jag blev med buss (nu även under upprustning)

Startat av Holmfeldt, 27 november 2013, 20:22:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Holmfeldt

Hejsan forumet.

Idag fick vi vår buss levererad.
Det blev efter lite velande mellan olika annonser en gammal B57-60T ifrån 1967.

Regnr AMN937  Chassienr 34 Och vad jag fått fram så var Omnibuss i Boden första ägaren men det är allt jag vet.

Finns det mer info om denna buss tro?

/Mikael Holmfeldt

zjbus

Detta finns i bussdatabasen om din buss
Mvh zjbus
www.svenskbusshistoria.se/go?id=59652

Lasse i Bdn

Citat från: zjbus skrivet 27 november 2013, 21:36:58 PM
Detta finns i bussdatabasen om din buss
Mvh zjbus
www.svenskbusshistoria.se/go?id=59652

Förste ägare Bodens Omnibuss AB inv.nr. 1

Staffan Sävenfjord

Jag har en bild på bussen när den gick i aktiv tjänst även om det började närma sig slutet. Det är inte precis min bästa bussbild men kanske ändå kan ha lite intresse.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Holmfeldt

Tack super för den bilden. Riktigt kul att ha lite historia kring dessa gamla bussar. Den har nog rätt mkt att berätta genom alla år i trafik och sånt är ju riktigt kul o få fram.
Dock svårt när man inte vet vart o leta.
Den skulle visst varit rödbrun vid leverans om jag fattat rätt men inget verifierat.

Holmfeldt

Hej igen.

Ikväll satt vi och rev runt i diverse reglage osv för o finna ut vad allt är till. En instruktionsbok hade underlättat massor men i brist p ådylik så får man klara sig själv.

Varvräknarn lever inte alls, hur fungerar dom på dessa gamla TD70? Går den med vajer via diselpumpen eller kabel via generatorn tro? Någon som har ideer?

saurer

puls generator på en transmisionsaxel  sitter som en fördelare på en personbil ,strax framör spakstället på vänster sida sedan elektriskt ,bara en signal kabel mellan puls generator och varvräknare

Holmfeldt

tack för infon. Bok beställd.

Ska vi ner imorgonkväll o se om vi finenr på givaren. Sitter den i bröstet då eller förarsidan in i blocket?

saurer

Beroende på vad du kallar bröstet, en 5 cm i diameter stor burk  framför och nedanför växelspaken ,lite trångt,

Holmfeldt

Bröstet är kåpan fram på motorn.

Jag ska se om jag kan lokalisera den 5cm stora klumpen. Sitter väl nån kabel in i den då fstås.
Kan ju mkt väl vara elknas i räknarn med men jag trodde stenhårt den var wiredriven

saurer

då blir det mot bröstet
Tror inte det är räknarn ,möjligtvis kabeln ,den går ju att summra
du får ansluta en voltmätare till kabeln när du är ute och kör och se om den ger utslag

Holmfeldt

Jättesvårt att komma åt den du. Sitter riktigt illa till. Får försöka riva i det i helgen.

Beställt boken med, hoppas den komemr fort. Behöver uppgifter om servo oljans typ och kvalitet då det behöver fyllas på.