Keolis 2351 m fl vid Gullmarsplan - oktober 2013

Startat av Mikael T Nilsson, 17 oktober 2013, 12:22:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Förra veckan dök Keolis 2351 upp på Söderortslinje 144. Skulle inte denna vagn stationeras i Björknäs?

F.d. Råstavagn Keolis 3780 på linje 144. Vagnen har tidigare även varit hos Arriva.

"Kortturer" på linje 160 mellan Gullmarsplan och Årstaberg brukar trafikeras med ledvagn, men på turerna på hela sträckan Gullmarsplan-Liljeholmen har jag tidigare endast sett kortvagnar. I veckan gick dock boggievagn Keolis 5719 på denna sträcka.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Carl Eric

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 17 oktober 2013, 12:22:22 PM

Förra veckan dök Keolis 2351 upp på Söderortslinje 144. Skulle inte denna vagn stationeras i Björknäs?

Den har varit ute i Nacka-Värmdö och vänt, men det var ett tag sedan den flyttades till SSV...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ted Selander

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 17 oktober 2013, 12:22:22 PM

"Kortturer" på linje 160 mellan Gullmarsplan och Årstaberg brukar trafikeras med ledvagn, men på turerna på hela sträckan Gullmarsplan-Liljeholmen har jag tidigare endast sett kortvagnar. I veckan gick dock boggievagn Keolis 5719 på denna sträcka.
Det har varit vanligt sedan en (längre) tid tillbaka. Anledningen är att få en jämnare kapacitet på den mest belastade sträckan Gullmarsplan - Årstaberg.

Mikael T Nilsson

Tack för era svar och intressanta uppgifter! Ja, det verkar klokt att att tursätta boggievagnar för att öka kapaciteten på sträckan Gullmarsplan och Årstaberg.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Frippe Fribas

Citat från: Carl Eric skrivet 17 oktober 2013, 12:31:29 PM
Den har varit ute i Nacka-Värmdö och vänt, men det var ett tag sedan den flyttades till SSV...
... Och kommer att flytta till Handen senast i december om planerna håller.
//Fredrik

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 18 oktober 2013, 12:46:48 PM
... Och kommer att flytta till Handen senast i december om planerna håller.
//Fredrik

Tack för uppgiften!
Vänliga hälsningar,

Mikael

MrH

En boggi. Flera boggier.
Boggivagn således - inte boggievagn.

Språkpolis? Javisst, ibland så..... om dagshumöret vill det så.
;D

/MrH

Ersa

Citat från: MrH skrivet 22 oktober 2013, 18:05:41 PM
En boggi. Flera boggier.
Boggivagn således - inte boggievagn.

Språkpolis? Javisst, ibland så..... om dagshumöret vill det så.
;D

/MrH

Frågan är vad som händer om man spelar boogie-woogie musik i en tvåaxlad buss? Är det då en boogiebuss?
Kanske detsamma som när man har "LED-lampor, ledbelysning" eller en LED-TV i en buss som inte råkar vara en ledvagn.
Eller om man hänger upp en projektor och öppnar biograf inne i en gammal dieselbuss, blir det en biodieselbuss då?

Är man anställd på en arbetsplats med ett flertal jourhavande ordvitsare så... ;D

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael