Brandutredare: "Gasbussar är rullande brandbomber"

Startat av Ersa, 20 november 2013, 16:47:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"Varje gasbuss är en rullande brandbomb. Det hävdar brandexperter som Göteborgs-Posten har talat med. Tidningen citerar bland andra en utredare på Helsingborgs brandförsvar, Anna Brand. "Allt fokus har varit på miljön, ingen har tänkt på säkerheten", säger hon."

http://www.bussmagasinet.se/2013/11/gasbussar-rullande-brandbomber/




Ja, brandutredaren heter Anna Brand och hamnar därmed i samma humorkategori som Lisa Frost, meteorolog på SMHI samt Annika Winsth, chefekonom på Nordea. ;D

Anders Noren

Citat från: Ersa skrivet 20 november 2013, 16:47:39 PM
Ja, brandutredaren heter Anna Brand och hamnar därmed i samma humorkategori som Lisa Frost, meteorolog på SMHI samt Annika Winsth, chefekonom på Nordea. ;D

Eller LKAB:s förre styrelseordförande Björn Sprängare. Björn är numer ordförande i Jägareförbundet...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Noren skrivet 20 november 2013, 17:59:31 PM
Eller LKAB:s förre styrelseordförande Björn Sprängare. Björn är numer ordförande i Jägareförbundet...

Eller före ordföranden för Motorförarnas Helnykterhetsförbund: Benny Ruus. Eller Green Cargos fd VD: Mikael Stöhr. Tvillingparet Annika och Staffan Dopping, som båda varit grävande journalister, kan väl också nämnas i sammanhanget.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

...eller Robert Tennisberg som tidigare arbetade på Radiosporten på Sveriges Radio.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Trafikar´n

Men lite ämnet igen - ska man välja WCS så är det väl bättre att det brännbara är ovanför ev brandyta = gastankar på taket som brinner uppåt. Dieseltankar ligger ju under vagnen o brinner så att sas igenom passagerarutrymmet. Men visst ska man ha respekt för explosiva gaser. LPG, motsvarande gasol är ju dock det farligaste av alla, kanske i konkurrens med vätgas. Faran med LPG ligger ju i att den är tyngre än luft och vid läckage läcker sig mot marken och lätt bildar explosiva blandningar och är lättillgänglig för ignation. CNG & biogas som kemiskt är mycket lika dvs metan, är lättare än luft och lämnar riskområdet snabbt + då att det brinner uppåt i luften på ett helt annat sätt
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Olof Lagerkvist

Citat från: Trafikar´n skrivet 21 november 2013, 00:01:25 AM
Men lite ämnet igen - ska man välja WCS så är det väl bättre att det brännbara är ovanför ev brandyta = gastankar på taket som brinner uppåt. Dieseltankar ligger ju under vagnen o brinner så att sas igenom passagerarutrymmet. Men visst ska man ha respekt för explosiva gaser. LPG, motsvarande gasol är ju dock det farligaste av alla, kanske i konkurrens med vätgas. Faran med LPG ligger ju i att den är tyngre än luft och vid läckage läcker sig mot marken och lätt bildar explosiva blandningar och är lättillgänglig för ignation. CNG & biogas som kemiskt är mycket lika dvs metan, är lättare än luft och lämnar riskområdet snabbt + då att det brinner uppåt i luften på ett helt annat sätt

Så är det ju. Men om jag tolkar rapporterna rätt verkar det väl annars vara den otrevliga risken för att CNG/biogas-behållarna eller ledningar börjar blåsa gas på något brinnande eller brandfarligt vid en olycka. Då är det ju inte säkert att det hjälper att gasen är mycket lättare än luft eftersom man får en ganska våldsam eldkvast att handskas med tills gasen har brunnit upp. Lite beroende på hur högt gastryck man har i behållare och ledningar, givetvis. Sedan finns det väl inte så många andra lösningar på problemet heller. Blir bussen överhettad av brand måste man ju blåsa ut gasen någonstans för att undvika en kraftig explosion.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Nico

En stor mängd komprimerad gas i ett mindre tätt utrymme blir väl sedan per definition en "brandbomb" eller utgör i sig en potentiell fara.

Alla former av bränder har i sin tur sina risker. Däremot måste givetvis sådant som säkerhetsventiler och annat fungera, men utöver det så har jag lite svårt att förstå artikelns syfte. Är verkligen säkerheten i sig så otroligt mycket lägre i en gasbuss jämfört med t.ex. etanolare?

Själv har jag lite svårt att tro det. Däremot är säkert riskerna större för räddningstjänst samt folk i gemen om olyckan väl är framme, just för att man sannolikt inte har samma kontroll över förloppet. Frågan är mera var artikelns fokus ligger? 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jacob

I fiskdisken i Uppsala Saluhall arbetar en kock vid namn Axel Koch. Som en liten parentes.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

buskörare

Tittar man på denna video, så verkar dom ju faktiskt hålla rätt bra innan det blir riktigt farligt så att säga.
http://www.youtube.com/watch?v=BPllyKsN3C4

Olof Lagerkvist

Citat från: buskörare skrivet 24 november 2013, 16:32:09 PM
Tittar man på denna video, så verkar dom ju faktiskt hålla rätt bra innan det blir riktigt farligt så att säga.
http://www.youtube.com/watch?v=BPllyKsN3C4

Men det är väl just detta som brandutredarna blev rädda för när dom såg den videon? Alltså det att det tog så lång tid innan säkerhetsventilerna började blåsa ut gasen ur tuberna? Det kan alltså bli ordentligt varmt innan säkerhetsventilerna löser ut och det är det som är farligt eftersom det finns risk för att det hinner bli explosion istället för "kontrollerat" gasutblås i så fall.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

homer

Nya Slussenterminalen känns ju inte som någon kul blivande arbetsplats där kanske 20 gasbussar står packade som sillar brevid varandra långt ner i berget...

buskörare

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 24 november 2013, 16:45:55 PM
Men det är väl just detta som brandutredarna blev rädda för när dom såg den videon? Alltså det att det tog så lång tid innan säkerhetsventilerna började blåsa ut gasen ur tuberna? Det kan alltså bli ordentligt varmt innan säkerhetsventilerna löser ut och det är det som är farligt eftersom det finns risk för att det hinner bli explosion istället för "kontrollerat" gasutblås i så fall.

Aha  :-[

Ersa

Finns det någon anledning att man riktat säkerhetsventilerna rakt åt sidorna, istället för rakt uppåt? Gasbussar går ju mestadels i tät bebyggelse, där det oftast befinner sig folk, hus och andra fordon på sidorna om bussarna. Jag tror inte att många "vanliga människor" är beredda på att en rejäl eldsflamma kan slå ut 30-40 meter rakt åt sidan, och därför ser till att själva utrymma detta område. Om gasbussen tar eld vid en hållplats t.ex Terminal 4 på Arlanda.

Cyklisten

Jag har själv ställt frågan om säkerhetsventilerna och deras placering vid ett studiebesök och detta beror på hur tuber är placerade på taket (här på tvären ?) och att dessa tryckventiler måste sitta i ändarna, beroende på att en slags kolfibertejp som omsluter tankarna på sidorna inte ska vara avbruten. Sedan finns det ändå sprängbleck och utloppen riktade uppåt, men tydligen så funkar det inte alltid så att flamman riktas uppåt.