variant.1977 såldes 240 bilar i en speciell silverfärgad variant "jubileumsbil" i silvermetallic.
Före 1982 fanns det motorer B17 ,B19,B21 och B23.

Ersa

Frågan är hur framtiden för GM ser ut i Europa. Klarar de av att konkurrera med BMW, Volkswagen och Daimler med sina två europeiska varumärken Opel och Vauxhall? Eller blir det Daewoo för hela slanten?
Jag har inte fått det bekräftat, men det påstås att Opel inte har någon utvecklingsavdelning kvar i Tyskland, och tidigare ska Trollhättan ha stått bakom en hel del av det jobbet. Precis som med dåvarande Saab har inga nya modeller presenterats på många år, samt att flera viktiga avtal (fackliga?) går ut just 2015. Vad händer därefter?

S Svensson

Det är så att i Europa och det som kallas premiumsegment så är det BMW,VAG (Volkswagen med främst Audi) och Daimler-Benz som står för utvecklingen. För ganska många år sedan gick dessa om Opel. Ett tag 1998 såg det ut som om BMW var på väg mot GM,men de hade inte pengar att förvärva BMW. Ute i Europa finns det långa fackliga avtal. Då mest vad som gäller anställningsavtal. I Sverige finns det uppsägningstid som är ganska kort medan den i vissa andra länder är åratals. Speciellt i Tyskland finns sådana.
Själv minns jag hur man följde GM och Ford och deras ekonomi. När kvartalsresultatet kom för Ford så handlade det om den prekära svåra ekonomiska situationen. Ford hade ett europakontor i Degerham men ofta satt chefen för Europa i Göteborg. I Göteborg fanns det mer personer anställda för utveckling än det fanns i Tyskland (främst Köln) och Storbrittanien (främst Degerhamn). Volvopersonal var med och utvecklade Landrover,men även andra Fordmodeller. Jag skulle vilja påstå att Volvo PV lider skada fortfarande för att man förr utveckade andra bilmodeller.
Vad gäller GM så finns det ett beslut i USA kongress att de medel som rättade GM enbart skulle användas i USA. Därav att Saab (+Cadillac) inte kunnat räddas.Därtill fanns hos Ford och GM ett ekonomisystem som byggde på att dotterbolagen tjänade pengar men det fanns ingen inkänandeförmåga hos moderbolagen. Vad gäller bilmodeller har utvecklats modeller med bottenplattor från dotterbolagens bilar.

Björn Forslund

SUV:arna o pickuperna lär väl finnas kvar. De där koreanska småbilarna med "chevrolet" märke är inget att sakna.

Ingwar Åfeldt

Citat från: S Svensson skrivet 05 december 2013, 20:50:55 PM

Vad gäller GM så finns det ett beslut i USA kongress att de medel som rättade GM enbart skulle användas i USA. Därav att Saab (+Cadillac) inte kunnat räddas.Därtill fanns hos Ford och GM ett ekonomisystem som byggde på att dotterbolagen tjänade pengar men det fanns ingen inkänandeförmåga hos moderbolagen. Vad gäller bilmodeller har utvecklats modeller med bottenplattor från dotterbolagens bilar.

Cadillac kunde inte räddas? Cadillac lever i högönsklig välmåga i USA och ägs fortfarande av GM. Förra året såldes 149,782 Cadillac.

M v h
Ingwar

Cero

Citat från: Ersa skrivet 05 december 2013, 18:15:47 PM
GM fortsätter att förvåna. För att fokusera på förlusttyngda Opel och Vauxhall tar man nu bort märket Chevrolet från den europeiska marknaden 2015. Frågan är om dagens Saab- och Chevroletägare i framtiden rusar till handeln för att köpa varsin Opel?

Tidigare försvann Chrysler till Fiat, och Chrysler Voyager blev då till Lancia Voyager.

http://www.vibilagare.se/nyheter/chevrolet-forsvinner-i-europa-2015

Jag har fått känslan att f.d. saabägare i stor utsträckning gått till VW. Tror inte de har köpt eller tänker köpa Opel, antagligen pga att Opel ägs av GM och GM slog ihjäl Saab. Och som gammal saabägare kan man nog inte köpa Volvo.

