Snart ett minne blott...!

Startat av Joakim Wahlberg, 14 oktober 2013, 18:55:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joakim Wahlberg

Nobina 4108 gör väl sina sista turer nu i veckan. 6340 står i Södertäljedepån och väntar på sin röda färg. Dessa är väl i dagsläget enda normalgolvade linjebussarna i SL-trafiken?

Nobina 4108 vid den lite ombyggda stationen i Nykvarn.

Nobina 6387 under järnvägen på Södertäljevägen i Nykvarn, snart har den sällskap av 6340 i Björcks bussgarage ute i Nykvarn.

Blir knappast många fler bilder från min del här, i fortsättningen kommer dem postas på Facebook, för där funkar det att ladda upp dem mycket lättare än hit. (Dessutom funkar inte längre Picasa för mig, så måste visa bilderna från Facebook. Blir'e problem, så blir'e inga fler bilder bara)
//Jocke
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

homer

vad är bakgrunden till att dessa linjer inte kräver lågt insteg som alla andra SL linjer gör?? ligger de så långt bort från Stockholm att politikerna helt enkelt glömt bort att ställa krav eller vad är orsaken??

DEB

Citat från: homer skrivet 14 oktober 2013, 19:13:38 PM
vad är bakgrunden till att dessa linjer inte kräver lågt insteg som alla andra SL linjer gör?? ligger de så långt bort från Stockholm att politikerna helt enkelt glömt bort att ställa krav eller vad är orsaken??

Skulle gissa på att det är för att två bussar är öronmärkta för Nykvarnstrafiken, och eftersom 95% av hållplatserna ej är tillgänglighetsanpassade där spelar det ingen roll vilken golvhöjd bussen har. I övriga landsbygder i Stockholm kan dess bussar även gå på stadslinjer, och måste då vara lågentré.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Ersa

Citat från: DEB skrivet 14 oktober 2013, 19:21:21 PM
Skulle gissa på att det är för att två bussar är öronmärkta för Nykvarnstrafiken, och eftersom 95% av hållplatserna ej är tillgänglighetsanpassade där spelar det ingen roll vilken golvhöjd bussen har. I övriga landsbygder i Stockholm kan dess bussar även gå på stadslinjer, och måste då vara lågentré.

Över 95% av hållplatserna i Roslagen är inte handikappanpassade, och här är det ytterst få antal bussar som kör i tätortstrafik. Här har lågentrébussarna snarare försämrat för rörelsehindrade att kliva uppför det 38-40 cm enda höga klivet, istället för uppdelat i 20+9+9 som det var förr.
Hittills har alla försök att få SL att åtgärda ett mindre antal specifika hållplatser med hög andel rörelsehindrade mötts med 2½ års komplett tystnad. Men något år (eller decennium) framåt i tiden kanske SL åter börjar prioritera sina resenärers önskemål?

Nico

Citat från: Joakim W skrivet 14 oktober 2013, 18:55:00 PM
Nobina 4108 gör väl sina sista turer nu i veckan. 6340 står i Södertäljedepån och väntar på sin röda färg. Dessa är väl i dagsläget enda normalgolvade linjebussarna i SL-trafiken?

Handen har väl kvar några normalgolvade Volvo B12 med rullstolslyft?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Joakim Wahlberg

Citat från: Nico skrivet 14 oktober 2013, 22:00:52 PM
Handen har väl kvar några normalgolvade Volvo B12 med rullstolslyft?
Hade för mig jag läst något om att dem gjorde sina sista turer i fredags, men det kanske handlade om andra bussar? Mitt intresse för SL-trafiken sträcker sig i stort sett bara inom Södertälje, även om jag försöker hänga med i svängarna i övriga delarna.

På Ersas frågor kan säkert någon som är mer insatt än jag kommentera. Jag ska inte spekulera för mycket, även om jag har läst en del i detta forum tidigare, där även du såklart kommenterat på normalgolvet här ute men som inte fungerar i Rimbo.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

DEB

Ja även fast två B12MA fortfarande står lite avsides på garageplan här i Handen så ska alla de vara ur trafik nu.

