Busslinjenätet från 28 oktober i Solna och Sundbyberg?

Startat av Mr H, 18 oktober 2013, 19:40:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Någon som har koll på hur busslinjenätet ska förändras i Solna och Sundbyberg när Tvärbanans trafik startar den 28 oktober?
Linje 152 tidtabell gäller tydligen till den 14 dec. Jag har kollat på SL hemsida men hittar inget. Kanske jag har missat något men har man inte informerat ännu 10 dagar före öppnandet är det ju ganska så svagt!

Mr H

buskörare

I norrort görs vissa linjer om från 15 dec, så borde vara samma där?

igel

Citat från: buskörare skrivet 18 oktober 2013, 20:56:33 PM
I norrort görs vissa linjer om från 15 dec, så borde vara samma där?
Ja det blir en ny tidtabell den 15 dec, och då kan ju operatören tillsammans med SL ändra linjenätet. Men i Norrort tillkommer det inte en ny spårväg 28 oct, och därmed inte häller något större behov av att ändra några linjer mit i hösten.
  I Råsta däremot är nog frågan berättigad om det blir någon linjeförändring i samband med tvärbaneetappstarten eller om man dubbeltrafikerar fram till den 15 dec eller ännu längre.

Nico

Frågan är väl hur mycket spårvagnagnen kommer att påverka på så vis? Visserligen delar den på sina håll sträckning på en kortare delar med vissa busslinjer. Däremot så delar man ju i många fall inte målpunkter och/eller upptagningsområden. På de ställen där sträckningarna är gemensamma (t.ex. på Landsvägen i Sundbyberg) så handlar det även mycket om att det inte finns så många alternativa vägar att köra busstrafik på. Mycket trafik styrs ju numera gärna ned i vissa riktningar.

Den enda linje som kanske i sak blir överflödig är 110, men där är då ändå frågan i så fall hur man ska komma till Bromma flyg från t-banans västra sträckning på ett enkelt vis? Övriga linjer som t.ex. 112, 152, 155, 156, 509, 512 osv. går som sagt bitvis parallellt, men har ju helt andra målpunkter. Visserligen kan man säkert lägga om en del av sträckningarna, men ju fler byten etc. som man tvingar resenärerna till... ja desto mer oattraktiv blir då kollektivtrafiken för många.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: igel skrivet 18 oktober 2013, 21:56:58 PM
Ja det blir en ny tidtabell den 15 dec, och då kan ju operatören tillsammans med SL ändra linjenätet. Men i Norrort tillkommer det inte en ny spårväg 28 oct, och därmed inte häller något större behov av att ändra några linjer mit i hösten.
  I Råsta däremot är nog frågan berättigad om det blir någon linjeförändring i samband med tvärbaneetappstarten eller om man dubbeltrafikerar fram till den 15 dec eller ännu längre.

Förvisso inte, men ett nytt spårnät betyder ju inte automatisk omläggning av trafiken nu? Dessutom ska ju Tvärbanan stå still igen snart.

Mr H

Citat från: Nico skrivet 19 oktober 2013, 12:10:43 PM
Frågan är väl hur mycket spårvagnagnen kommer att påverka på så vis? Visserligen delar den på sina håll sträckning på en kortare delar med vissa busslinjer. Däremot så delar man ju i många fall inte målpunkter och/eller upptagningsområden. På de ställen där sträckningarna är gemensamma (t.ex. på Landsvägen i Sundbyberg) så handlar det även mycket om att det inte finns så många alternativa vägar att köra busstrafik på. Mycket trafik styrs ju numera gärna ned i vissa riktningar.

Den enda linje som kanske i sak blir överflödig är 110, men där är då ändå frågan i så fall hur man ska komma till Bromma flyg från t-banans västra sträckning på ett enkelt vis? Övriga linjer som t.ex. 112, 152, 155, 156, 509, 512 osv. går som sagt bitvis parallellt, men har ju helt andra målpunkter. Visserligen kan man säkert lägga om en del av sträckningarna, men ju fler byten etc. som man tvingar resenärerna till... ja desto mer oattraktiv blir då kollektivtrafiken för många.

I utredningsunderlaget för spårvägslinjen så är det omfattande omläggningar av busslinjerna bl.a linje 152. Annars så hade man inte kunnat räkna hem spårvägsutbyggnaden samhällsekonomiskt. Men det är ju ändå bara en utredning. Det är det fattade beslutet som är väsentligt och det borde väl redan kommit ut till resenärerna som info vid det här laget! Jag kan tänka mig att man till att börja med inte gör några ändringar alls för att man har dåligt självförtroende över spårvägens funktion. Då är tydligen inte kostnaderna så viktiga helt plötsligt!

Mr H

Lars-Håkan_E

Det viktigaste bör ju vara att se till att man inte plötsligt tappar kunder genom att drastiskt skära i busstrafiken innan man ens vet om man får igång spårvägstrafiken, det kommer säkert att bli vissa anpassningar framöver men knappast några stora förändringar alls

Nico

Tror ungefär samma sak. Man får väl som sagt alltså se vad som händer. Spårvägen och busslinjerna har dock i många fall helt olika målpunkter mm. Ska man t.ex. från Liljeholmen till Solna C så lär nog t.ex. 152:ans nuvarande sträckning ändå vara att föredra (som resenär) än att skaka fram på 22:an i en jättebåge via Essingen, Bromma, Sumpan osv. för att nå Solna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Citat från: Nico skrivet 19 oktober 2013, 14:28:08 PM
Tror ungefär samma sak. Man får väl som sagt alltså se vad som händer. Spårvägen och busslinjerna har dock i många fall helt olika målpunkter mm. Ska man t.ex. från Liljeholmen till Solna C så lär nog t.ex. 152:ans nuvarande sträckning ändå vara att föredra (som resenär) än att skaka fram på 22:an i en jättebåge via Essingen, Bromma, Sumpan osv. för att nå Solna.

Ja och om man kikar på SL:s egna funderingar om provtrafik, signalsystem och inkopplingar tror jag inte att vi ser några större förändringar före sommaren 2014, först då lär spårvägen tas i skarp drift med utbyggt signalsystem och hastighet.

110:an är och blir ett problem, en matarbuss mellan Flyget och Ulvsunda lär knappast vara ett alternativ och har man råd att tappa trafikförsörjningen av Bromma flyg o Blocks genom att skippa linjen helt? Det är ju en bra bit att gå till Ulvsunda på spårvägen.