Bränsleförbrukning Volvo B9S

Startat av Carl Eric, 05 november 2013, 09:50:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!

Är det någon som vet hur man får reda på hur mycket diesel en Volvo B9S förbrukar, blandad körning? Uppgifterna ska användas för ett skolarbete, kan jag ju tillägga.

Tack på föhand!

MVH Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Björn Ax

Har du regnr till någon B9S så kan du få tillverkarens uppskattade bränsleförbrukning på:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx

homer

i normal förortstrafik runt 4,5 liter / mil de går givetsvis att pressa ner den till runt 3 liter  /mil men då får man kämpa lite

Carl Eric

Citat från: Björn Ax skrivet 05 november 2013, 10:07:28 AM
Har du regnr till någon B9S så kan du få tillverkarens uppskattade bränsleförbrukning på:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx

Det är antagligen jag som letar dåligt, men var hittar jag bränsleförbrukningen när jag är inne på sidan med information om fordonet?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Frippe Fribas

Citat från: homer skrivet 05 november 2013, 10:13:58 AM
i normal förortstrafik runt 4,5 liter / mil de går givetsvis att pressa ner den till runt 3 liter  /mil men då får man kämpa lite
Jag skulle nog vilja justera upp siffran till runt 4,5-5,5 liter per mil i förortstrafik med viss möjlighet till mindre vid motorvägskörning, men då får man nog verkligen tänka på hur man kör.
Detta är ändå relativt normala förbrukningssiffror i mina ögon, även jämfört med motsvarande Scanialedbuss.
//Fredrik

Björn Ax

Citat från: Carl Eric skrivet 05 november 2013, 10:24:32 AM
Det är antagligen jag som letar dåligt, men var hittar jag bränsleförbrukningen när jag är inne på sidan med information om fordonet?

Det var jag som var lite för snabb och kollade inte. Verkar endast som transportstyrelsen anger bränsleförbrukning för bilar. Trodde dom gjorde det för bussar också så jag kollade inte. :(

Carl Eric

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 november 2013, 10:26:59 AM
Jag skulle nog vilja justera upp siffran till runt 4,5-5,5 liter per mil i förortstrafik med viss möjlighet till mindre vid motorvägskörning, men då får man nog verkligen tänka på hur man kör.
Detta är ändå relativt normala förbrukningssiffror i mina ögon, även jämfört med motsvarande Scanialedbuss.
//Fredrik

De är svåra att få under 5 liter milen på landsvägskörning, trots hastighetsspärr på 89 samt ecodriving.

Niclas Rosenius

Citat från: Ersa skrivet 05 november 2013, 11:16:03 AM
De är svåra att få under 5 liter milen på landsvägskörning, trots hastighetsspärr på 89 samt ecodriving.

Kan tippa på att du har rätt Ersa.

Kan bara nämna att våra MAN-led dieselbussar ligget snittet runt 4,30 l/mil på GUB. Har lyckats under gynnsamma förhållanden i somras med Ecodriving och knappt nått folk och stopp fått ner vagn 228 ner till 2,86 l/mil på linje 110/115 enligt våran Pilotfish.

//Niclas

Jonas Strömblad

Ja, B9S är väldigt törstiga. Som Ersa säger så är 5 liter/mil svårt att komma under.
Var det inte till och med så att Swebus/Nobina inte gärna körde B9S på helger i Nacka/Värmdö för att de drog så mycket soppa jämfört med B10MA och B12MA?
Några bussar man kunde köra riktigt snålt med (utan att ha tråkigt) var B12MA.
/J

CS

Som vanligt mycket skitsnack om B9S. Värre än andra ledbussar är dom inte. Tittade snabbt på mina rapporter från N/V och det spänner från 3,95 till 4,5 på B9S-bussarna. Såklart mest beroende på linjer tider på dygnet.

Ersa

Citat från: CS skrivet 05 november 2013, 20:58:27 PM
Som vanligt mycket skitsnack om B9S. Värre än andra ledbussar är dom inte. Tittade snabbt på mina rapporter från N/V och det spänner från 3,95 till 4,5 på B9S-bussarna. Såklart mest beroende på linjer tider på dygnet.

Skitsnack? Jag har mätt upp själv, efter att jag själv tankat, kört ett par långa 639:or med få stopp, och därefter själv tankat igen. Körtekniken i ecodriving är samma som jag lärde mig av Nobina Uppsala.
Trots relativt ny årsmodell och med 9-litersmotor drar de alltid mer bränsle än de sju år äldre B12:orna med slitna motorer och nästan lika många sittplatser.
När Hallstaviksdepån kör B9S på vissa 639-omlopp måste dessa stödtankas i Rimbo mitt på dagen för att inte få bränslestopp framåt kvällen, vilket inte är fallet för 8900-boogivagnarna.

Optimal

När vi ändå pratar förbrukning så kan jag skriva dom siffrorna jag fått från min körning

5273 Scania Omnilink RME 3,25L milen
5714 Volvo 8900 boggi RME 4,82L milen
5718 Volvo 8900 boggi RME 8.59L milen
3258 Scania Omnilink ledvagn RME 5,58L milen