JoSes Hjulkalender 2013 Lucka 5

Startat av Jocke Selling, 05 december 2013, 05:47:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling

Lucka fem. En Juli dag 2011 åktes det Skvader mellan Rimbo och Faringe i spåren efter de gamla järnvägsspåren.
Ersa fungerade som chaufför och guide. Mycket trevlig utfärd med många fotostopp.

Söderort FTW

Ojojoj, detta var absolut inte vad jag hade väntat mig. Faktum är att det är min mormor som äger huset som den gamla stationsbyggnaden hör till. De flyttade dit ett par månader efter att ni tog bilden och jag har faktiskt varit med och målat det röda staketet som nu går runt tomten :)

Niklas Bygdestam

Citat från: Jocke Selling skrivet 05 december 2013, 05:47:08 AM

Jag kan faktiskt inte låta bli att berätta en sak som hände då jag skulle köra den här underbara pärlan :)

Lite senare under samma sommar, dvs 2011 skulle jag köra ner den här bussen från Uppsala till Katrineholm för att delta i bussparaden där. Från Uppsala skulle jag ha med mig två passagerare. Det hade avtalats att mina passagerare skulle stiga på vid Centralen i Uppsala vid en hållplats för UL-bussar som heter C5. Denna hållplats är annars den som brukar användas för UL-bussarna linje 809 mot Almunge och Knutby. Det kan förresten tilläggas att den här gula färgen på den vackra postbussen inte är helt olik UL-gult. Precis enligt som det var avtalat rullade jag in lite fint på hållplats C5 och mina passagerare stod där och väntade. De visste precis att de väntade på en högerstyrd gammal postbuss med dörrarna på vänster sida så det var inga konstigheter alls. Men förutom mina passagerare fanns där också en lite äldre dam som väntade. Hon trodde tydligen att det var en vanlig UL-buss och att det var linje 809. Så när jag rullade in lite fint på hållplatsen gjorde hon sig beredd att stiga på men märkte till sin förvåning att det saknades en dörr på höger sida. Strax upptäckte hon att mina passagerare sökte sig till bussens vänstersida så då gjorde hon efter ett tag likadant och var beredd att kliva på. Hon frågade mig om inte detta var 809:an mot Knutby. Nu hade damen lite tur i alltihop för jag kör ju gula UL-bussar till vardags, och ibland även 809:an. Så jag bara gav henne de tider som gällde och upplyste henne om att hon stod på rätt hållplats och vilka tider som gällde. Jag berättade också att den här bussen inte var en vanlig buss utan en specialbuss. Fortfarande förstod hon inte att bussen var så att säga ovanlig.

Kanske lät hon sig luras av bussens gula färg? Så här kan det i alla fall gå ibland  ;D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.