Reserv hjul till personbilar

Startat av Stefan P, 11 oktober 2013, 16:31:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

När kom de små reservhjulen till och varför?
Vilket år osv.?

mvh Stefan P

Ersa

När det gäller Saab och Volvo hade de fullstora reservdäck hela 1970-talet ut, så jag gissar att de fick de smalare reservdäcken i början av 80-talet.
När det gäller lite mer speciella märken som t.ex Lada Niva, så har årets modell än idag ett fullstort reservdäck under motorhuven.

Mustman

Storleken lär ju ha med just det att göra, storleken. Utrymme är en bristvara

Cyklisten

Bättre med nödhjul än inget hjul alls, vilket verkar vara allt vanligare nuförtiden. Jag är en glad ägare av en begagnad bil (2010) med fullstort reservhjul.

Ersa

Citat från: Cyklisten skrivet 15 oktober 2013, 19:34:10 PM
Bättre med nödhjul än inget hjul alls, vilket verkar vara allt vanligare nuförtiden. Jag är en glad ägare av en begagnad bil (2010) med fullstort reservhjul.

Berätta gärna vad det är för såpass nya bilmodeller som fortfarande har fullstora reservhjul. :)

Jacob

Min Saab 9000 från 1996 har ett litet rött reservhjul i skuffen. Fick faktiskt punktering så var tvungen att använda det i ett par dagar. En skillnad från fullstora däck är ju att trycket i det lilla reservdäcket ska vara betydligt högre, ca 4,2 bar.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

groenis

När det gäller fullstort reservhjul så kan man beställa det till de flesta bilmärken,
men hur ofta behövs det användas ?

Orsaken till nödhjulet var att man kunde frigöra plats i bagageutrymmet,
för att några år senare ersättas med en liten kompressor och punkteringsspray.

/Lennart

Cero

Citat från: groenis skrivet 16 oktober 2013, 16:54:05 PM
När det gäller fullstort reservhjul så kan man beställa det till de flesta bilmärken,

Orsaken till nödhjulet var att man kunde frigöra plats i bagageutrymmet,
för att några år senare ersättas med en liten kompressor och punkteringsspray.

/Lennart

Dessutom kunde man minska vikten vilket ger någon milliliter på förbrukningen.

Cyklisten

Skolåda Fabia, men det beror ju på hur man beställer. Vad jag kan se på deras hemsida så positionen "reservhjul" kostar 400kr, men väljer man inte detta då får man nog ett nödhjul. Ett dyrare alternativ är ett reservhjul i lättmetal för ett tusen.

JDS

Citat från: groenis skrivet 16 oktober 2013, 16:54:05 PM

Tror att jag har använt reservhjulet 3 gånger på egna bilar (på 13 år) och varit med om det ytterligare 3 gånger med föräldrar och liknande.

Cyklisten

Jag har hittills använd 2 gånger på privatbilar, fast en av dessa skulle jag behövt 2 reservhjul, då jag körde på en kantsten och sabbade bägge fälgar på ena sidan, som tur så behöll det ena hjulet luften. Bilar från Tidningsbärarna räknar jag inte med, man kör mycket på konstiga och dåliga vägar :D

S Svensson

Om jag nu minns rätt så kom det  ett speciellt reservhjul vid 80 talets slut. Möjligen på 90 talet. Det är inte kategoriskt så utan det gick att beställa till ett reservhjul. Dessutom kunde även bilar av typ S80 få fälgar av stål. Kunden kunde själv beställa.

Varför togs det "riktiga" reservhjulet bort. Jo helt enkelt att det blev för mycket svinn. Det försvann en mängd reservhjul. Därför minskades det ned och ett speciellt resrvhjul infördes.

Cyklisten

Sedan så får man bättre godsvolym i specen om man tar bort hjulet... kan vara lönt på mindre bilar.

JDS

Citat från: S Svensson skrivet 17 oktober 2013, 22:40:35 PM
Varför togs det "riktiga" reservhjulet bort. Jo helt enkelt att det blev för mycket svinn. Det försvann en mängd reservhjul. Därför minskades det ned och ett speciellt resrvhjul infördes.

Öh, vadå svinn? Vem snodde hjulen menar du?

S Svensson

Citat från: JDS skrivet 18 oktober 2013, 18:44:39 PM
Öh, vadå svinn? Vem snodde hjulen menar du?

Reservhjulen låg i baljan. Nycklarna följde bilarna. När bilarna transporterades försvann reservhjulen-när bilarna kom in i hamnarna försvann det reservhjul-när de lastades av i främmande hamnar var reservhjulen borta. Det mesta i övrigt var fast monterat. Det erfordrades åverkan för att lossa någonting. Men inte för reservhjulen.