SJ Capitol avställd

Startat av Gunnar D, 12 november 2013, 09:27:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Denna nyinskannade reprisbild visar den avställda f.d. SJ 2891 vid Björknäsgaraget 27 feb 1968. "Ränderna" verkar vara svarta här också.

Mvh Gunnar

HJP

Intressant bild.
Vad motsvarar den för H-littera vid SS/SL? Den har den smala mittstolpen på vindrutan, som utmärker H23, Men SJ hade väl inga smala Capitoler?

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 12 november 2013, 10:29:36 AM
Intressant bild.
Vad motsvarar den för H-littera vid SS/SL? Den har den smala mittstolpen på vindrutan, som utmärker H23, Men SJ hade väl inga smala Capitoler?

HJP

Jag skulle säga att den motsvarar H22A bortsett från att SJ hade manuell växellåda.

/Gunnar

Mr H

Fin bild!
Som sagt tänk om BSBV målat de gula med svart midjeband och svart snibb!
:D
De där tillsammans med SJ:s "Volvocapitoler" måste väl ha varit de nyaste bussarna som hamnade i Karachi?
Mr H

Björn Forslund

Citat från: Gunnar D skrivet 12 november 2013, 13:18:55 PM
Jag skulle säga att den motsvarar H22A bortsett från att SJ hade manuell växellåda.

/Gunnar

SJ:s C75:or "spetten" var väl de enda som hade dubbla framdörrar som H22A. Sistnämnda blev dock högerombyggd 1962 efter proven hos SS och fick då enkeldörr fram och samma utseende som C75 i övrigt.

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 12 november 2013, 13:18:55 PM

/Gunnar
Okej, tack!

HJP

Ingwar Åfeldt

Wow! En systervagn till 2890 som jag hade som "min" buss hösten 1965, då placerad i Huddingegaraget. Trevlig bild även om den visar en avställd vagn. Väcker en massa gamla minenn till liv. Tack för den bilden!

M v h
Ingwar

Ulf Fernestad

Dessa Capitoler var de ett felköp eller nåt liknande eftersom de inte blev så långlivade i svensk trafik, de var ju inte så gamla innan de blev ett sida projekt

S Svensson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 12 november 2013, 20:50:07 PM
Dessa Capitoler var de ett felköp eller nåt liknande eftersom de inte blev så långlivade i svensk trafik, de var ju inte så gamla innan de blev ett sida projekt
Enligt en artikel om H-omläggningen i Järnvägsteknik så står där att antalet bussar är så litet att det inte motiverar kostnaden för ombyggnad.
Själv kanske tvekar jag tilll  om detta är korrekt. Det som är avgörande är återstående livslängd.
2791 levererades 1958 och  slopades 1967-sep. En ombyggnad kanske förlängde livslängden tills 1973/74. Har sett bussar som t ex MB 0321 från 1959 som byggts om. Fungerat bra som skolbuss. Vad man gör är att räkna annuiteten för år 9-15.Då med ombyggnadskostnade som grundinvestering. Samtidigt saknar SJ framtidstro. Kanske "mopederna" (71518-SKV) blev billigare som skolbussar ?

Björn Forslund

Det där absolut inget konstigt. Det fanns andra bussar av samma årgång som inte byggdes om. SJ hade som filosofi att bygga om så lite som möjligt, vilket gjorde att BF:ar och CF:ar snikombyggdes med endast en dörr bakom framaxeln på höger sida, vilket fick duga på landsorten. Capitolerna av C75-typ var udda med manuella lådor och troligen inte särskilt lämpade för den typen av ombyggnad. Några helombyggnader av så gamla bussar gjorde SJ inte, den enda var väl Volvon som blev 4001.