Huvudmeny

Elvis bussen.

Startat av Mattias Petersson, 16 oktober 2013, 22:05:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias Petersson

Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Niklas Bygdestam

Citat från: Petersson skrivet 16 oktober 2013, 22:05:07 PM

Är färgen permanent? Eller kommer den bli i normal Skånegrön senare?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussmicke

Det hoppas jag verkligen. 12 eller 13/11 är jag där
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 oktober 2013, 23:03:24 PM

Är färgen permanent? Eller kommer den bli i normal Skånegrön senare?
Den är grön under, stripeningen är väl sisådär. Det är inte skånegrön på trådbussarna utan en mörkare grön variant.
I branschen i 40 år

Niklas Bygdestam

Citat från: Jan skrivet 17 oktober 2013, 12:03:28 PM
Den är grön under, stripeningen är väl sisådär. Det är inte skånegrön på trådbussarna utan en mörkare grön variant.

Är det avsiktligt som trådbussarna är mörkare än vanligt Skånegrön? När de första trådbussarna kom och var alldeles nya hörde jag påståenden att den mörkare färgnyansen var en miss från tillverkaren och att det egentligen var meningen att de skulle ha den normala grönfärgen. Stämmer detta? Har man idag kanske bestämt sig för att markera just trådbussar med lite mörkare färg för att de ska kännas igen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cyklisten

De andra Solarisbussar i Kristianstad och Trelleborg verkar ha den vanliga färgen, fast de har väl lackats på samma ställe.

Nils-Bertil

Trådbussarna är mörkare gröna och det beror nog på en tolkning av färgreceptet.
Vi kallar den "trådbussgrön".
6994 är strajpad på sidorna, men har Trådbussgrön front och akter.
Projektet "SlideIn", att ladda drivbatterier med hjälp av trådbussledningen gör att bussen utför ett trafikarbete samtidigt som den laddar batterierna och behöver inte som t.ex Göteborgs batteribuss stå stilla i ca 20 min för att ladda. Det är batteriets kapacitet och funktion som är det intressanta i detta projektet. Hur det än går, så har vi en 5:e trådbuss.
Välkomna på ett besök.