Nyreviderad och fin för 50 år sedan

Startat av Gunnar D, 17 november 2013, 18:04:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Nyreviderad (revdatum 24/10-63) står en Capitol vid Barnängsgatan 17 nov 1963. En av de mycket få H21-22 som fick behålla frontemblemet efter revisionen.

Mvh Gunnar

Mr H

Vilken praktbild på en praktbuss!
Och som sagt var frontemblemet betyder mycket!

Mr H

Mr G

Stiligt! Antar att du hade ärenden till Söderhallen. Gissar att det var ditt söndagsnöje den här dagen.  ;D
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 17 november 2013, 19:32:28 PM
Stiligt! Antar att du hade ärenden till Söderhallen. Gissar att det var ditt söndagsnöje den här dagen.  ;D

Nej, en snabbkoll visar att inget besök i Söh gjordes. Tror jag var inne i stan och såg någon film, vilken har jag glömt.

/Gunnar

Mr H

Ja om den mot all rimlig förmodan skulle finnas kvar som vrak idag kan man ju undra hur den ser ut nu! Märkligt egentligen att det inte kommit fram fler bilder på bussarna i Pakistan från 70-talet.

Tänker bl.a på de tidningsartiklar som trots allt skrevs om detta och de fotografer som var namngivna. Pressfotografer brukar ju inte precis ta en bild i taget! De svenska experterna som skickades ner företrädesvis från SL? Nog kan man väl tro att de plåtade?

Någon som har några uppslag på hur man skulle kunna få fram fler bilder på de svenska bussarna i Karachi och föralldel även på Stockholmsmetropolerna i Nigeria. Är väl små möjligheter förstås men om något skulle kunna komma fram genom de här raderna är det ju kul.

Det var ju ett tag sedan men enligt pakistanier som jag frågade på 80-talet som jobbade på SL så påstog de att de flesta bussarna kom till användning som slumbostäder och då kanske det t.o.m idag skulle kunna finnas ett och annat vrak kvar! Det var ju inte så länge sedan som det dök upp bilder på f.d SL-metropolen 5188 här tagna i Östersund så varför inte?

Mr H

Fridgemaster

Det kanske går att luska och ställa lite frågor om Karachi och slumbostäderna på någon pakistansk Facebooksida? Facebook har ju öppnat många dörrar och möjligheter och med lite tid och tur går det nog att få fram något.
Vissa tror ju att allt skrotades ganska omgående. Det har ju varit och är ju populärt att handla med skrot i dessa länder.

Tillbaka till bilden. Det står en helt nyimporterad Cheva Impala i bakgrunden. En 63:a. Ser ut att kunna vara en 2 dr HT.

Fredrik Klint

Mellan vilken tidsperiod reviderades Capitolerna?
Det var väl inte alla men ungefär hur många blev reviderade?
Kanske har missförstått detta men revision innebar att vagnen fick grått tak? Eller målade man rött tak på de första som reviderades?
Det har väl pratats om tidigare men jag frågar igen, var verkligen alla gråtakare mörkröda/oxblod? Eller fanns det ljusröda med grått tak?

Björn Forslund

Citat från: Fredrik Klint skrivet 19 november 2013, 20:41:30 PM
Kanske har missförstått detta men revision innebar att vagnen fick grått tak? Eller målade man rött tak på de första som reviderades?
Det har väl pratats om tidigare men jag frågar igen, var verkligen alla gråtakare mörkröda/oxblod? Eller fanns det ljusröda med grått tak?

Gråtakare var väl bara några få som målades på prov inför SL:s nya färgsättning? Alla övriga fick ju rött tak fast med lite förenklad målning baktill vid revisionen.

Björn Forslund

Vad gäller Pakistan borde väl DN som gjorde reportage där ha bränt några rullar åtminstone? Borde väl finnas i arkivet isåfall, eller hos fotografen. Någon som kollat?

Gunnar D

Citat från: Fredrik Klint skrivet 19 november 2013, 20:41:30 PM

De reviderades/ombyggdes från H22 till H21 år 1963-66 och de flesta fick den vanliga färgkombinationen röd/rött tak.

/Gunnar