Jesper, 10, fick inte åka buss

Startat av Martin Maltkvist, 07 november 2007, 15:07:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

http://ekuriren.se/ekuriren/standard_artikel.php?id=603045&avdelning_1=102&avdelning_2=369&t=1409222515
I måndags kom det sig att 10-årige Jesper inte fick åka med bussen enär kortintyget gått ut maa avmagnetiserat intyg.
Vad är detta, en basunering i media om ett barn som nekats att åka buss?
Vad vi vet är att han  inte får åka med p.g.a för gammalt intyg och modern påstår att "man från bussbolagets sida borde vara mer flexibel."
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Danne B.

Ersa

Undrar varför bussföraren får skit i atrikelns kommentaret då denne tydligen har agerat enligt relementet. Det är helt klart skolan som gjort bort sig. Varför ha ett slutdatum på intyget ens? Ett tillfälligt intyg ska ju räcka tills det nya busskortet levererats. En skribent hävdar att avståndet pojken fick gå inte alls kan vara så mycket som 3 km. Enligt Eniro är avståndet från Lundbyskolan till bortrsta Brottsta max 2 km... och då är det omvägen i bil.
När jag var 10 år cyklade jag och kompisarna 5-6 km till fotbollsplanen, och detta på bilvägarna. Denne grabb tvingades tydligen gå 1-2 km på en säker gång- och cykelväg.

Busstobbe

Citat från: Verspieder skrivet 07 november 2007, 19:41:52 PMVarför ha ett slutdatum på intyget ens? Ett tillfälligt intyg ska ju räcka tills det nya busskortet levererats.
Det är väl för att ingen ska kunna "tjuvåka", dvs. låna någons gamla intyg när man behöver det istället för att betala resan själv.

Jo

"Jag har en dotter som fick gå hem i -10 grader när hon var i Jespers ålder. Dessutom gick en kontrollant omkring på bussarna och beslagtog busskort som t.ex. inte hade tillräckling färg (!!) var slitet alltså. Han fick en liten lapp med en kod men fick sedan betala för att få ett nytt. Hela lovet var han utan busskort och vi har fått betala enskilda resor. Ska man beslagta kort borde de ha med sig nya kort direkt. Vi fick också veta att om han gått till skolan direkt med det nötta kortet hade han fått ett nytt, utan kostnad. Så kolla era barns kort och be dem byta ut dem om de ser slitna ut!!"

Antar att detta bara är gojja som inte har något med verkligheten att föra dessutom benämner personen sin dotter som en "han".

Ersa

Länstrafiken i Sörmlands områdeschef Göran Gullbrand tycker inte att busschaufförerna gjorde fel som lät 10-årige Jesper promenera hem. - Grundregeln är att alla som åker buss måste ha ett giltigt färdbevis.

http://ekuriren.se/ekuriren/standard_artikel.php?id=603330&avdelning_1=102&avdelning_2=369

Simon A

Citat från: Verspieder skrivet 07 november 2007, 19:41:52 PM
Undrar varför bussföraren får skit i atrikelns kommentaret då denne tydligen har agerat enligt relementet. Det är helt klart skolan som gjort bort sig. Varför ha ett slutdatum på intyget ens? Ett tillfälligt intyg ska ju räcka tills det nya busskortet levererats. En skribent hävdar att avståndet pojken fick gå inte alls kan vara så mycket som 3 km. Enligt Eniro är avståndet från Lundbyskolan till bortrsta Brottsta max 2 km... och då är det omvägen i bil.
När jag var 10 år cyklade jag och kompisarna 5-6 km till fotbollsplanen, och detta på bilvägarna. Denne grabb tvingades tydligen gå 1-2 km på en säker gång- och cykelväg.
Ja, det var ju verkligen otroligt fånigt att slå på stort om avståndet för pojken i artikeln. Drygt 2 km är inte ens ett stort avstånd i den åldern. När man var så lite kunde man ju gå en mil utan problem om det krävdes av en. Dagens barn är alldeles för veliga. Själv cyklar man nästan 2 mil till stan när man är aktiv på Lennakatten+jobba stående hela dagen på banan och sen cykla 2 mil hem också.