Örbyvagnen som inte ens kom till Slakthuset

Startat av Gunnar D, 25 oktober 2013, 18:10:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Här tog SSS utfärd 25 okt 1964 slut efter att ha kört runt i innerstan. Notera gärna Håkan Trapp i glasögon precis vid den nedfallna kontaktledningen. Jag minns honom med sin Pentax (var det väl) ofta dokumenterande. Han var alltid vänlig och kompisen och jag fick åka med honom i hans Bull-Merca till SJK Lina Bruk något år tidigare. Knappt tre år senare var han tragiskt borta men hans bilder lever! Tack Håkan!

Mvh Gunnar

Staffan Sävenfjord

Håkan Trapp har till och med förärats en liten artikel på Wikipedia:

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5kan_Trapp

Han blev alltså bara 29 år gammal men hann under sin korta levnadstid att dokumentera oerhört mycket från 1960-talets Stockholm och i synnerhet dess kollektivtrafik. Han fotograferade mest med diafilm i färg, något som inte var så vanligt på den tiden.

Ersa

Trevligt att Spårvägsmuséet fick ärva hans bilder efter det tråkiga ödet. Var det han själv som donerade bilderna innan det alltför tidiga frånfället?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 25 oktober 2013, 18:43:37 PM
Trevligt att Spårvägsmuséet fick ärva hans bilder efter det tråkiga ödet. Var det han själv som donerade bilderna innan det alltför tidiga frånfället?

Tommy Bäckström berättar i boken "Järnvägsminnen 12: Testförare på SJ under 1970- och 1980-talen" att Håkan Trapps bilder togs om hand av Gun och Gunnar Hillbo efter hans död sommaren 1967. Tommy Bäckström blev inbjuden till familjen Hillbo tillsammans med några andra intresserade med förfrågan om de ville ta om hand och katalogisera dessa bilder. Tommy kom då på att bilderna kunde användas i en almanacka och därmed kom Håkan Trapp att indirekt göra ännu en stor insats för kollektivtrafikhobbyn: han blev embryot till att Trafiknostalgiska förlaget bildades 2001.

Jag antar att det var Hillbo som donerade bilderna till spårvägsmuseet. De kom i alla fall inte dit direkt efter Trapps död.

Det är ju glädjande att någon insåg värdet i den här bildsamlingen. Det var inte så vanligt på den tiden att någon gjorde det och många fina samlingar hamnade på soptippen på 1960- och 1970-talet.

Mr G

Tack för den bilden. Det var min första utfärd med SSS, fast jag inte var medlem. SSS hade en monter i Ostermans Marmorhallar på en utställning där, som det ofta var vid den här tiden. Och jag blev lockad av att få åka med något som hette Örbyvagn vid en utfärd man skulle ha strax därefter. Jag minns inte så mycket av utfärden, annat än denna händelse. Vid korsningen med Nynäsvägen när vagnen skulle starta vid grönt ljus sa det bara "poff" och utfärden fick ett abrupt slut. Kontaktledningen hade bränts av. Eftersom jag inte minns något av utfärden innan detta hände, minns jag inte heller vad det missade programmet innebar. Minns jag rätt var detta i slutet av utfärden. Kanske var vi på väg till Slakthusförrådet, eller hur långt det gick att komma vid den här tiden. Det var ju inte ett direkt olämpligt ställe att avsluta utfärden på, förutom de trafikproblem som uppstod. Det var bara att gå till Gullmarsplan och vänta in en 144 för at ta sig hem.
吉先生

Jan-Peter

Hej.
Man kan undra om det är Leif Spångberg som står där med Hasselbladaren på axeln.
Han har ju tagit många bilder på bussar och spårvagnar
Fd 8612 Hornsberg

HJP

Citat från: Jan-Peter skrivet 28 oktober 2013, 10:39:46 AM
Hej.
Man kan undra om det är Leif Spångberg som står där med Hasselbladaren på axeln.
Han har ju tagit många bilder på bussar och spårvagnar
Fd 8612 Hornsberg
Vid sidan av Håkan Trapp, står Lief Spångberg för åtskilliga buss-, spårvägs-, och järnvägsbilder. På bilden står personen med ryggen mot kameran, så det är svårt att säga vem det är, men det var väl inte så värst vanligt med hasslebladare så....

F.d. 7819 Hornsberg/Nybodahallen/Söderhallen och Tx Johanneshov.

HJP

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 27 oktober 2013, 13:23:51 PM
Eftersom jag inte minns något av utfärden innan detta hände, minns jag inte heller vad det missade programmet innebar. Minns jag rätt var detta i slutet av utfärden. Kanske var vi på väg till Slakthusförrådet, eller hur långt det gick att komma vid den här tiden. Det var ju inte ett direkt olämpligt ställe att avsluta utfärden på, förutom de trafikproblem som uppstod. Det var bara att gå till Gullmarsplan och vänta in en 144 för at ta sig hem.

Utfärden hade bl.a. gått via Vitabergsparken, Hornstull och Stadion och jag tror färden skulle ha avslutats vid Slakthusområdet.

/Gunnar