KR vart inte av med "all" trafik

Startat av krutchaufförn, 29 oktober 2013, 07:27:45 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

krutchaufförn

Ersa

Lite missvisande rubrik. KR Trafik "blev ju av" med tre depåer:
Gimo Buss tar över i Knutby. UL 808 samt alla skollinjer i 14x-serien?
Högbergs tar över på sin hemmaplan i Ramsta. Linje 108 m.fl?
Arnessons tar över i Tierp. Vilka linjenummer har skollinjerna där uppe?

KR Trafik kör vidare sina nio bussar i Björklinge och åtta bussar i Vendel sedan Kristian Larsson och Arnessons backat ur.

I Gimo kör väl redan idag Gimo Buss vissa skollinjer som underentreprenör för KR Trafik, och har gjort det från och till sedan 2003.

krutchaufförn

Lite missvisande rubrik. KR Trafik "blev ju av" med tre depåer:
Gimo Buss tar över i Knutby. UL 808 samt alla skollinjer i 14x-serien?
Högbergs tar över på sin hemmaplan i Ramsta. Linje 108 m.fl?
Arnessons tar över i Tierp. Vilka linjenummer har skollinjerna där uppe?

KR Trafik kör vidare sina nio bussar i Björklinge och åtta bussar i Vendel sedan Kristian Larsson och Arnessons backat ur.

I Gimo kör väl redan idag Gimo Buss vissa skollinjer som underentreprenör för KR Trafik, och har gjort det från och till sedan 2003.

På vilket sätt vart den missvisande??
KR ville och hade för avsikt att bli av med Ramsta Björklinge Husby/vendel Tierp Knutby, men misslyckades sälja allting tydligen....
KR har bara haft skoltrafiken sedan 2011 så vilka skolbussar Gimobuss kör sedan 2003 vet jag ej vilka du syftar på...

Ersa

KR Trafik blev ju av med en hel del trafik man inte ville behålla. Tre depåer av fem.

Gimo Buss har vad jag förstått kört UL-trafik åt KR Trafik åtminstone sedan 2004.

Björn Ax

Inget av detta är riktigt klart ännu. Så UNT är lite för tidiga.

Inga avtal har skrivits på och det förs fortfarande diskutioner om detta.

Sent from my HTC One using Tapatalk

krutchaufförn

Dom vart av med bara en bråkdel av det dom ville bli av med, ok då man kunde ändra till KR vart inte av med "all" trafik
Tror ändo det är ett litet nederlag för KR-trafik...
Vad beträffar skoltrafik som kördes innan 2011 vet jag inte så mkt, men KR vann skolpaketet först till 2011....
Därimot körde gimobuss lite lokalbuss åt KR

krutchaufförn

Citat från: Björn Ax skrivet 29 oktober 2013, 13:55:14 PM
Inget av detta är riktigt klart ännu. Så UNT är lite för tidiga.

Inga avtal har skrivits på och det förs fortfarande diskutioner om detta.

Vet ej vad du har för källa men enligt vad jag hört så är det påskrivet, däremot en liten hemlig överenskommelse mellan parterna

Björn Ax

Citat från: krutchaufförn skrivet 29 oktober 2013, 13:58:37 PM
Vet ej vad du har för källa men enligt vad jag hört så är det påskrivet, däremot en liten hemlig överenskommelse mellan parterna

Jobbar åt Högbergs buss och vi har iaf inte skrivit på något avtal ännu.

Ersa

Citat från: krutchaufförn skrivet 29 oktober 2013, 13:57:21 PM
Dom vart av med bara en bråkdel av det dom ville bli av med, ok då man kunde ändra till KR vart inte av med "all" trafik
Tror ändo det är ett litet nederlag för KR-trafik...

Aha! Jag uppfattade tre depåer av fem som en stor del av trafiken. Fast om depåerna i Knutby, Ramsta och Tierp är mycket mindre än Björklinge och Vendel är det ju klart att de bara blev av med en mindre del av trafiken.
Vi får väl se vad som händer. T.ex om KR kan gå med på att pruta ner på priset för bussarna framöver.

Det blir ju svårt att hitta underentreprenörer om avtalet inte kan generera vinst åt dem.

krutchaufförn

Exakt man kanske får gå med att släppa bussarna billigare,

krutchaufförn

Det som är ännu mera lustigt är att gimobuss ej är med i sambuss det hette att man skulle låta bolagen i sambus få körningar...
Edlunds (som är med i sambus)  tackade nej till Knutby då fick Gimobuss körningarna kort och gott

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 29 oktober 2013, 14:08:07 PM
Aha! Jag uppfattade tre depåer av fem som en stor del av trafiken. Fast om depåerna i Knutby, Ramsta och Tierp är mycket mindre än Björklinge och Vendel är det ju klart att de bara blev av med en mindre del av trafiken.
Vi får väl se vad som händer. T.ex om KR kan gå med på att pruta ner på priset för bussarna framöver.

Det blir ju svårt att hitta underentreprenörer om avtalet inte kan generera vinst åt dem.

Man vill väl inte lämna bort avtalet med större förlust än om man fortsätter att köra, det finns nog en anledning att man vill krypa ur Uppland och det är nog inte av välvilja mot sina forna konkurrenter.  Men de restskulder man har på fordon måste ju betalas av någon.

Det är ju knappast en hemlighet att Uppland i o m att man inte fick Linjepaketet varit någon kassako.

Ersa

Citat från: krutchaufförn skrivet 29 oktober 2013, 14:14:16 PM
Det som är ännu mera lustigt är att gimobuss ej är med i sambuss det hette att man skulle låta bolagen i sambus få körningar...
Edlunds (som är med i sambus)  tackade nej till Knutby då fick Gimobuss körningarna kort och gott

Det känns ju lite bökigt för Edlunds att skaffa verksamhet "borta i" Knutby. Borde vara enklare att försöka få de redan etablerade Danielssons och Sköldhs som ju är varma i kläderna, att utöka sina redan existerande verksamheter. Eller slå några samtal över länsgränsen till åkarna i den södra grannsocknen. Men även här har det ju med pengar att göra. Dåligt betalt = Ingen ny UE som vill dra igång en egen uppstart.

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 oktober 2013, 14:49:20 PM
Det är ju knappast en hemlighet att Uppland i o m att man inte fick Linjepaketet varit någon kassako.

Nej, detta avvecklande av den egna UL-verksamheten är inte direkt någon oväntad överraskning.

MartinMartin

Citat från: Björn Ax skrivet 29 oktober 2013, 14:04:36 PM
Jobbar åt Högbergs buss och vi har iaf inte skrivit på något avtal ännu.

En fd kollega på KR gjrde en statusuppdatering på Facebook för 18h sedan "Jahapp då får man ny arbetsgivare på fredag :)" och hon ska börja på Högbergs så jag antar att det är påskrivet.....

krutchaufförn

Citat från: MartinMartin skrivet 29 oktober 2013, 16:31:44 PM
En fd kollega på KR gjrde en statusuppdatering på Facebook för 18h sedan "Jahapp då får man ny arbetsgivare på fredag :)" och hon ska börja på Högbergs så jag antar att det är påskrivet.....

Mkt som händer över våra huvuden tydligen:-)