Huvudmeny

Boggifråga

Startat av HJP, 21 oktober 2013, 21:26:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Hur många olika axelavstånd finns det på tvåaxliga boggier, på svenska påhängssläp?

Undrar
HJP

Andersson

Påhängssläp = trailer = sällan boggi utan oftare trippel

I vilket fall som helst så kan man speca axelavstånd enligt tycke och smak och regelverk på nästan alla typer av släp, kärror och trailers.

HJP

Citat från: Tor Andersson skrivet 22 oktober 2013, 21:12:24 PM
Påhängssläp = trailer = sällan boggi utan oftare trippel

I vilket fall som helst så kan man speca axelavstånd enligt tycke och smak och regelverk på nästan alla typer av släp, kärror och trailers.
Jag tänkte närmast på lite äldre trailers, från 1960-talet. Då var det väl vanligare med tvåaxligt?
Menar du att man kunde beställa axelavstånd efter önskemål?

HJP

Ingwar Åfeldt

Citat från: HJP skrivet 22 oktober 2013, 22:56:12 PM
Jag tänkte närmast på lite äldre trailers, från 1960-talet. Då var det väl vanligare med tvåaxligt?
Menar du att man kunde beställa axelavstånd efter önskemål?

HJP

Hej Hans!
Jag skulle tro att det gäller ett visst minimiavstånd mellan axlarna för att trycket skall mätas som boggitryck, detta både för två- och treaxliga boggier. Så är i alla fall bestämmelserna här i USA.

M v h
Ingwar

Ersa

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 23 oktober 2013, 00:09:53 AM
Jag skulle tro att det gäller ett visst minimiavstånd mellan axlarna för att trycket skall mätas som boggitryck, detta både för två- och treaxliga boggier. Så är i alla fall bestämmelserna här i USA.

Svenska Wikipedia anger:
Boggi är två axlar vilka har ett centrumavstånd mindre än 2 meter. I de fall en lastbil byggs med tre axlar, och avståndet mellan första och tredje axeln understiger fem meter räknas detta inte som boggi, utan som en "trippelaxel". Om drift förekommer på mer än en av axlarna, kallas konstruktionerna ofta tandem respektive tridem.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Boggi

Artikeln på engelska Wikipedia handlar dock mestadels om tåg, och bara nån kort mening om semitrailers till lastbilar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bogie

HJP

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 23 oktober 2013, 00:09:53 AM
Hej Hans!

M v h
Ingwar
Hej Ingwar.
Det där tycker jag att jag känner igen, sedan jag tog busskortet, 1970, då fick man ju läsa sådana saker, eftersom lastbilar ingick i kortet på den tiden.

Citat från: Ersa skrivet 23 oktober 2013, 00:32:16 AM
Svenska Wikipedia anger:
Boggi är två axlar vilka har ett centrumavstånd mindre än 2 meter. I de fall en lastbil byggs med tre axlar, och avståndet mellan första och tredje axeln understiger fem meter räknas detta inte som boggi, utan som en "trippelaxel".
Min fråga gällde bara två axlar, men jag känner igen även detta.
Kanske var det fel av mig, att kalla det "boggi", för jag undrar egentligen vad det finns för olika axelavstånd, mellan två axlar på en 2-axlig trailer.
Jag har sett bilder, där det troligen rör sig om en boggi, och andra bilder, där hjulaxlarna är placerade mycket långt bak på trailern, och då är axelavståndet påtagligt större.

HJP

Mats Karlsson

Jag vet inte om jag helt förstår vad Du är ute efter, men fram till 60-talet var det ju vanligt att axelavståndet i en boggi var ca 1.3 m. När "Broformeln" kom med möjligheten att dra isär axlarna i en boggi och få "boggin" att bära störe last, så uppstod begreppet "långboggi", där det normalt var ca 2.0 m axelavstånd i boggin. 2.0 m var nämligen gränsen där man fick lasta fullt på varje axel. På så sätt kunde man lasta 20 ton på en långboggi mot 16 ton på en vanlig boggi. Axelavstånd större än 2 m var knappast aktuellt pga däcksknådningen i boggin.

Lars

Vad som gällde förr när vagnarna var mest 2 axliga kan jag inte, men det går ju att mäta när man ser nåt gammalt släp på en veternträff eller avställt någonstans.
Även storleken på hjulen borde ha lite inverkan på avståndet mellan axlarna.
Idag gäller som tidigare skrivits mindre än 2m för boggie o 5m för trippel. Om det går de att läsa i följande länk
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Yrkestrafik/Gods-och-buss/Matt-och-vikt/Tillatet-axeltryck/

Mats Karlsson

Citat från: Lars skrivet 23 oktober 2013, 12:02:01 PM
Även storleken på hjulen borde ha lite inverkan på avståndet mellan axlarna.
Jovisst, men på 60-talet (den tid som efterfrågades) gällde ca 1.3 m.

Lars

Nu förstår jag varför det står långboggi om en del lastbilar i veterantidningar. När blev avståndet 2m?

Mats Karlsson

Citat från: Lars skrivet 23 oktober 2013, 12:15:21 PM
Nu förstår jag varför det står långboggi om en del lastbilar i veterantidningar. När blev avståndet 2m?
Det kom nog ihop med att man tog fram den s.k. broformeln §56. Jag vill minnas att det var i slutet av 1960-talet. Ett annat resultat av detta var Volvo G88 med framflyttad framaxel.

Lars

HJP

Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 oktober 2013, 11:47:26 AM
Jag vet inte om jag helt förstår vad Du är ute efter, men fram till 60-talet var det ju vanligt att axelavståndet i en boggi var ca 1.3 m. När "Broformeln" kom med möjligheten att dra isär axlarna i en boggi och få "boggin" att bära störe last, så uppstod begreppet "långboggi", där det normalt var ca 2.0 m axelavstånd i boggin. 2.0 m var nämligen gränsen där man fick lasta fullt på varje axel. På så sätt kunde man lasta 20 ton på en långboggi mot 16 ton på en vanlig boggi. Axelavstånd större än 2 m var knappast aktuellt pga däcksknådningen i boggin.
Det gäller en ombyggnad av en modellbil. Den har ett axelavstånd som motsvarar ungefär 1,5 m på trailern. På en bild av den förebild jag vill efterlikna, så ser man att axelavståndet är längre, men det är svårt att uppskatta måttet, på en bild i perspektiv.
Av den information jag nu fått, tror jag att det rör sig om 2,0 m axelavstånd.

HJP