En försmak av vad som komma skall i Västernorrland...

Startat av Esbjörn, 14 november 2013, 18:12:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Esbjörn

Första bussen ut i Västernorrlands nya fina...hmmm...länslack som jag sett fångade jag på bild igår.
Efter sommaren ser alla bussar i länet ut så här...jag är redan less på den urtråkiga färgsättningen (i den mån den kan kallas för färgsättning).

Byberg & Nordin 22, LAK611 på Sundsvalls busstation den 13 nov.

Ersa

Oj! Så långt man kan komma från t.ex Kronobergs nya design?

Walter

Citat från: Ersa skrivet 14 november 2013, 18:47:37 PM
Oj! Så långt man kan komma från t.ex Kronobergs nya design?

Ja men inte så långt från Kronobergs gamla design  ;) Det är ju i varje fall inte gult....
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

De kommer lätt att kvala in på första plats som Sveriges genom tiderna tråkigaste färg..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Taunusch

Citat från: Esbjörn skrivet 14 november 2013, 18:12:13 PM
Första bussen ut i Västernorrlands nya fina...hmmm...länslack som jag sett fångade jag på bild igår.
Efter sommaren ser alla bussar i länet ut så här...jag är redan less på den urtråkiga färgsättningen (i den mån den kan kallas för färgsättning).

Urtråkigt eller inte. Jag vill hylla de ansvariga för detta! De tar genom sitt beslut ansvar för skattemedlen. Istället för att lägga pengarna på att bussarna ska ha en viss färg och lackering kan bussföretagen hålla en enkel och billig linje. Pengarna som detta spar i upphandlingen kan förhoppningsvis används till fler bussturer, fler undersköterskor på någon av sjukhusavdelning eller längre schemahållning på en ambulans i något samhälle.

Mats Karlsson

AdmirT

Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Ersa

Citat från: Taunusch skrivet 14 november 2013, 20:35:52 PM
Urtråkigt eller inte. Jag vill hylla de ansvariga för detta! De tar genom sitt beslut ansvar för skattemedlen. Istället för att lägga pengarna på att bussarna ska ha en viss färg och lackering kan bussföretagen hålla en enkel och billig linje. Pengarna som detta spar i upphandlingen kan förhoppningsvis används till fler bussturer, fler undersköterskor på någon av sjukhusavdelning eller längre schemahållning på en ambulans i något samhälle.

Om vi ska koncentrera oss på enbart fördelarna kan man även misstänka:
- Att inte ett öre av skattebetalarnas pengar lär ha betalats ut till någon konsult med designuppdrag.
- Att dessa små DinTur-loggor blir enkla att maskera för operatörerna, så de även fortsättningsvis kan köra Ybuss och annan trafik i egen regi med linjevagnarna. Tanken med nya kollektivtrafiklagen var väl bl.a att landstingen inte ska försvåra för bussföretags linjetrafik i egen regi?

Det var länge sedan jag såg bussar med "piggar" där bussföretagen kunde placera egna skyltar med olika texter på sidorna, och därefter låsa fast dem. T.ex så den skymmer huvudmannaloggan. Får vi se en återgång till dessa nu?

AO

Det där var ju mindre kul... Då är ju enfärgade bussar som har någon annan färg än vit bra mkt roligare.
Hur är det med stadsbussarna i ex Sundsvall då? Blir de helvita också?

Esbjörn

Citat från: AO skrivet 15 november 2013, 00:20:12 AM
Det där var ju mindre kul... Då är ju enfärgade bussar som har någon annan färg än vit bra mkt roligare.
Hur är det med stadsbussarna i ex Sundsvall då? Blir de helvita också?

Ja. Samma designkoncept på alla bussar.

Ersa

Citat från: Esbjörn skrivet 15 november 2013, 10:20:14 AM
Ja. Samma designkoncept på alla bussar.

Detta innebär i så fall att de stora DinTur-loggorna på tätortsbussarna i Härnösand kommer att minskas ner rejält.
Personligen gissade jag att dagens Härnösandsdesign istället skulle sprida sig runtom länet. I varje fall på länets övriga tätortsbussar i Sundsvall, Örnsköldsvik och Sollefteå.

Nåja, Kustbussarna, Ybuss och olika rena beställningsbussar runtom länet, som har en massa olika snygga firmafärger, kommer i alla fall att börja synas rejält.

När jag tittar på bilden ännu en gång tycker jag ändå att man åtminstone kunnat stripa upp en enda gröngul rand under fönstren, ungefär som Dalatrafik.

Esbjörn

Citat från: Ersa skrivet 15 november 2013, 10:44:01 AM
Detta innebär i så fall att de stora DinTur-loggorna på tätortsbussarna i Härnösand kommer att minskas ner rejält.
Personligen gissade jag att dagens Härnösandsdesign istället skulle sprida sig runtom länet. I varje fall på länets övriga tätortsbussar i Sundsvall, Örnsköldsvik och Sollefteå.

Nåja, Kustbussarna, Ybuss och olika rena beställningsbussar runtom länet, som har en massa olika snygga firmafärger, kommer i alla fall att börja synas rejält.

När jag tittar på bilden ännu en gång tycker jag ändå att man åtminstone kunnat stripa upp en enda gröngul rand under fönstren, ungefär som Dalatrafik.

Stämmer. Den stora Dinturloggan på Härnösands stadsbussar kommer att försvinna och ersättas av en mindre logga än den som syns på Bybergsbussen ovan.
Designen hade enkelt kunnat göras betydligt trevligare med någon slags stripning som komplement till loggorna.

swedebear

Det där förklarar nog en KR Trafikare jag såg för någon vecka sen som var helt vit i färgsättningen. Jag hajade verkligen till, hade dock ingen kamera med mig då

Jacob med C

Citat från: swedebear skrivet 15 november 2013, 11:29:59 AM
Det där förklarar nog en KR Trafikare jag såg för någon vecka sen som var helt vit i färgsättningen. Jag hajade verkligen till, hade dock ingen kamera med mig då
Såg KR Trafik 179 idag och den  var helt vit. Har ingen bild på den.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Bussmicke

Kul att köra buss där på vintern innan kylan "lägger" sig... Slask och skitigt, nej tack.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.