Roslagsbanan avstängning under 2014

Startat av Fritte74, 03 december 2013, 23:12:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fritte74

Någon som sitter på info runt hur ersättningstrafiken kommer se ut under avstängningen på Roslagsbanans Österskärsgren från februari till augusti?

Andreas91

En spontan gissning: Förstärkning på redan existerande busslinjer (Linje 629? ex. Rydbo - Åkersberga stn.) + apostlahästar?

Mikey

En annan spontan gissning: Ingen ersättningstrafik alls?  ::) ;)

Karsten

Jag måste tyvärr ta kål på era spekulationer. Två linjer föreslås ersätta tågen; 28M Galoppfältet - E18 - Åkersberga - Österskär och 28R Rydbo - Kulla vsk - Åkers Runö - Åkersberga.

Carl Eric

Tycker att det ska bli lite roligt med en lite längre avstängning på Österskärsgrenen som omväxling, då kanske veterantågen får återvända till Kårstalinjen under sommartrafiken!  :D
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 04 december 2013, 18:27:11 PM
Jag måste tyvärr ta kål på era spekulationer. Två linjer föreslås ersätta tågen; 28M Galoppfältet - E18 - Åkersberga - Österskär och 28R Rydbo - Kulla vsk - Åkers Runö - Åkersberga.

SL:s (och deras operatörers) bokstavssuffix är nog en egen vetenskap ibland. :)
Vad betyder M denna gång?

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 05 december 2013, 02:57:08 AM
SL:s (och deras operatörers) bokstavssuffix är nog en egen vetenskap ibland. :)
Vad betyder M denna gång?

Det är Arriva som tagit fram suffixen efter att förslaget att använda linjenumren 671-675 för ersättningstrafiken inte stämde överens med mallen om numrering för ersättningstrafik.

M kan tänkas stå för "Motorvägsbuss" eller varför inte "Min linje", R står för antingen "Rydbo" eller "Rundtur" men knappast för "Rapido". ;)

igel

Förstår att man vill knyta an linjenumren för ersättningstrafiken till det den ersätter. men det hade varit kul om 675:an åter fick trafikera Svinninge.

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 05 december 2013, 07:08:19 AM
Det är Arriva som tagit fram suffixen efter att förslaget att använda linjenumren 671-675 för ersättningstrafiken inte stämde överens med mallen om numrering för ersättningstrafik.

M kan tänkas stå för "Motorvägsbuss" eller varför inte "Min linje", R står för antingen "Rydbo" eller "Rundtur" men knappast för "Rapido". ;)

Tja, spårtrafik och stombusslinjer sägs ju vara nära släkt, så 67x skulle kunna passa rent logiskt. Jobbigt bara med krav på SL98-blå fordon med gardiner, läslampor och bälten på varenda meter RB-ersättningstrafik... ;)

Ulf Berlin

Citat från: Karsten skrivet 05 december 2013, 07:08:19 AM
Det är Arriva som tagit fram suffixen efter att förslaget att använda linjenumren 671-675 för ersättningstrafiken inte stämde överens med mallen om numrering för ersättningstrafik...
Oerhört märkligt att Arriva inte ska ha"klurat ut"detta från början ::)
(Vi får väl anta att 28R också ska utgå från Galoppfältet...)/Ulf

Karsten

Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 december 2013, 12:09:30 PM
Oerhört märkligt att Arriva inte ska ha"klurat ut"detta från början ::)
(Vi får väl anta att 28R också ska utgå från Galoppfältet...)/Ulf

Jo, men eftersom Arriva såg stora fördelar med andra nummer vore det knasigt att inte föreslå det...
(28R utgår från Rydbo så länge det går tåg dit, alltså till midsommar.)