Höst i Malma 1980

Startat av Hasse L, 08 november 2013, 15:08:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

ALB 300 - Scania-Vabis CF 7661 1967 - SL H65B 7060.

Mr G

Snygga färger  ;D
Fin buss också förresten
吉先生

BengaB40

Hej! Som sagt snygga färger! I mitt tycke den vackraste färgsättningen bland de svenska bussföretagen, som jag själv upplevt! Efter Björknäsbussarna rankar jag SJ:s gulingar med det gröna inslaget, Sthlm-Södertörns och SLO:s bussar med snarlik färgsättning som SJ:s samt Vaxholmstrafikens gul-röda! Men vilken stil på Björknäsbussarna, som bevisas av Hobglobins vackra höstbilder! Hälsn. BengaB40

Peter Öden

Hej !

Tack för en mycket underbar bild på en CF !

Mvh Peter Ö

yngrot

verkligen en underbar bild..  tack för den   :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mats Karlsson

Det var lätt att vara "solidarisk" på den tiden, att åka svenska Scania-Vabis helbyggen och tanka svenskt OK! Idag säljs alltför få Scania i landet och alla har de utländsk kaross. Till och med OK har utländska ägare i botten. Det är hopplöst att vara "solidarisk"...

Fredrik Klint

Citat från: Mats Karlsson skrivet 12 november 2013, 08:48:59 AM
Det var lätt att vara "solidarisk" på den tiden, att åka svenska Scania-Vabis helbyggen och tanka svenskt OK! Idag säljs alltför få Scania i landet och alla har de utländsk kaross. Till och med OK har utländska ägare i botten. Det är hopplöst att vara "solidarisk"...

Får mig att tänka på "Macken" med Galenskaparna. En OK-medlem undrar om han kan få köpa bensin från nån av bilarna på verkstan, "Jag är medlem i Konsum och vill gärna vara solidarisk."
En av bröderna som äger macken, Roy, undrar då hur han ska kunna veta ifall nån bil har bensin från OK i tanken. "Känns inte det på lukten?" undrar den solidariske. "OK är ju svenskt, då borde det lukta svenskt" :)

Mats Karlsson

Det var just Macken jag tänkte på när jag såg reklamen för svenska OK på en svensktillverkad buss!

BengaB40

Hej! Nu börjar man verkligen bli svensk-nostalgisk i tanken! Tänk när man kunde tanka Koppartrans för att inte tala om Nynäs......! Hur var det med Kvarntorps skifferolja förresten, vars odör från utvinningsplatsen kändes miltals över större delen av Närke vid vissa väderleksförhållanden, kunde man köra Diesel och/eller Hesselman med någon variant av den produkten?!  Hälsn. BengaB40

Jo

Citat från: Mats Karlsson skrivet 12 november 2013, 20:10:20 PM
Det var just Macken jag tänkte på när jag såg reklamen för svenska OK på en svensktillverkad buss!

Jag det var ju inte utan att man fick koll på inslaget fråm Macken igen som faktiskt är ett av de bättre i serien.
http://www.youtube.com/watch?v=ikNTOdHJbGI

Cero

Citat från: Mats Karlsson skrivet 12 november 2013, 08:48:59 AM

På "den" tiden köptes väl många bussar, exempelvis den på bilden, av privata åkare som hade ett nära samarbete med leverantörerna. Kvaliteten var hög och åkarna var måna om att köpa produkter de kunde lita på, som höll och som antagligen hade en bra serviceorganisation.

Nu ska det bara vara billigt.

Camilla

Fin bild på en fin bussmodell