Huvudmeny

Scania Van Hool T9 K124

Startat av lennarthenricsson, 18 oktober 2013, 15:31:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lennarthenricsson

Hej alla busskunniga!
Vår turnébuss Setra s228 DT 1992 PGM 570 gick inte igenom besiktningen. Rost i några ramblakar under. Så vi har beslutat oss för att byta buss. Jo... med lite sorg i hjärtat. Setran är en underbar buss faktiskt! Men lite gammal...
Nu finns det på bus trae center tre Scania Van Hool T9 K124 till salu. Ärsmodell 2002 och de har gått ca 120.000 mil.  Är det någon som har erfarenhet av en sådan buss? Tanken är att vi ska bygga om den till nightliner med sängar på övervåningen och sittplatser nere och några uppe. Men vad ska vi titta på när vi är där? Var finns rosten? växellådan?? motorn? Ja... hur är den att köra? All info vore bra för oss.
Här är länk till bussen
http://www.bustradecenter.com/ads.php?id=17134
Tacksam för respons.
Ha en fin dag!
/Lennart

Esbjörn

De där vägmätarna har slagit runt två gånger. Bussarna har rullat dagligen mellan Sundsvall och Haparanda mellan 2002 och 2011.
Jag har kört dem ett fåtal gånger när de var ett par år gamla så skicket idag kan jag inte säga något om.
Möjligtvis har bussarna med godsutrymme rullat något kortare, men åtminstone närmare 200.000 mil. Bussarna är tunga och stadiga och liksom bara flyter fram. Inga raketer på något sätt. På en bred landsväg är de sköna att köra.
Hur var det nu...har de medstyrande löpaxel? Minns inte men tror inte det. Längden 15m gör dem hur som helst osmidiga på trånga utrymmen och de har låg markfrigång och långa överhäng.
Växellådorna är Opticruise med kopplingspedal som man bara använder vid start och stopp. En sliten låda kan skrapa vid växling.
Andra fel jag varit med om är att växlingar kan ta en evighet...typ tio sekunder eller mer. Jag har också varit med om att en sån låda växlar fint 1:an till 4:an men vägrat gå högre i registret = linkande i krypfart. Jag har ändå inte haft mycket mer problem med Opticruise än med andra lådor.
De gör sig säkert riktigt bra som nightliner. Gott om utrymme blir det iaf och full ståhöjd på båda våningarna.

Greger Larsson

Finns en färdigbyggd ute på Blocket: http://www.blocket.se/ystad/En_av_Sveriges_fetaste_orkesterbussar_48038042.htm?ca=2&w=3

Och, som sagt, de med godsutrymme har rullat lite färre mil än de rena passagerarbussarna som passerat 200.000. Senare i höst säljs f ö tre godsare som fortfarande rullar i kusttrafiken.

Gem

Hej Lennart!
Kan tipsa Dig på ett annat objekt, och även visa Dig ett fordon av samma serie som är ombyggd till racebuss. Kontakta mej på gunnar.morell@soderhamn.com för vidare information och bilder.
Hälsningar
Gunnar