Buss blev hängande över avgrund

Startat av Ola Almquist, 06 november 2013, 13:17:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola Almquist

Ur Östgöta Correspondenten 1952-05-07.

M.v.h.
Ola

JDS

Spännande!

Litet sättningsfel också ser jag  :'(

BengaB40

Hej! Måste varit en hemsk upplevelse för passagerarna i denna som det ser ut SJ-buss från 40-talet! Minns från mina resor i liknande bussar den stora träklubban som var fastsatt ovanför bakrutan med ståltråd avsedd att slå ut rutor med vid liknande olyckshändelser. SJ standard-karosser på den tiden hade lyckligtvis stora bakrutor, bra vid sådana här incidenter! Hälsn. BengaB40

Erling Norberg

Tack för en spännande bild. Den bussen har jag säkert åkt i 1946-1951.
Om bussen var på väg in till Härnösand vilket jag tycker verkar rimligt efter att själv ha kört buss på viadukten så har chauffören glömt ändra på skylten. Bussen har varit i Viksjö och vänt.

Jag råkade ut för en annan spännande händelse ca 1 km norr om viadukten 1949-50. Bussen skulle över järnvägsövergången och fastnade mellan bommarna. Stinsen på stationen såg det och vevade snabbt upp bommarna och vi kunde backa tillbaka och sekunderna därefter kom tåget från Sollefteå. Jag minns det stora hjulen på ångloket (A3 eller B lok.)

Y430 var en Volvo B513D 100hkr, Chassinr 510211,  Hägglund, 37 pass+5 stående, i trafik 1946-10-25 registrerad på C A Johansson (AB Härnösands Omnibussar) och såld till Erik Gustf Sällgren i Docksta 1957-12-21

BengaB40

Hej! Intressant att få data om bussen! Med tanke på att den var Hägglundkarosserad var väl bakrutan tvådelad men ändå stor nog att slinka igenom! Hälsn. BengaB40

Erling Norberg

Jag minns att man på 1950-talet ofta lade växeln i friläge i utförsbackarna. Det var en rätt brant utförsbacke på Säbråvägen före viadukten och om farten var för hög och servon obefintlig så kunde man nog placera bussen i räcket. Om man kom från busstationen och var på väg till Viksjö så var det uppförsbacke upp till viadukten och knappast risk för olycka.

Viadukten var genomfartsled i Härnösand på rikstretton. Men det var ju inte så mycket trafik på den tiden.

Lasse hsand

Den bron används än idag. Just nu har en ny infart gjorts till handelsområdet och då åker man över denna bro.

Erling Norberg

Hej Lasse
I korsningen Säbråvägen- Ådalsvägen och viadukten låg på 1970 talet en flyttfirma. Har du koll på namnet på firman och något om flyttbussarna de använde.
Hälsn. Erling

Lasse hsand

Det enda jag kan komma på är Lundqvists maskin affär i den korsningen ovanför Lokstallet. Samt räckes fabriken vid brofästet. Vilken Adress skulle den legat på?

Erling Norberg

Flyttfirman hette nog "Alltjänst" och låg på Ådalsvägen ca 200 m från stället där Y430 kraschade räcket. Men vi får väl starta en ny tråd "Flyttbussar i Härnösand".

1952 fanns förutom Y430 i AB Härnösands Omnibussar: Y105 Scania-Vabis B21 Hägglund 1948, Y106 Scania-Vabis B21 Hägglund 1948, Y160 Scania-Vabis BF61 Hägglund 1950, Y261 Scania-Vabis B63 Hägglund 1950, Y414 Scania-Vabis Hägglund 1931, Y418 Scania-Vabis B21 Hägglund 1946, Y420 Volvo LV 128 DSB ASJ 1946 och troligen även Y705 Bedford WTL65 Hägglund 1936.

Y106, Y414,Y418,Y420 gick i stadstrafiken i Härnösand. Övriga bussar på Viksjö, Stigsjö, Öje, Helgum, Gånsvik, Solum och badplatsen Smitingen.