GDG övertagna bussar

Startat av S Svensson, 06 november 2007, 18:36:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

GDG tillverkade och övertgna bussar

I Kungälv tillverkades egna karossen som var samma som sista modellen av Lier.
GDG inv nr och år (andra siffran i nr)
1225-1229 (5),1325-1334 (10),1425-1435 (11),1525-1532 (8),1625-1639 (15),1725-1738 (14),1825-1835 (11),1926-1938 (13),1075-1099,1074 (26),1165-1182,1184-1194 (29). Några av de sista kom 1982.
Bredvid  bussbygandet tilverkades släpvagnar som brukades under märket ALPUS. Dock låg tillverkningen direkt under moderbolaget. Släpvagnatillverkningen upphörde tydligen 1979-80 och buksskaroseringen kunde öka i antal.
Vad gällr buss 1088 märktes denna vid leverans på sidan  100 bussen från GDG kaross i Kungälv.
För att detta blev möjligt så inräknades ej 1435 som såldes som ny till Evensöner i Höljes,underentreprenör till GDG.1430och 1431 gick aldrig hos GDG utan hyrdes ut och senare såldes till SJ Skaraborgs busslinjegrupp.Till länsbussarna i Örebro såldes begangnade fordon och senare överläts bussar till andra företag vid trafiköverlåtelser.

Här är några övertagna företag. När regnr nämns är inte inv nr till fullo känt.
Berden   ,Vårgårda-Nårunga   AHB282,1851,1301
Dala-Buss AB,Grycksbo (7601)1533,ACN215,1050,1031,1230,2315,
Continentbus (del av) (7601)  1410,1411,2301
Ölme Buss (AB?) (76-)           EHN255,ECU962,2980
Dahlgren&Johansson ,Vänersborg (73) P804,P717,1251.1998,2625
Grängesbergs Omnibus ek för (70)W926.1398,1687,
C Korsgren,Korsnäs (73)        2775
Stig Andersson       (75)        2300
Älvängens Buss AB (690801)  P885,P363,P449,P139,1287,1397,2879
Mölnlycke Bil&Omnibus AB(68) 1150,1250,1350,1450,1784,1785
Rundqvist,Dals-Långed (75?)   1300
I Dalarna fanns ett företag som hette Wikströms Buss AB som GDG övertagit tidigare men drevs som dotterbolag. Som dotter drevs även Mölnlycke B%O AB tills 1974.
Sörlings Gästrike hammarby     CZC755/2026 1 ytterligare
Ivar Johansson Tösse (83)      1117,1705/JWT726
Ingvar Grund (83)  Ihop med SJ.5 bussar övertagna som SJ övertar.3 avyttras. Behålles gör 1489 nr2 GXC156 Sc DP/74 och GAZ358 till GDG1302
Larv Busstrafik,Vara (84-86)   2233/EON041,2930/KKG878, ev FCD810(CF110)
Lundabuss,Lund (83)             2266 (ev fler?)
Aktieövertag görs 1982 av Nymans Turistbussar AB,Stockholm.
Vid övt finns uppgift om 18 övertagna fordon.Har här 16 bussar,
Ev finns 2 andra fordon,se nedan.
2965 DEC173 MB302-Jonckheere
2966 CTZ534 MB302-Jonckheere
2015 CDR258 MB302-MB
2216 EDM033 MB302-Autokory
1319 GSA357 VW Kleinbus
2316 BSJ016 MB302-Autokory
2317 DSJ036 MB302-Autokory
2416 HFR407 MB302-Autokory/nordic400
2600 JEG875 Sc BR145-Jonckheere
2639 DAB766 VoB58-van Hool300
2717 JXY265 Drögmöller E320
1817 BGL955 MB307
2831 ALO086 VoB58-van Hool 300
2915 AEE845 K-Setra 215HD
2076 AUL160VoB58-van Hool300
2265 EPL546 K-Setra 215HD
Detta blir 16 bussar.
Troligen  fanns också personbil 0915 AKA719 (swebus 9060)
och ytterligare någon personbil eller lastbil.
900726 fanns enligt bilregistret 17 bussar reg på Nyman 556034-4235. Ytterligare fordon fanns då på samma adress under namn GDG Biltrafik och utgörs av SJ och GDG fordon. Nymans Turistbussar AB heter idag Entertrainment AB (071106). Nymans ingick 910101 i Swebus inrikes AB fd Strömkullen.I sin tur ägd av Swebus AB (5560318569) nuv namn Concordia Bus Nordic AB (071106).
Uppgifterna har jag under tidernas gång fått av Mats Karlsson,Färgelanda och Karlskoga, L Sandberg,Åke Edmundsson, L Mattsson,och GDG distrikskontor.
Sören Svensson 071106

