Körde för fort – måste böta 800.000

Startat av Fredde, 14 oktober 2013, 17:32:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

En åländsk affärsman körde i 77 kilometer i timmen på en 50-väg. Det skulle han inte ha gjort. Polisen stoppade honom och delade ut dagsböter på totalt 95.000 euro vilket motsvarar nästan 833.000 kronor.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/korde-for-fort-maste-bota-800000/

Björn Ax

Ja vad jag vet så står deras böter i proportion till hur mycket dom tjänar.

Hade det varit någon med lite mindre lön så hade det ju inte blivit den summan.

Ersa

Publicerad idag 14 okt 2013:
"En 19-årig bilist som körde 145 kilometer i timmen på Godbyvägen i Jomala, där högsta tillåtna hastighet är 70, har av tingsrätten dömts till 75 dagsböter på sammanlagt 450 euro."

http://www.radiotv.ax/news.con?iPage=3&iArticle=52913

Björn Forslund

Lite skillnad mot här i Sverige där en chefsåklagare ertappas under pågående sexköpsaffär och dessutom försöker snacka sig ur det hela med poliserna. Domen blev futtiga 2000:- i dagsböter och bibehållen anställning.....Något är ruttet :-[

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 15 oktober 2013, 09:48:11 AM
Lite skillnad mot här i Sverige där en chefsåklagare ertappas under pågående sexköpsaffär och dessutom försöker snacka sig ur det hela med poliserna. Domen blev futtiga 2000:- i dagsböter och bibehållen anställning.....Något är ruttet :-[

Även i Sverige gäller att beloppet på varje dagsbot skall stå i proportion till årsinkomsten. Det finns dock jämkningsregler så att den som har hög inkomst betalar proportionellt sett mindre.

Dagsböter anges aldrig i fast belopp utan t ex som 20 dagsböter à 100 kronor, där alltså brottet art avgör hur många dagsböterna blir och inkomsten hur höga de blir. Så det chefsåklagaren fick var antagligen ett strafföreläggande och sådant utfärdas direkt av åklagaren. Fallet kommer alltså inte upp i domstol och det blir ingen dom. Man kan dock alltid själv välja att ta målet till rättegång i stället.

Det går naturligtvis inte jämföra ett brott i Finland med ett helt annat sådant i Sverige men rent generellt tycker jag att straffsatsen för fortkörning i Sverige  är bra medan den för sexköp är på tok för låg. Jag har ingen erfarenhet på området men strafföreläggande på två papp är ganska vanligt trots att fängelse finns med på straffskalan.

BSB101

Dagsböter för exempelvis fortkörning borde vi införa även i Sverige. För att få böta 2000 - 4000 kronor är mycket för någon med en nettolön på 12 000 - 15 000 men känns knappt för någon som tjänar dubbelt så mycket eller ännu mer.

Björn Forslund

Citat från: BSB101 skrivet 15 oktober 2013, 14:58:01 PM
Dagsböter för exempelvis fortkörning borde vi införa även i Sverige. För att få böta 2000 - 4000 kronor är mycket för någon med en nettolön på 12 000 - 15 000 men känns knappt för någon som tjänar dubbelt så mycket eller ännu mer.

Så är det väl - om man kör tillräckligt fort. Har för mig att ärendet automatiskt går till åtal om man har så tung fot att man ligger mer än 30 km/h över fartgränsen.

Björn Ax

Citat från: Björn Forslund skrivet 15 oktober 2013, 16:19:11 PM
Så är det väl - om man kör tillräckligt fort. Har för mig att ärendet automatiskt går till åtal om man har så tung fot att man ligger mer än 30 km/h över fartgränsen.

Över 40km/h för fort på 30 och 50 vägar så lämnas det till åklagaren. Över 50 km/h för fort på resterande vägar. Då kan det bli tal om dagsböter. Annars är det bara förutbestämda belopp + eventuellt indraget körkort om man kör över 20km/h för fort på 30 väg och över 30km/ för fort på 50 vägar och uppåt.

jocke

Citat från: Björn Ax skrivet 15 oktober 2013, 17:32:32 PM
Över 40km/h för fort på 30 och 50 vägar så lämnas det till åklagaren. Över 50 km/h för fort på resterande vägar. Då kan det bli tal om dagsböter. Annars är det bara förutbestämda belopp + eventuellt indraget körkort om man kör över 20km/h för fort på 30 väg och över 30km/ för fort på 50 vägar och uppåt.

Gäller inte 30km/h för fort enbart på 90 och uppåt?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Björn Ax

Citat från: jocke skrivet 18 oktober 2013, 04:39:06 AM
Gäller inte 30km/h för fort enbart på 90 och uppåt?

Nej det är på 50 och uppåt. Det är endast på 30 och 40 vägar som det är över 20 för fort så åker kortet.

Jacob

Citat från: Björn Ax skrivet 18 oktober 2013, 11:13:44 AM
Nej det är på 50 och uppåt. Det är endast på 30 och 40 vägar som det är över 20 för fort så åker kortet.

Och även på gångfartsområde va? Där är hastigheten 7 km/h.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!