Frågor om en B10BLE...

Startat av Danne B., 07 november 2007, 17:53:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne B.

På jobbet har vi en Volvo B10BLE (Säffle) från 1995 (f.d. Swebus 3651)!


Fråga 1:

Nu är det så att blinkersen fått pungsoda typ... När man ska blinka så lyser den ibland bara för att sedan blinka i hysterisk hastighet och efter detta lysa eller få väldigt långa intervall igen! Sedan efter man slagit av den så "plingar" den oftast 1-3 gånger under dom följande 0-15 sekunderna...

Och alla ni som kört en så´n vet ju hur mysigt blinkersljud det är på dom... :-X

Så... Någon som känner igen detta och möjligen vet vad som kan vara felet? Virus i Thoreben? ;)


Fråga 2:

Den indikerar låg oljenivå till och från under körning trots att nivån är korrekt! Och den tänder då centralvarningslamporna vilket är nattetid grymt irriterande att ha blinkande hela tiden!

Någon som vet vad som brukar fela? Givarfel eller virus även här? :P


Tackar på förhand!

//Danne

christianm

Citat från: Danne B. skrivet 07 november 2007, 17:53:20 PM
Fråga 1:

Nu är det så att blinkersen fått pungsoda typ... När man ska blinka så lyser den ibland bara för att sedan blinka i hysterisk hastighet och efter detta lysa eller få väldigt långa intervall igen! Sedan efter man slagit av den så "plingar" den oftast 1-3 gånger under dom följande 0-15 sekunderna...

Och alla ni som kört en så´n vet ju hur mysigt blinkersljud det är på dom... :-X

Så... Någon som känner igen detta och möjligen vet vad som kan vara felet? Virus i Thoreben? ;)

Jag vet inte om det är annorlunda på bussar men om jag hade haft det här problemet på en bil skulle jag misstänka blinkersreläet. För att bekräfta det antar jag att man måste byta till ett annat exemplar och testa. Har ni en buss till? :) Antar att det sitter samma typ av relä i alla Volvo från samma tid.

Anders L

Har för mig att Thoreb C90 ersätter de flesta reläer samt att den sköter summern till blinkersen. Skulle i så fall kunna vara fel på en nod.

När det gäller oljan skulle det kunna vara givaren i botten på oljetråget som felar. Hade ett liknande fel en gång. Verkstan ryckte kontakten ur givaren så att inte lamporna skulle blinka tills de hade beställt en ny.

Leif D

Fråga 1.
Tyder på kombination av glappkontakt och överledning/fuktskada/rost i någon eller flera blinkers, troligt är ju bak.

Fråga 2.
Typiskt givarfel, som ja nog trodde alla bussförare var väl bevandrade i.
Gissar att nivån är för låg, i vart fall för att klara bussens centrifugalkrafter. Givarna är nog helt enkelt för känsliga, borde inte reagera så snabbt som de gör, bara för att bussen svänger lite
Detta fenomen är/har varit känt i många år på vissa olika typer av fordon, små som stora (ägde t.ex. en Golf kombi en tid, som led av detta problem).
Hör ju dock till saken att det oftast uppträder då fordonen blivit några år gamla och kanske inte alltid kostas på det underhåll man kanske skulle behöva ge dem.
;-)

Danne B.

#4
Christanm:
Joo... Men precis som bekräftats i Anders L´s inlägg så sköter Thoreben blinkningarna! Vi har en buss till men det är en 5 år äldre Scania Vest så det ger inte mycket tyvärr! :)

Anders L:
Funderade oxå på om det var det som felade men den sätter ingen felkod på det när det inträffar! Annars brukar den ju glatt pipa om alla olika glödlampor som ger upp...
Angående givaren: Tackar, vi ska undersöka detta! Sitter den i botten(?) av tråget alltså?

Leif D:
På vilket sätt menar du att eftersatt underhåll kan få givaren att bli överkänslig? Hängde inte med alls nu...?!

//Danne

Anders L

Felindikering på lampor visas nog bara om lampan är trasig och inte om den blinkar med olika frekvens.

Givaren borde sitta långt ner i oljesystemet. Vet inte exakt vart den sitter, men har sett verkstadskillarna rota i botten av sumpen.

En annan möjlighet är ju att samma nod som styr blinkersen även styr varningslamporna, och om den verkligen krånglar så...

Hoppas det ordnar sig.

Danne B.

Citat från: Anders L skrivet 08 november 2007, 21:06:54 PM
Felindikering på lampor visas nog bara om lampan är trasig och inte om den blinkar med olika frekvens.

Givaren borde sitta långt ner i oljesystemet. Vet inte exakt vart den sitter, men har sett verkstadskillarna rota i botten av sumpen.

En annan möjlighet är ju att samma nod som styr blinkersen även styr varningslamporna, och om den verkligen krånglar så...

Hoppas det ordnar sig.


Jo, det är ju sant! Men om förändringen i frekvensen beror på oxid/överslag så borde ju även förbrukningen på den lampan förändras och därmed felindikering sättas!? För troligen mäter den förbrukningen för att kunna avgöra om lampan är defekt eller ej...

Jag hade nå´n fundering om ifall allt detta kunde hänga ihop med t.ex. överspänning eller liknande?

Vet att på vissa bilar får varningssystemen fnatt om bilen har för hög resp. för låg spänning!

Tänkte eftersom det är flera saker som börjat fela samtidigt...

//Danne

markuz85

Citat från: Leif D skrivet 07 november 2007, 22:22:08 PM
Fråga 1.
Tyder på kombination av glappkontakt och överledning/fuktskada/rost i någon eller flera blinkers, troligt är ju bak.

Har hänt för mig, rengjorde lamphållarna och då funkade det klockrent.