Huvudmeny

"Var e bussen?"

Startat av Ersa, 25 oktober 2013, 21:57:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinMartin

Citat från: Lung To skrivet 31 oktober 2013, 10:46:42 AM
Att det ska stå "Nu" vi stolpen när man kommer till hållplaten stämmer inte, T.ex vid ankomsten till hpl Väesterbroplan står alltid "2 min" jag avgick från HOT när jag hade +0.

Går du +0 så avgår du mellan avgångstiden och 30 sekunder för tidigt, om du sen kör i 60-70 över bron där dom tänkt att det ska gå i 30 kanske så kommer du fram +2,
systemet hinner ju inte med att uppdatera, titta i hållplatspositioneringen så ser du den tänkta tiden vid Västerbroplan och vi har alldeles för mycket tid på oss.

Ta linje 70 från Odenplan, där har man 3 min på sig till Dalagatan och det tar 15 sekunder om du får grönt ljus, så där står det alltid 2 minuter när du anländer.

Finns mycket att önska med systemet, framförallt att det kunde begripa att bussen kan ligga tidig!

groenis

Det var bättre förr.

Om det satt en tidtabell på hållplatsen och passageraren klagade så fick de höra samma ramsa av alla förare,

Tiden på tidtabellen är en ungefärlig tid ,det kan komma en buss vid den tiden men det behöver inte komma
en buss just då ,men om det kommer en buss så är det bussen som bestämmer när den ska komma inte tidtabellen på stolpen.

/Lennart

MartinMartin

Citat från: groenis skrivet 31 oktober 2013, 12:30:52 PM
Det var bättre förr.
Om det satt en tidtabell på hållplatsen och passageraren klagade så fick de höra samma ramsa av alla förare,
Tiden på tidtabellen är en ungefärlig tid ,det kan komma en buss vid den tiden men det behöver inte komma
en buss just då ,men om det kommer en buss så är det bussen som bestämmer när den ska komma inte tidtabellen på stolpen.
/Lennart

Hahaha, Ja det kanske var bättre förr  ;)

Nico

Tja, ungefärliga tider gäller ju fortfarande i hög utsträckning. Därför är det även viktigt att man som förare iakttar hålltider och inte heller går för tidigt. Råkar man ligga +2 eller + 3 min. så är det ju inte heller något som hindrar att man på egen hand reglerar lite på lämplig plats.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jo

Citat från: CS skrivet 28 oktober 2013, 11:41:38 AM
De hållplatser som inte är reglerhållplatser får ju ofta en tid i reseplanerare etc som är uträknad. Visst kan man säkert justera så den hamnar närmre verkligheten, men körtiden kan ju också kraftigt variera över dygnet och då skulle det i så fall innebära ett väldigt stort arbete att hålla alla stopptider aktuella och exakta.

Det är ju också därför man ofta säger att tiderna är ca-tider och att bussen kan komma fem minuter före och fem minuter efter. Sen ska ju inte realtiden ljuga om bussen redan passerat men det är en annan sak och att införa fler reglertider eller exaktare stopptider är nog en väldigt klumpig och mödosam lösning.

Nu när ändå diskussionen glidit ifrån att handla om "busspositionering" till att handla om tidsreglering och att ligga före tidtabellen skulle jag nog vilja påstå att bussen inte ska avgå före den tid som angivits till kund. Finns det en tid i reseplanerare, tidtabeller och hållpatsstolpe så är det rimligast den tidigaste tid bussen ska avgå från hållplatsen.  Annonseras avgångstid 18:01 räknar nog inte resenären med att bussen ska gå 17:56, däremot accepterar nog de flesta att avgången ibland kanske inte avgår förrän 18:06.
Jag hävdar med bestämdhet att avgå fem minuter före avgångstid är inte OK men väl några minuter efter. Har man detta problem ska man antingen snäva till tidtabellen alternativt får man sänka hastigheten eller tidsreglera utefter linjen.

MartinMartin

Ni är allihop hjärtligt välkomna att åka linje 70 från Odenplan till Dalagatan och förklara vad det är för hastighet som ska hållas.

Lars-Håkan_E

Citat från: MartinMartin skrivet 31 oktober 2013, 20:15:09 PM
Ni är allihop hjärtligt välkomna att åka linje 70 från Odenplan till Dalagatan och förklara vad det är för hastighet som ska hållas.

:-)

Stolptider och andra mellantider som kommuniceras ut till kunden ska aldrig ligga så att bussen annat än i extrema undantagsfall kan komma för tidigt, däremot gärna 2-4 minuter efter under normaltrafik.
Genom att man ofta har fler hpl än minuter i körtiden kommer flera hållplatser att få samma tidsangivelse.

Ska jag vara riktigt ärlig bör man helt slopa mellantider i tätortstrafik annat än på någon viktig knutpunkt, annars räcker det att ange trafikintervall, typ var 4 minut, var 6 minut etc. upp till 10 min intervall och sedan sköta realtidsskyltar efter bussarnas faktiska position utan relation till någon fiktiv tidtabell.

JDS

En sådan filosofi skulle nog öka medelrestiden och sänka kollektivtrafikens attraktivitet. det behövs en tidtabell för att bussarna ska gå med jämna mellanrum. Sen behöver man ju inte nödvändigtvis annonsera den, men att inte göra det skulle bl a kräva en helt annan filosofi vid utformning av automatiska reseplanerare, eftersom bytestiderna inte kan förutsägas på samma sätt.