Som svar på Ersa: Trots en övervägande del landsbygdslinjer i Roslgaen händer det ju ofta att landsbygdsbussar får rycka in i tätortstrafiken, och om de skulle ha normalgolv vore det katastrof ur SL-perspektiv. De två Nykvarnsbussarna är öronmärkta för landsbygdstrafik, lite som ett eget trafikområde, och kommer aldrig att gå t.ex på Södertäljes stadslinjer.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Ersa

Nobina Norrtälje har ett upplägg jag fortfarande inte vant mig vid, och där kastas det om "lite hej vilt" med olika slags bussar på alla tänkbara linjer, vilket inkluderar boggibussar med stel tredjeaxel på Norrtälje stadslinjer. På Keolis tid var det ett begränsat antal tvåaxliga bussar (ett tag MaxCi) som var "låsta" till stadslinjerna, och landsbygdsbussar gästade sällan de ordinarie avgångarna, utan agerade mestadels förstärkningar på 651.
Vad gäller bussarna placerade i Rimbo, Hallstavik, Älmsta och Blidö är de än idag rätt sällan ute på Norrtälje stadslinjer annat än kanske någon enstaka avgång under nån söndagkväll. Så upplägget på de fyra underdepåerna är rätt likt upplägget i Nykvarn i grunden.

Hoppas ersättarna i Nykvarn kommer att fungera bra, och att hållplatserna kommer att modifieras för att underlätta för rörelsehindrade, så de slipper behöver klättra upp till det "låga insteget". ::)

MGA

4108 gjorde sista turen på 779 i går. Nu är det en enkel till Hölö skroten som väntar....

John P

Va !   ??? 
Tar inte Bus Trade Center över denna, en buss som rullat på ett litet garage ( ?)  ganska ofta med ett fåtal förare brukar ju inte sällan vara i rätt gott skick..  ( för sin ålder skall tilläggas)
Visst gammal buss, fast nog borde den kunna rulla vidare i något östland ytterligare flera år ?
Eller exporerar även Hölö skroten begagnade bussar likt Bus Trade Center m.fl ?
Vem blir först med bild på 6340, ser fram emot det !   :)
Kanske blir någon bild från mig ( i all enkelhet) på den från dess tidigare liv, som ändå var väldigt nyss !   
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Lars-Håkan_E

Citat från: John P skrivet 02 november 2013, 17:47:56 PM
Va !   ??? 
Tar inte Bus Trade Center över denna, en buss som rullat på ett litet garage ( ?)  ganska ofta med ett fåtal förare brukar ju inte sällan vara i rätt gott skick..  ( för sin ålder skall tilläggas)
Visst gammal buss, fast nog borde den kunna rulla vidare i något östland ytterligare flera år ?
Eller exporerar även Hölö skroten begagnade bussar likt Bus Trade Center m.fl ?
Vem blir först med bild på 6340, ser fram emot det !   :)
Kanske blir någon bild från mig ( i all enkelhet) på den från dess tidigare liv, som ändå var väldigt nyss !

Den rullade i Burgsvik som ny och gick runt på fem förare men den är nog ganska slut idag och marknadspriset på delar är bättre än vad man får för bussen i helt skick + att resterande delar betingar en slant i skrotpris per kilo

Frippe Fribas

Dessutom är det ju så att även Bus Trade Center och Busmarket skrotar bussar själva i t ex Estland.
Det är helt enkelt inte värt att sälja gamla bussar i befintligt skick, det blir troligen bättre betalt som skrot som sagt.
Kan man dessutom skrota bussen i utlandet där arbetskostnaden är lägre kan man troligen göra en bättre affär också, jag har flera gånger mött fd Svenska bärgare med estniska skyltar med slutkörda bussar på kroken på väg söderut på Södertäljevägen.
Jag misstänker att det numera är svårt att sälja 15-16år gamla bussar till ett försvarbart pris, däremot finns det säkerligen en marknad för reservdelar några år till.
Balterna köper idag i stort sett nya bussar och Ryssarna köper inte heller särskilt gamla bussar längre, så marknaden för gamla bussar är idag ganska begränsad.
//Fredrik