Länsbussarna 328

Startat av Peter Öden, 10 november 2013, 15:50:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

En bild tagen på 70-talet på Länsbussarna 328 Scania-Vabis B 55 från 1961.
Ursprungligen Oscar Åkerstrand i Lindesberg.

Mvh Peter Ö

Ulf Fernestad

Har bussen varit avreggad en tid eftersom den har fått ett TA-regnr. innan de nya nr

Ulf Berlin

Underbar bild :)
Var är den tagen?/Ulf

bilomnibussen

Hej! Jag tror att bilden är tagen på det gamla busstationsområdet intill järnvägsstationen i Linde. Bussen hade nummer T 744, jag har studerat det där fallet med TA744 i bilregistret och det finns ingen annan förklaring till det än att man av misstag kan ha dubbelregistrerat på det numret. Nytt kort efter ombesiktning tillkom 10 maj 1967 och har exakt samma uppgifter som kortet för T 744.
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Rätt kaross och rätt chassi! Kan inte bli bättre! En riktigt fin och go buss!

Sven W

Hej

En sak kan man säga om det NYA reg-numret. Omregistreringen är inte gjord samtidigt som den stora mängden T-bussar gjordes. Numret är helt skilt från hur T-bussarna hamnade i registret, så något skumt var det med denna vagn under 1973.

Hälsningar
Sven

bilomnibussen

Ja, man har bara dubblerat kortet och lagt till ett A i numret. Det kan ju inte ha skett 10 maj 1967, då skedde ombesiktningen. Båda korten har funnits när jag skrev av dem eftersom jag konstaterat att de innehåller samma uppgifter. Jag har särskilt noterat på ett papper att korten innehåller exakt lika uppgifter förutom att det är ett TA-nummer på kort 2. Det finns ingen datering till det nya numret således. TA-nummer började inte användas på bussar förrän 1971. Kanske kan man hitta en bil med nummer T 744 i registret?
Mvh Jan G

bilomnibussen

Det fanns ju två st nästan helt lika sådana bussar vid Åkerstrands. Den andra var T 719 samma chassityp och årsmodell 1963. Skillnad baktill var att nummerplåten på T 744 satt ovanför bakrutan medan T 719 hade den i ett litet fack under bakrutan. Men jag har ett svagt minne av att T 744 skulle ha haft fönster i takrundningarna men jag kan minnas fel där.
Mvh Jan G

Ulf Fernestad

Hur många platser tog den här bussen

Mats Karlsson

36 sittande och 3 stående.

BengaB40

De här bussarna måste ha varit vackra att skåda i Åkerstrands färgsättning som väl var mörkröd?!  Hade inte Weidermans bussar också liknande kulör,åtminstone till början av 60-talet?  Hälsn. BengaB40   

bilomnibussen

Åkerstrands bussar var mörkröda nertill och blå ovanför midjelinjen. Äldre bussar hade också en sån där svängd list på sidorna som bildade en "val" och innanför den var de också blå. Den blå nyansen kanske liknande äldre Linjebuss, den röda varierade mellan mörkt klarröd och vinröd. Weidermans lackering var före slutet av 1940-talet vinröd med grön rand har jag hört. Från slutet av 40-talet till och med 1964 var de oxblodsröda nedtill och silverfärgade ovanför midjelinjen. Kolla den renoverade Säfflevagnen hos Scania Södertälje. Där gjordes stora ansträngningar för att få fram exakt rätta kulörer.
Mvh Jan G

BengaB40

Hej! Tack Jan för exakta färgbeskrivningar! Det var ett fint inslag i Örebro/Närke-trafiken med alla individuella bussbolags kulörer! Inget fel i Länstrafikens blåfärgade, men lite utslätat efter äldre tiders varierande flora!  Hälsn. BengaB40

Stefan P

Hej

Finns det nägra bilder på bussarna före Länsrtrafikens tid, så att man får se de olika färsättningarna?

mvh Stefan P