SL och Fördubblingsmålet

Startat av Ersa, 15 november 2013, 10:10:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"Resenärerna sviker SL – fördubblingen allt längre bort.
Samtidigt som Storstockholms växer så det knakar sviker resenärerna kollektivtrafiken i huvudstadsregionen. I praktiken tappar kollektivtrafiken i Storstockholm marknadsandelar. Eftersom SL-trafiken har mer än hälften av kollektivresandet i landet innebär den svaga utvecklingen för kollektivtrafiken i Storstockholm att kollektivtrafikbranschens fördubblingsmål blir allt mer ouppnåeligt."

http://www.bussmagasinet.se/2013/11/resenarerna-sviker-sl-fordubblingen-allt-langre-bort/

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 15 november 2013, 10:10:05 AM
"Resenärerna sviker SL – fördubblingen allt längre bort.
Samtidigt som Storstockholms växer så det knakar sviker resenärerna kollektivtrafiken i huvudstadsregionen. I praktiken tappar kollektivtrafiken i Storstockholm marknadsandelar. Eftersom SL-trafiken har mer än hälften av kollektivresandet i landet innebär den svaga utvecklingen för kollektivtrafiken i Storstockholm att kollektivtrafikbranschens fördubblingsmål blir allt mer ouppnåeligt."

http://www.bussmagasinet.se/2013/11/resenarerna-sviker-sl-fordubblingen-allt-langre-bort/

Är det något fördubblingsmål som verkligen kommer att uppnås?

Här i Uppsala lär det ju inte heller hända. Det är ju samma sak hela tiden. Politiker sätter fina mål men dom uppnås aldrig.

Nico

Ett stort problem i sig är väl ekonomi i en förlängning. Ju mer slimmat det blir, med få eller inga extraresurser och haltande teknik, desto mer störningskänsligt blir det. En sak som jag (då jag själv åker mycket kollektivt) ofta upplever är att jag inte kan lita på att trafiken fungerar. Alltså, kommer den buss eller det tåg jag väntar på osv.

Ska kollektivtrafiken ha en reell chans att verkligen slåss mot privatbilstrafiken så måste man återigen se till att det handlar om snabba, bekväma, men även enkla och pålitliga transporter som finns där när kunden kan och vill åka. I annat fall, oavsett politikervisioner, kommer bilen ändå att förbli det självklara alternativet för många.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Anders Noren

Ett av målen i landstingets regionalplanering åtminstone de senaste 15 åren (och sannolikt längre än så) har varit att kollektivtrafikandelen ska minska och biltrafikandelen öka.

Cero

Vad innebär fördubblingsmålet? Har aldrig hört talas om det förut.

Har svårt att se hur SL med nuvarande attityd, biljettsystem, servicenivå (och då avser jag inte enbart turtäthet) och (o)vilja att åtminstone försöka tillgodose sina kunders önskemål ska kunna öka resandegraden.

Björn Ax

Sen är ju problemet att folk är lata. Man vill inte behöva byta buss för att komma dit man vill och man vill ju helst att bussen ska stanna utanför dörren. Måste man gå 300 meter så är det för mycket.

Nu är ju inte alla så för det finns ju folk som åker buss men dom flesta som åker bil gör ju det för att det är bekvämt och man kan åka vart man vill när man vill.

Mr H

Fördubbla kan man säkert göra med anledning av den våldsamma resandeökning vi sett efter sommaren i år! Men frågan är om man ökar den relativa trafikandelen relativt andra transportmedel med anledning av befolkningsexplosionen i Storstockholm! Inte minst alla som vistas i Stockholm som inte är mantalsskrivna här, som man inte har koll på (ex.vis alla öststatsmedborgare som är här och jobbar som man hör och ser överallt!)!

Mr H

Resenären

Citat från: Björn Ax skrivet 15 november 2013, 11:55:02 AM
Sen är ju problemet att folk är lata. Man vill inte behöva byta buss för att komma dit man vill och man vill ju helst att bussen ska stanna utanför dörren. Måste man gå 300 meter så är det för mycket.

Nu är ju inte alla så för det finns ju folk som åker buss men dom flesta som åker bil gör ju det för att det är bekvämt och man kan åka vart man vill när man vill.

Därför måste kanske kollektivtrafiken möta sina kunder med än mer vänlighet och service eftersom konkurrenten är mycket bekvämare.

Björn Ax

Citat från: Resenären skrivet 15 november 2013, 15:09:24 PM
Därför måste kanske kollektivtrafiken möta sina kunder med än mer vänlighet och service eftersom konkurrenten är mycket bekvämare.

Jo men jag tror det enda som kan locka människor ur denna bekvämlighet är nolltaxa. Eller höjt bensinpris uppemot 20-25 kr/liter. Innan dess så kommer folk ta den lilla extra kostnad som bilen innebär gentemot buss/tåg oavsett hur vänliga och serviceminded vi är.

Sen har vi ju dessa, inräknat mig, som måste ta bilen till jobbet pga inga bussar går vid den tiden. Det är ju en lite svårare situation att lösa.

Ersa

Citat från: Cero skrivet 15 november 2013, 11:46:38 AM
Vad innebär fördubblingsmålet? Har aldrig hört talas om det förut.