Däremot kanske de som på senare år köpt koreachevor kan tänka sig en Opel istället. De är knappast personer som bryr sig särskilt mycket om vilket märke de kör och som kan bortse ifrån vikten av att köra "rätt" märke och som inte har en aning om vad "premium" är (ja, vad är en "premiumbil" egentligen?). De köper en bil som de anser är bra och prisvärd och då ligger nog märken som Toyota, Nissan, Mazda och Opel rätt bra till. Kanske även vissa av Fiats modeller. De som kör "riktiga" chevor kommer nog att fortsätta göra det.

S Svensson

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 05 december 2013, 21:28:35 PM
Cadillac kunde inte räddas? Cadillac lever i högönsklig välmåga i USA och ägs fortfarande av GM. Förra året såldes 149,782 Cadillac.

M v h
Ingwar
Ursäkta Ingwar och alla andra. Cadillac stod inom parentes. Jag menar då inte de amerikanska utan de Cadillac som tillverkades i Trollhättan. En lite lyxigare Saab med annan front. Kanske någon vill sända in foto på denna. Det tillverkades enligt vad jag hört cirka 10 000 ex om året.

Ingwar Åfeldt

Citat från: S Svensson skrivet 05 december 2013, 23:08:52 PM
Ursäkta Ingwar och alla andra. Cadillac stod inom parentes. Jag menar då inte de amerikanska utan de Cadillac som tillverkades i Trollhättan. En lite lyxigare Saab med annan front. Kanske någon vill sända in foto på denna. Det tillverkades enligt vad jag hört cirka 10 000 ex om året.

Där ser man, nu lärde jag mig något nytt, en svensk Cadillac! Jag visste inte att Saab tillverkade Cadiallac. Det skulle vara intressant att se en bild på en sådan. GM tillverkade ju SAAB 9-7X med V8 och fyrhjulsdrift. Mer info på denna länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_9-7X

M v h
Ingwar.

Cero

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 05 december 2013, 23:21:23 PM
Där ser man, nu lärde jag mig något nytt, en svensk Cadillac! Jag visste inte att Saab tillverkade Cadiallac. Det skulle vara intressant att se en bild på en sådan. GM tillverkade ju SAAB 9-7X med V8 och fyrhjulsdrift. Mer info på denna länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_9-7X

M v h
Ingwar.

Slå på Cadillac BLS på Wikipedia.

Ingwar Åfeldt

Citat från: snowpile skrivet 06 december 2013, 07:54:47 AM
Inte att förglömma..... 
Biljätten GM drivs sedan några år inte bara av en ledning och marknadsavdelning utan också av politiska viljor från US Regering.
2009 var de tre stora biljättarna i USA konkursmässiga. En enorm prestige för USA som land om någon av dessa skulle gå i KK. Regeringen slantade upp stora belopp och hjälpte till men grejen var att de också blev delägare.
För GM´s del slantade US Government in hela 60 miljarder kronor och fick en 60% ägarandel. Även Tysklands regering slantade in miljarder i Opel, BMW, m.fl men de krävde ingen ägarandel. Franska regeringen gjorde likadant ....  Peugeot och Citroen (PSA-koncernen) fick några miljarder som i gengäld lovade att inte lägga ner fabriker i Frankrike.

Naturligtvis vill ju USA´s politiker inte att deras skattemedel ska användas till bilmärken och verksamheter utanför USA.  GM tvingades att bara satsa på amerikanska varumärken och verksamheter. Mycket har sålts av och undan för undan "betalas" detta genom minskad statligt ägande.  Än idag (2013) står staten för en betydande del i GM därför tas "konstiga" beslut att ta bort olika varumärken från olika marknader för att inte varumärken inom GM familjen ska äta på varandra.  Opel blöder och GM pumpar in pengar årligen.  De försöker hålla kostnader nere genom att dela bottenplattor och byta emblem på olika bilar på olika marknader.
Merkel och Obama pratar också bilindustri då de träffas :-)

Synd att inte Sveriges politiska partier, riksdag och regering också ser den nationella betydelsen av en välmående fordonsindustri oavsett om det handlar om bilar, bussar eller lastbilar.

Nja, både GM och Chrysler har betalat tillbaka lånedelen i den "bailout" på sammanlagt ca $80 miljarder som de erhöll 2009.
Den amerikanska federala staten äger idag 18 % av aktierna i GM och de aktierna kommer att säljas i början av nästa år. Så eventuella "konstiga" beslut får nog tillskrivas GM.

M v h
Ingwar