Göteborgs Spårvägar 2007 (Del 1)

Startat av Ebermark, 09 november 2013, 22:58:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

Några bilder på Göteborgs Spårvägars bussar i oktober 2007. Bolaget hade ju avsevärt många fler bussar i vagnparken då jämfört med idag.
Tar bilderna i bussnummerordning och delar upp dem i två inlägg. Del två ska jag försöka publicera imorgon söndag.

Först ut, GS 3, en liten Neoplan från år 2000, med förflutet i Uppsala:

GS 20, en Volvo B10L med Aabenraakaross från 1996. Ser ut som en Säfflebuss men Volvo tillverkade ett tag karosser enligt Säffle 2000-principen i Danmark. Bussen är inköpt begagnad från Danmark och kom till Göteborg 2003. Ser ut som hela fronten håller på att ramla bort med tanke på den rikliga mängden silvertejp...

GS 152, en Volvo/Carrus Fifty från 1996, fd Kålleredsbussarna 52. Bussen togs över när Kålleredsbussarna gick i konkurs 1999.

GS 199, en Volvo/Säffle från år 2000. Bussen är ursprungligen Linjebuss/Connex 2567 och rullade då i Skåne. Den lämnades tillbaka till Volvo 2006 av Connex för att 2007 säljas till GS.

GS 205, en Bova Futura 1998. Ursprungligen inköpt för att användas på GL Röd Express.

GS 211, en Volvo/Säffle från 2003

GS 212, en Volvo/Carrus Vega från 1999

GS 224, en Volvo/Säffle från 2000

GS 316, en Den Oudsten Alliance från 2000. GS köpte in en stor mängd bussar från den holländska tillverkaren Den Oudsten under åren 1999-2001. Var väl de enda bussar Den Oudsten lyckades sälja till Sverige. Tillverkaren gick sedemera i konkurs.

Bjorkm

Tack för trevliga bilder.

En fråga hur kommer det sig att GS 3 (GUB 362) blev så kortvarig i Uppsala?

Rikard

Hmmm skulle kunna vara jag som kör 205 ju. Lite svårt o se men liknar mig iallafall ;-)

Enligt mig så e Den Oudsten bussen en av de bästa modelltyperna jag kört sen 1988. Tyst, mjuk och relativt lätt att meka med (enligt verkstan) dessutom kanon att köra på vintern med då de tog sig fram som stridsvagnar överallt (kortbussarna). Bara känslan att köra på blankis på en grusväg i ale e inte o leka med. Dåvarande 405 till Ryds missionshus var ca 1,6 mil grusväg som inte gick att mötas på annat än på mötesplaterna. Den vägen kunde vara lite trixig att komma fram på. Visst motorn kunde varit lite starkare men att köra en 12-13 meters buss i linjetrafik på under 3 liter milen tycker jag väger upp en hel del av detta.
Rikard.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kollektivmuppen

Riktigt trevliga och intressanta bilder!  :)

DEB

Instämmer, kul att se bilder från tiden då det rullade mer än ett par vagntyper i trafik i Göteborg. :)
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/