Tidningar på nätet med betalvägg, är det en bra lösning?

Startat av Jona, 14 oktober 2013, 16:40:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Många tidningar på nätet har ju börjat med detta med en betalvägg för att kunna läsa deras artiklar.
Nu undrar jag vad ni tror och tänker om detta?

Jag ska ge några exempel...

http://lokforaren.wordpress.com/2013/10/13/inga-tag-till-verko-i-januari/
Länken ovan går till "I huvudet på en lokförare" en blogg jag försöker följa och läsa. Mycket sevärd och intressant faktiskt.

Denna lokförare skriver i just den länkande bloggartikeln om verköbanan och där skriver han, jag citerar:

Blekinge snappat upp nyheten att tågtrafiken till och från Verkö i Karlskrona kommer att skjutas upp. De hade en artikel i ämnet i sin lördagstidning. Tyvärr går texten inte att komma åt på nätet, eftersom tidningen infört en så kallad betalvägg

SLUT citat...

Intressant, artikeln nämns men ingen länk. Så googlade runt i ämnet betalvägg och fann denna artikel:

http://www.mynewsdesk.com/se/mynewsdesk/blog_posts/betalvaeggar-paa-naettidningar-minskar-inlaenkningar-och-riskerar-utestaenga-soekmotorer-pr-kommunikatoeren-maaste-aktivera-sig-2052

Mynewsdesk.com har en artikel om detta med betalväggar jag fann intressant, och man belyser problemet med att man tappar läsare, och själva tidningens sidan får färre besökare (färre besökare innebär väl mest troligt att man får mindre summa pengar för reklamen tidningen har på sidan kan jag anta?)

Så min åsikt, jämfört med egen erfarenhet är att om sidan vill ha betalt för jag ska få läsa artikeln, då avstår jag, och slutar besöka sidan helt osv.

http://www.svd.se/naringsliv/
Följde tidigare Svenska dagbladets näringslivs sida med flera dagliga besök och läste intressanta artiklar. Hade till och med denna länk i snabblänksfältet i Firefox.
Nu har man börjat med så kallad mjuk betalvägg, du får läsa 20 artiklar per kategori gratis per 30 dagar.

Nu blir det några sporadiska besök för mig på sidan per månad. Har inte ens kvar den i snabbstartfältet längre.

Så därför genererar jag färre klick och besök på dessa sidor. Det borde minska att om dom får som jag skrev in mindre pengar på sina annonser då dom inte ses av lika många.

Självklart förstår jag att tidningarna vill ha betalt, journalister mm kostar i lön och det är klart man vill ha lön.
Det jag funderar över, jag ifrågasätter det inte, det jag nyfiket undrar över är om man valt rätt väg och gå??
Kunde man fått in betalningen på andra sätt?

Jag är född 1980 och började använda dator som tonåring, kring 15 - 16 års ålder, och var kring den åldern jag skaffade dator själv. I mitten av 90 talet blev jag och min generation bortskämda med gratis materiell på nätet då man ville få besökare på sidan för att kunna sälja reklamplats osv.

Därför är jag uppväxt med 18 år av fritt innehåll på nätet och har därför personligen svårt och tänka mig varför jag ska betala för det nu.

Jag prenumererar på olika facktidningar och flertalet serietidningar och ja jag skulle säkerligen kunna tänka mig och betala för att få läsa artiklar med bilder kartor och mycket bonusmateriell man inte rymmer i vanliga tidskriften.
Tex en webbaserad tidning om tåg, buss, lastbil och hur trafiken fungerar med mera.

Självklart vill jag ha det i pappersform också, då jag föredrar att läsa en tidskrift i just pappersform.

Som nämnt i länken längre upp så är det just sådana tidningarna hoppas få som kund. Den som vill betala för att läsa deras artiklar, alltså man köper och betalar för en artikel inom ämnen du själv är intresserad av.
Tex artiklar inom sport, vetenskap, teknik eller vad som nu intresserar dig.

Det jag mest är orolig över är om det finns tillräckligt många som är intresserad och vill betala några tior för att få läsa artikalrna, eller om allt för många tänker lika dumt som mig och vill ha allt gratis. Så webbaserade dagstidningar förlorar för mycket läsare och att man förlorar länkar från andra platser och därför hamnar man långt ner i t.ex google sökningar osv..?

Så frågan är, hur tänker du i ämnet?

PS, finns det inget positivt med betalväggar då?

Jo en sak, en mycket bra sak finns, eftersom jag besöker mycket färre tidningshemsidor nu och läser färre artiklar numera jämfört med för sig 2 år sedan så innebär det att jag tillbringar mindre tid vid datorn. Väldigt mycket mindre tid, oftast kan surfplattan eller smartphone ersätta stora delar av mitt internetsurfande.
Så det innebär ju att jag istället kan få mer tid över till annat, tex har jag skaffat mer socialt liv, träffar mer folk och har börjat ta mig mer tid för att t.ex sitta med i styrelsen för bostadsrättsbolaget  där jag äger min bostad osv.

Så det är väl en positiv sak med det hela....

/Jona
MVH Filosofen Jona

Staffan Sävenfjord

Tyvärr är det nödvändigt för tidningar om de skall överleva att de får betalt. Nu när försäljningen av papperstidningar minskar allt mer till förmån för att läsa tidningen på nätet så måste tidningarna antingen upphöra eller se till att de även får betalt av dem som läser tidningen på nätet.

