Fråga om Nobina/Swebus 4345 (Scania MaxCi)

Startat av Niklas Bygdestam, 16 oktober 2013, 23:59:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Swebus 4345 är en buss som jag alltid tyckt varit lite extra intressant. En demonstrationsbuss hos Scania. Sedan rullade den en kort tid i vit färg i stadstrafik i Uppsala då Swebus hade några linjer. Sedan blev bussen omlackad i Uppsalagrönt. Det är den enda Scania MaxCi som varit Uppsalagrön.

Efter en tid när Swebus förlorade stadstrafiken i Uppsala blev den UL-grå. Efter ytterligare en tid omlackad till dagens UL-gult. Också i båda dessa varianter helt unik. Det är den enda Scania MaxCi i UL:s färgsättningar.

Sedan några år är den borta ur bilregistret. Var har denna buss tagit vägen efter detta? Någon som vet?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Stefan P

Hej

4345 gick som stadsbuss i Skutskär en längre tid. När stadsbusslinjen lades ner i Östhammar flyttdes 4495 till Skutskär som stadsbuss.

4345 flyttades till Uppsala. Såldes senare till Knivsta buss och användes till körning på linje 180 stadsbuss i Knivsta.

Vart den tog ivägen sen vet jag inte.

Gärna bilder 4345 i alla dess olika färger och även på 4495?

mvh Stefan P

Jocke Selling

Enligt SBH såldes bussen 2011-07-05 till Seklitas konsult HB vilka bla ägnar sig åt exportförsäljning av bussar. Avregistrering skedde 2011-08-20 även detta enligt SBH. Går man in på Seklitas hemsida och tittar på sålda fordon så finns den med. Där hittade jag även 3746 såld, som även den rullade hos Knivstabuss på sluttampen. Men frågan kvarstår ju, var tog den vägen.

//Jocke