Udda bussar Göteborg och Kind

Startat av S Svensson, 06 november 2007, 19:32:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

I Göteborg körde en gång en Lahti Eagle omkring med röd skylt baktill med text Övningsbil. Bussen hade alltså samma kaross som SJ 3121.
På framsidan,fronten, stod det DAF. Regnr kan ha varit NMR217

Vid Volvo Torslanda fanns förr en liten buss avsedd för besökare eller för förflyttning någonstans. Vi har sett tidigare för ca 10 dagar sedan en F83 från Hellmarks (dvs dåvarande Skandikaross) i Markaryd.
Ytterligare en udda buss fanns och det är B54 -47 FHN010 Höglundskaross från 1968. lev 690911 och överlåten till Göinge Bil AB Hässleholm  750416.
Möjligt att den varit i Borås också och rullat. För först i Sörredsområdet och senare i Borås gjordes vissa försök med anropsstyrd trafik. Med hjälp av telefon ringde man ett nr om man ville åka och detta registrerades sedan så föraren kunde ta reda på om han skulle hämta eller inte. Försöket gjordes under ledning av Thore Brynielsson vid Chalmers.
en av efterföljarna som "färdtjänst" vid Volvo PV blev JNC399,en av de första B609 med van Hool 210 Alizee kaross. Efterföljaren,den sista, var en B6FA med VH 260 kaross.

En udda B54-47 var BZZ354 som hade van Hool kaross som brukar anges till Wistadome utan att  ha wistadome (upphöjning i karossen) levererad till H Folkebrandt och övertagen av  Malm i Tommelilla. 83-10 till 88-10 gick den så jag såg en ofta. Jag undrade inte speciellt över denna innan en bussintresserad person frågade om jag sett denna B54. Och jag blev nog förvånad för jag hade aldrig tänkt mig att BZZ354 var en buss.För när den gick hemmavid i 5 år så var den en vanlig lastbil med skåp.Alltså en bart hytten skvallrade om att den hade varit buss.Mankan kalla den för godsbuss alltså. Överläts till Borås 881002.

Wiiks Bustrafik AB,Svenljunga havererade en gång.troligen 82-83 men hade ingen verksamhet i Svenljunga eller i P-län vad som är känt.

En bussägare som också hade lastbil och taxi anskaffade en buss redan 1938. Detta var Ragnar Andersson ,Grimsås. Denna ort är känd för kabelfabriken som finns där. Industri Karl Olsson AB IKO från början   men startade som plastindustri i Gånghester och sedan delning av företaget till Grimsås och övriga delen  senare till Fristad.
R Andersson hade i början av 80 talet följande fordon.
DRE 059 Volvo B755 ch nr 004 kaross VBK från 1965.fd PA309 och inköpt 750601 Tidigare ägare var en av Axell,Ulricehamn och tidigare Thore Samuelsson,Ljung (son till Amandus S i Töllsjö). Tidigare ägaren Axell.Det finns flera förnamn på bussägare.Företaget drevs från Grönahög i huvudsak och havererade 1975.Verkamheten övertages på nytt trafiktillstånd av Åke Hallgren.
Andersson har en Peugeot J7 1978 KGU 062
bussen JNC399 B609 van Hool Alizee övt 810309 via Borås Bil &traktor AB 810127 och tidigare AB Volvo Göteborg (se ovan).
Ytterligare en buss finns DCD513 B71518 nr 204 ,VBK från 1963 finns.
Andersson övertog den 811002 från Roland Johansson,Ljungsarp som förvärvade den 760817. Före detta Vånga postorder i Vånga (L län ev annat namn då bussen ägdes) ursp från R län (vem då).
Sedan Andersson avlidit överläts bussarna(skolbusstrafik) till Bosses Buss AB,Svenljunga och detta företag övertog JNC399 och en BR145-Jonckheere (troligen fd Wasatrafik,Malmö) en B10M 6x2 van Hool 360
nyanskaffades. Företaget bedrev beställning och skolbusstrafik. Det havererade och B10M-VHool överläts via Borås B&T ab till Kurt Björk,Kurts Buss, i Varberg och Borås. Bussen såldes senare via B&T till Landvetterbuss i Björröd AB. Roland Johansson drev en skolbuss i Ljungsarp.troligen lantbrukare. Ljungsarp var ändpun kt för SJ och tidigare HNJ busstrafik vars startpun kt var  Ulricehamn. Det fanns även linje där så man kuknde komma till Borås. Simon Johansson startade busstrafik från Grimsås till Ulricehamn.HNJ tar över ca 1937 och kortar a linjen. En annan bussägare Orre överlåter också trafik till HNJ ca 1937. Linjen Ljungsarp-Tranemo körs av SJ och tidigare kördes den av åkeriägare Björklund. En Martin Björklund kör på SJ men ingen buss följer med då SJ börjar köra.Företaget  Nittorps Åkeri,D Björklund, kör lastbil enbart.
Hoppas det hela har intresse.Om inte så är det enbart att trycka på delete.
Sören S

Signvard

Nä, fortsätt, det här är ju intressant historik.
Med lite bilder så kunde det bli en bok!?