Det finns inga fria luncher.

sa0azs

Generellt har pressen, i synnerhet kvällstidningarna, blivit så otroligt dåliga, att det inte skulle falla mig in att betala för att läsa smörjan. Det är någon nyhet som jag redan hört på radion (P1), någon snyftstory där tidningen talar om för mig vem/vad jag skall ogilla för tillfället, och sedan "så går du ner 6 kilo på två veckor", "vem tjänar mest i din kommun", "så snabbar du upp din dator", "kändis x har opererat y" och liknande ren lappri.
På hemsidorna lägger de in videoklipp som man redan sett för en vecka sedan annorstädes på det stora nätverket.
Fördumning är det snällaste jag kan säga.

Trots att jag alltid haft ett gott öga till SvD, som är den i mitt tycke mest kunniga och sakliga tidningen, har även jag plockat bort det bokmärket från snabbfältet efter att de införde sin betalvägg.
Jag saknar den inte tillräckligt mycket för att betala för den.

Det finns för övrigt gott om alternativa nyhetskällor på nätet i dag, så att ta betalt kan bli svårt. Hade tidningarna gjort det från början hade det nog varit en annan sak, men att börja ta betalt efter 20 års gratisläsande blir inte lätt.

Det intressanta blir att se vilken dagstidning som blir först med att helt lämna papper, och gå över till enbart digital distribution.

Jona

HEJ

Ännu mer intressant angående betalväggar, som jag personligen tror är spiken för kistan för många tidningar på nätet.
Men jag kan ha fel, det har jag haft tidigare i andra ämnen.

Jag kan inte, och vill egentligen inte ha någon åsikt om en betalvägg, klart tidningarna ska ha betalt.
Så om en betalvägg är rätt eller fel lösningen kan jag inte avgöra. Det får framtiden utvisa.

Sedan är det sju självklart att personligen tror jag inte på det, och skulle själv aldrig betala för något jag haft gratis i 18 år, men det är jag och min åsikt.
Min åsikt är, tidningen ska ha betalt, självklart, men vägen man valt tror jag är fel väg och gå....
Andra har annan åsikt och det är helt okej, jag kan nämligen bara stå för min tanke...

Men det jag funderar vad en betalvägg har för funktion egentligen.
Ska ge ytterligare ett exempel tänkte jag.

Blekinge Läns Tidning har som exempel en artikel om en mördad musiker, se länk!
http://www.bltsydostran.se/nyheter/blekinge/hennes-pojkvan-mordad-i-new-york%284023364%29.gm

Skulle man nu få för sig att man vill läsa denna artikel av någon anledning kan man ju t.ex googla på rubriken eller likande.
Då får man upp denna artikel
http://www.expressen.se/nyheter/sannas-pojkvan-blev-mordad-i-rockmordet/
Utan och behöva betala för sig.

Nu vill jag inte säga bu eller bä om den valda artikeln, det är ett exempel, med en tråkigt innehåll kan jag däremot säga.

Så då undrar jag, om mindre tidningar väljer betalvägg och det innebär färre besök på tidningens hemsida som i sin tur ger färre klick på olika reklambaners vilket ger mindre betalt, borde inte det i slutändan betyda slutet för dom små lokaltidningarna som jag oftast upplevt mer saklig en dom stora skvaller-tidningarna som aftonbladet och expressen som exempel?

Nu är det ju deras tidning och hemsida man besöker, vilket är lite dubbelt, för jag vill ju ha kvar lokaltidningen för dom oftast har bättre och mer sakliga artiklar, men jag vill inte betala för mig den väg dom vill.

Ja jag vet mina åsikter går ihop, men är mer nyfiken på samhället och läsarnas åsikter om betalväggar.
Tänker alla som mig, då är lösningen fel, tänker man däremot att detta är värt och betala för då har jag fel och betalväggen är här för att stanna...

Antog ni förstod allt detta innan jag gav mig på och förklara.

/Jona

MVH Filosofen Jona

Ersa

Citat från: Jona skrivet 14 oktober 2013, 16:40:58 PM
Jag är född 1980 och började använda dator som tonåring, kring 15 - 16 års ålder, och var kring den åldern jag skaffade dator själv. I mitten av 90 talet blev jag och min generation bortskämda med gratis materiell på nätet då man ville få besökare på sidan för att kunna sälja reklamplats osv.

Därför är jag uppväxt med 18 år av fritt innehåll på nätet och har därför personligen svårt och tänka mig varför jag ska betala för det nu.

För arton år sedan insåg inte tidningsbranschen (eller någon annan heller) hur stort det skulle bli med elektroniska tidningar på nätet, och framförallt inte inte att smarttelefoner skulle komma. Fram till smarttelefonernas intåg hade tidningarna en god inkomstkälla i papperstidningarna, och deras små webredaktioner klarade sig bra på de fåtalet annonser man hade på hemsidorna.
Men i och med smarttelefonernas intåg exploderade nyheterna på webben, och krävde större redaktioner och bättre tekniska lösningar. Dvs större omkostnader som annonserna inte kunde väga upp. Samtidigt började försäljningssiffrorna på pappersupplagorna falla, och därmed de totala intäkterna.

Så det du beskriver ovan är en del av problemet. Att man vande konsumenterna med gratis tidningar (dock elektroniska sådana), och nu har man kommit fram till det faktum att samhället förändrats så mycket att pengarna inte längre räcker till. Detta blir särskilt svårt att acceptera för de yngre som inte upplevt hur det var innan. "Bortskämda" är ett starkt ord, men "invanda" skulle också passa.

Precis samma debatt har pågått under sensommaren i bl.a Svenskfinland (ang Hufvudstadsbladet och lokaltidningar) och säkerligen även i hela övriga Norden.