Köra turistbuss

Startat av buskörare, 17 november 2013, 09:57:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Ni som kör turistbuss, berätta mer! För- och nackdelar t.ex. Lön, arbetstider. Hur hittar ni osv.

Blue

Citat från: buskörare skrivet 17 november 2013, 09:57:09 AM
Ni som kör turistbuss, berätta mer! För- och nackdelar t.ex. Lön, arbetstider. Hur hittar ni osv.

Jag har kört turist och beställning i 18år.

Fördelarna är många, man får se platser man kanske inte hade kommit till annars och träffa massor av roliga människor.
Nackdelar finns det givetvis också, man är borta från familjen mycket och det blir ganska mycket konstiga tider.

Många bussbolag betalar ett fast antal timmar plus traktamente per dag när man kör långturer. Har man en bra månad på sommaren så kan det ju vara smart att lägga undan en hacka till dom månaderna på vintern när man inte kör så mycket. Såvida man inte har någon form av fast månadslön.

Hur man hittar varierar, GPS tänker klart många på och det hjälper givetvis till men  har man inte varit på platsen  innan så kanske det visar sig att det finns broar och viadukter som inte tillåter trafik med höga eller tunga fordon.
Kör man resor med reseledare så har kanske han/hon varit där tidigare och då gäller det att lägga vägarna på minnet så att du kan lära nästa reseledare vägen...

Man kan ju inte alltid räkna med att det sitter GPS i bussarna man kör så det kan vara bra att samla på sig lite kartor.
Jag kan varmt rekommendera motormännens Sverige respektive Europa Karta, kompletterar man med en bra autobahn kartbok och lite stadskartor så kommer man långt...
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Carl Eric

"Tanken und Rasten auf der Autobahn" är en annan väldigt praktisk bok som innehåller en fullständig förteckning över alla rastplatser längs de stora motorvägarna i Tyskland. Tyskarna kan detta med ordning och reda!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jan

Det har varit bättre tider när det gäller europatrafiken. Dåligt betalt mycket jobb först upp sist i säng. Tuff marknad med man får se mycket.
I branschen i 40 år

Ersa

Frågan är väl vad för slags beställningstrafik som avses. Inte bara busschaufförsyrket är brett, utan även turistbusschaufförsyrket är nästan lika brett. Från att oftast köra korta beställningsturer inom hemlänet, till att åka ända till Sydeuropa. Majoriteten av beställningsförare i Sverige kör nog mestadels runtom i "sin" tredjedel av landets yta, och kör förmodligen även skolbuss, långväga linjetrafik samt tågersättningar för att få ihop heltid. Precis som busschaufförsyrket gäller det även inom beställningschaufförsyrket att hitta vilken "gren" av yrket man gillar bäst. Vilken typ av körningar man trivs bäst med.

Nackdelarna är rätt kända. Det kan bli långa dagar, ofta med uppehåll långt hemifrån. Svårt att kombinera med familj, barn och husdjur. Arbetsgivaren litar på att chauffören/-erna har stor självständighet. Dvs själva lär sig att hitta färdvägar, kan kolla upp alla eventuella längd- och viktregler längs resan, kan tömma toaletten samt städa tvätta och tanka bussen under resornas gång.

D-körkort för manuell växellåda brukar mer eller mindre vara ett krav från arbetsgivarna. Inom kort även YKB. Att kunna hantera alla olika slags kunder på ett professionellt sätt är självskrivet. Det finns gott om exempel på kräsna kunder som har höga krav på arbetsgivarens val av vilken beställningsförare som kör dem.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 17 november 2013, 21:57:53 PM
Frågan är väl vad för slags beställningstrafik som avses. Inte bara busschaufförsyrket är brett, utan även turistbusschaufförsyrket är nästan lika brett. Från att oftast köra korta beställningsturer inom hemlänet, till att åka ända till Sydeuropa. Majoriteten av beställningsförare i Sverige kör nog mestadels runtom i "sin" tredjedel av landets yta, och kör förmodligen även skolbuss, långväga linjetrafik samt tågersättningar för att få ihop heltid. Precis som busschaufförsyrket gäller det även inom beställningschaufförsyrket att hitta vilken "gren" av yrket man gillar bäst. Vilken typ av körningar man trivs bäst med.

Nackdelarna är rätt kända. Det kan bli långa dagar, ofta med uppehåll långt hemifrån. Svårt att kombinera med familj, barn och husdjur. Arbetsgivaren litar på att chauffören/-erna har stor självständighet. Dvs själva lär sig att hitta färdvägar, kan kolla upp alla eventuella längd- och viktregler längs resan, kan tömma toaletten samt städa tvätta och tanka bussen under resornas gång.

D-körkort för manuell växellåda brukar mer eller mindre vara ett krav från arbetsgivarna. Inom kort även YKB. Att kunna hantera alla olika slags kunder på ett professionellt sätt är självskrivet. Det finns gott om exempel på kräsna kunder som har höga krav på arbetsgivarens val av vilken beställningsförare som kör dem.

Ja där tog du upp många viktiga punkter som jag tänkte nämna :-)

En väldigt stor skillnad är att man måste kunna fatta egna beslut och helst kunna utföra enklare felsökning och reparationer (lampor, remmar, kuddar, däck etc)

Det går inte att ropa på radion så kommer det ut en "bas" eller en ersättningsbuss, en självgående chaufför som uppfyller dessa krav har stora möjligheter.

buskörare

Tack för svaren! Hade inte tänkt utlandskörningar, utan mer hemmavid. Men jag tror ändå inte att det är nått för mig i dagsläget  :P

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 19 november 2013, 10:23:38 AM
Tack för svaren! Hade inte tänkt utlandskörningar, utan mer hemmavid. Men jag tror ändå inte att det är nått för mig i dagsläget  :P

Annars är du välkommen  :)