JoSes Hjulkalender 2013 Lucka 2

Startat av Jocke Selling, 02 december 2013, 05:31:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling

I årets andra lucka flyttar vi oss till ett regnigt men någorlunda varmt Stockholm.
Tjejmilen ska gå av stapeln på Gärdet, och då dyker det ofta upp lite spännande bussar från övriga landet.
Som uppvärmning inför övningen plåtades det dock lite lokala vagnar.

Keolis 7478 blev en av dagens första. Ett par timmar senare kippade det i JoSes skor och en hemresa på förtid blev nödvändig.

Niclas Rosenius

Trevlig bild från en inte så trevlig dag, tur att man hade i alla fall extra strumpor med sig.

//Niclas

Fredrik Klint

Snygg bild på en vagntyp som är svår att fota och få med linje/destination på. Annan typ av skyltsystem som "blinkar fort", inget ögat ser men de flesta bilder jag har på dessa ser tyvärr svartskyltade ut fast de inte var det.

Björn Forslund

Citat från: Fredrik Klint skrivet 02 december 2013, 22:43:12 PM
Snygg bild på en vagntyp som är svår att fota och få med linje/destination på. Annan typ av skyltsystem som "blinkar fort", inget ögat ser men de flesta bilder jag har på dessa ser tyvärr svartskyltade ut fast de inte var det.

Du får köra med längre exponeringstid!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 december 2013, 23:02:12 PM
Du får köra med längre exponeringstid!

Jo, men det fungerar bara om bussen står still. Annars blir hela bussen suddig. Om man har en kamera som kan ta en snabb bildserie kan man ju knäppa ett 10-tal bilder och hoppas att skylten blir läslig på åtminstone någon av dem.

Joakim Wahlberg

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2013, 08:15:16 AM
Jo, men det fungerar bara om bussen står still. Annars blir hela bussen suddig. Om man har en kamera som kan ta en snabb bildserie kan man ju knäppa ett 10-tal bilder och hoppas att skylten blir läslig på åtminstone någon av dem.
Verkar ha gått bra här, 1/60 i slutartid, syns även på vattenpölen att slutartiden är lite längre.

Dock en kanonbra bild!! Jättesnyggt verkligen.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Björn Forslund

Citat från: Joakim W skrivet 03 december 2013, 13:17:05 PM
Verkar ha gått bra här, 1/60 i slutartid, syns även på vattenpölen att slutartiden är lite längre.

Dock en kanonbra bild!! Jättesnyggt verkligen.

Tycker också att det är en bra bild. Troligen har bussen framförts sakta pga vattenpölarna och risken för nerstänkning.
Därför gick det bra med så lång tid.

Jocke Selling

Tackar för beröm. Slutartiden kommer sig av att jag vid fototillfället inte hunnit kalibrera in en bra slutartid och vettig ISO- känslighet, där av fick det bli plåtning i P-läge. Blev betydligt bättre än väntat, och därför fick ni se den  :).

//Jocke