Har svårt att se hur SL med nuvarande attityd, biljettsystem, servicenivå (och då avser jag inte enbart turtäthet) och (o)vilja att åtminstone försöka tillgodose sina kunders önskemål ska kunna öka resandegraden.

Det har skrivits en hel del om fördubblingsmålet runtom landet de senaste tre åren, men ytterst sällan inom SL-trafiken och deras E19-E21-upphandlingar. Därför var det lite kul att någon äntligen skrivit en artikel om just försdubblingsmålet ur ett SL-perspektiv.

Jona

Citat från: Björn Ax skrivet 15 november 2013, 11:55:02 AM

Nu vet jag inte hur det är där du bor, eller ni andra, men här i Skelleftetrakten där jag bor har man dålig snöröjning, eller inte perfekt i alla fall.
Numera har vi ibland mildare vintrar som gör att snön blir blöt och allt blir till en ojämn sörja av is.

Så jag förstår varför folk hellre tar bilen som står utanför dörren en och riskera och halka och ramla för dom 300 meter väg till en hållplats är långa. Jag har behövt 15 minuter för att till fots röra mig 300 meter ibland så jag ser problemet.

Sommartid är det bättre och kan vara helt okej promenad. Men då går bussen så pass sällan att man väljer oftast bort den ändå.

Nästa problem är att bussarna från utkanten av Skellefteå inte har anslutning mellan varandra eller för den delen med stadsbussarna utom vissa få avgångar dag.
Detta gör att resan som med bil tar 15 min tar en timme (med 5 min promenad i varje ända) när anslutning finns och en och en halv timme utan anslutning. (promenad förlängs 25 min i ena änden).

Sedan är det inte billigt, kontant kostar resan 41 + 25:- för en vuxen per väg vilket ger 132:- tur och retur, eller 66:- tur och retur med förköpt kort, men då förutsätter det att anslutningen finns, annars tillkommer 25:-.

Eftersom jag saknar körkort så har jag inga direkta val. Helger kan jag låna busskort, ett månadskort, så då slipper jag betala resan.
Ibland brukar jag ge min broder 100:- som kör mig till kamraten och hämtar mig sedan.

MEN

MEN

Nu har Skellefteå Kommun gått med på och betala 22,5 miljoner mer per år för en utvecklad busstrafik med genomgående linjer, anslutningar och dylikt. Så när det genomförts och är i drift så ska vi se om jag kan bilda mig en ny uppfattning om busstrafiken.

http://norran.se/2013/10/arkivet/mer-pengar-till-busstrafiken/
Jag är lokaltrafikintresserad och kan lite om bussar och desto mer om tidtabellen osv. kan t.ex 95% av alla avgångar en vintervardag på linje 208 utantill. Men trotts mitt intresse så brukar jag inte rekommendera buss till någon och väljer bort det själv om jag kan.

Jag hoppas att jag får ändra uppfattning när det nya genomförts....

MEN nej, här i Skellefte-trakten åker man inte bil för man är lat, utan för att det inte går en buss. Vissa byar och linjer har sommaruppehåll, så som linje 236 till Holmsvattnet, Svarttjärn, Vallen och Vebomark som helt saknar buss under skollov.
Skoldagar har man en tur in och en åter. Så om du jobbar i centrala Skellefteå, börjar 8:30 och slutar 16 kan du åka buss.
Annars blir det och välja bilen, om vi nu ska ta ett exempel....

/Jona

/Jona
MVH Filosofen Jona

Björn Ax

Jona>> självklart är det så i många delat men jag tänkte mest i storstäder och liknande. Där är det nog mest för att man är lite lat.

I andra delar där bussar inte går eller tar mycket längre tid är det ju andra orsaker till att man tar bilen.

Jag tar buss när jag kan. Men jag börjar jobba 04 ibland och då måste jag ta bussen 23 dagen innan för att hinna eftersom bussarna inte börjar gå förränn 03:50 igen. :P

Sent from my HTC One using Tapatalk

Jona

Citat från: Björn Ax skrivet 15 november 2013, 17:43:38 PM
Jona>> självklart är det så i många delat men jag tänkte mest i storstäder och liknande.

Aha, för i Sundsvall med Din Tur har man ett fördubblingsmål till 2020, samtidigt som man drar ner trafiken på vissa ställen och har gått ifrån detta med samtrafik på vissa av linjerna. Eller man kan även i vissa fall ha samtrafik enligt tidtabellen, men det upprätthålls inte eftersom vissa linjer är ständigt sena och man missar anslutningarna. Detta förlänger restiderna därför tar Sundsvallsborna inte bussen, för den är sen osv.

Alltså man har ett fördubblingsmål, men politikerna betalar inte vad det kostar, det ska sparas in och därför dras trafiken ner, vilket inte ger fördubbling som man hoppas!

Nu håller vi tummarna för att det blir av med planen på nya linjenätet i Skelleftetrakten.
Det har utlovats "ryktesvägen, och i en artikel i "norran" och bussforum att man ska ha genomgående linjer i centrum och samtrafik mellan stadsbussarna plus nya stadsbusslinjen till Skelleftehamn. Det är i så fall ett steg åt rätt riktning för att öka resandet med buss.

/Jona
MVH Filosofen Jona