Capitol Scania 1963 inv 51

Startat av Trabbi Janne, 25 oktober 2013, 13:01:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Trabbi Janne

Hej
Finns det någon på forumet som kan lämna lite uppgifter om denna buss.
Bla. växellådan en "pyswilson" GR 94 vad hittar jag uppgifter om den ? ???
Bussen gick ju tidigare i Jönköping .Vad var den växlad för hastighet? ???
Är det någon som har fler uppgifter om denna buss vore jag tacksam. :)

Erik Tannerbring

Maxfarten är 65. Lagom med varvtalet och trivsamt så är det 45 som gäller.

Björn Forslund

Citat från: Erik Tannerbring skrivet 02 november 2013, 15:25:56 PM
Maxfarten är 65. Lagom med varvtalet och trivsamt så är det 45 som gäller.

Svof:s Capitol C70 från Jönköping går i max 60 km/h så det är bara att inse att detta är stadsbussar som sällan rör sig fortare än 50 km/h. Möjligen kan man byta utväxling i bakaxeln för att få en rappare buss på landsvägen.

Trabbi Janne

Den är nog snarlik 28an från Ö-vik i utväxlings förhållandet. Bussen är ju C76a och som Bf 76 bra segdragnings förmåga ingen hög toppfart då hastigheten var 70km/tim för buss på den tiden.
Alltså mina svarande herrar. Byt bakaxel en lösning på problemet. :)
Men då  försvinner tjusningen med busstypen som bör nog vara relaterat till sorten och årsmodellen.

Björn Forslund

Citat från: Trabbi Janne skrivet 05 november 2013, 22:43:33 PM
Den är nog snarlik 28an från Ö-vik i utväxlings förhållandet. Bussen är ju C76a och som Bf 76 bra segdragnings förmåga ingen hög toppfart då hastigheten var 70km/tim för buss på den tiden.
Alltså mina svarande herrar. Byt bakaxel en lösning på problemet. :)
Men då  försvinner tjusningen med busstypen som bör nog vara relaterat till sorten och årsmodellen.

Det är skillnad mellan stadsbussar och landsvägsbussar från den tiden. En Scania BF76 med G 505 låda och 5,71 bakväxel gör 100 km/h och marschar i 85-90 utan problem. Det finns en ännu snabbare utväxling (sällsynt) och med den går det undan i minst 110 km/h även om det blir mycket växlande när det blir backigt. Kunden valde helt enkelt utväxling och låda efter behoven.