Volvo B 655 VBK

Startat av Peter Öden, 20 oktober 2013, 09:02:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Här kommer ytterligare en Halmstadsbild,  en Volvo B655 VBK, nr. 28 !

Mvh Peter Ö

Harald Nordius

Uppenbarligen byggd för fast konduktör i högertrafik, men jag antar att den kunde köras utan konduktör också. Hur länge hade man konduktörer kvar i Halmstad?

Bengt H

Citat från: Harald Nordius skrivet 20 oktober 2013, 11:02:17 AM
Uppenbarligen byggd för fast konduktör i högertrafik, men jag antar att den kunde köras utan konduktör också. Hur länge hade man konduktörer kvar i Halmstad?

Enligt vintertidtabellen 1963-64 enmansbetjänades bussarna från klockan 19 vardag utom lördag, från klockan 16 lördag och från klockan 9 söndagar. Det torde innebära hela söndagarna. Då förekom även att VBK:arna enmansbetjänades i vänstertrafik.

Bilden plåtad vid klockan 16 en lördag just efter att avgående konduktör vänt skylten "Tvåmansbetjänad" så att texten "Enmansbetjänad" i stället visades.

Sommaren 1966 var bara linje 3 (Stenhuggeriet – Kärleken) tvåmansbetjänad men då hela trafikdygnet, i varje fall under veckan. Hur det var på lördag och söndag vet jag inte. På linje 3 användes då mittingångsbussarna och VBK:arna som väl var lämpliga att tvåmansbetjäna i vänstertrafik eftersom framdörren på vänster sida var placerad långt bak. Jag tror att anledningen var att med hjälp av de gamla mittingångsbussarna frigöra nyare bussar för ombyggnad till högertrafik. Det finns väl anledning att tro att ordningen med en tvåmansbetjänad linje 3 varade vänstertrafiken ut.

Efter den 3 september 1967, då högertrafiken infördes, har mig veterligen ingen buss bemannats med konduktör i Halmstad.

En dålig bild på en mittingångsbuss på linje 3 i juni 1966.

Båda bilderna har jag visat här tidigare. Och tack Peter för alla intressanta bussbilder!

Peter Öden

Hej !

Har du Bengt H. några data på bussen på den andra bilden ?

Mvh peter Ö

Bengt H

Citat från: Peter Öden skrivet 20 oktober 2013, 14:33:51 PM
Hej !

Mvh peter Ö

Nej tyvärr har jag inga noteringar om bussen.

/Bengt

zjbus

Citat från: Peter Öden skrivet 20 oktober 2013, 14:33:51 PM
Hej !

Mvh peter Ö
Scania Vabis 2B22 Asj 1948, avreg. 1970  enl. Bussdatabasen
Mvh zjbus

Svempa

Intressant att den hängde med 4 år i Högertrafik. Undrar vad den användes till då.