                     

j-a

Märkningen på 1088 fanns inte kvar när den kom till Malung iallafall.Av vilken anledning fanns det ingen buss med nr 1183?

S Svensson

GDG inv nr utgår ifrån att man har fyrställiga inv nr där första sifran är 0=personbil;1= så kallad linjevagn och 2 är så kallad turistbuss, 3= tror det är släpvagn och 5 torde vara lastbilar. Jag är inte helt klar över märkningarna för 3-6. Nästa siffra den 2´dra är årsmodell. 1 betyder år 1,dvs 61,71,81,91 medan löpsiffrorna anger om det är Scania och Volvo (00 resp 50;25 resp 75. 15 och 65 angav Neoplan eller Mercedes.
Som synes blir det då felaktigheter genom systemet. Är det mer än 25 nr per år så stämmer det hela inte liksom om man har bussar som är 20 ÅR ELLER MERA.1183 var en B755 Säffle med årsmodell 1961. Likaledes fanns det i maj 90 två stycken 1025. När omnr listan sändes ut var nr 0001 ändrad till en pb och i verkligheten var nr 2-6 också ändrade från avställda bussar till taxi-personbilar. Sedan då Swebus bildades på riktigt så fick personbilar och även andra nya inv nr i 9xxx serien. Dvs SJ nummerserie användes och en del pb gick ju över från SJ till Swebus. Det finns/fanns 13xxx nr också för tjänstefordon och nr serier för släpvagnar. Men som sagt så var 1183 en 20 år gammal buss i Karlstad. Om jag fattat rätt så var 1640 en buss årsmodell 1956 (jag vet inte om den märktes detta). Likaledes kan det ibland vara svårt skilja på linjevagnar och turistbussar. Buss med fällbara säten utan toa fick ofta 2:a i början men om de var äldre 1:a. Från 1984 så brukar man med turistbuss mena det som inte är  linjevagn.Dvs en linjevagn har ofta toa och fällbara säten men ofta är de sämre på att lasta bagage och det är mera tätt emellan stolarna. SJ och Postverket hade ofta fällbara säten på linjevagnar och ibland toa. Borås Lokaltrafik skaffade en gång 230 och 231 (nr) och på Wiima 354 kaross och de hade både toa och fällbara säten. Tyvärr saknades det andra som behövdes för att det skulle bli turistbuss.Man bytte bort den ena mot en ny riktig turistare.
GDG hade ju även lastbilar och släp varför nr system gällde även detta.
Ett långt svar på en kort fråga. Nummersystemet var inte fullkommligt. Sören S

Ulf Fernestad

Citat från: S Svensson skrivet 06 november 2007, 23:05:50 PM
GDG inv nr utgår ifrån att man har fyrställiga inv nr där första sifran är 0=personbil;1= så kallad linjevagn och 2 är så kallad turistbuss, 3= tror det är släpvagn och 5 torde vara lastbilar. Jag är inte helt klar över märkningarna för 3-6. Nästa siffra den 2´dra är årsmodell. 1 betyder år 1,dvs 61,71,81,91 medan löpsiffrorna anger om det är Scania och Volvo (00 resp 50;25 resp 75. 15 och 65 angav Neoplan eller Mercedes.
Som synes blir det då felaktigheter genom systemet. Är det mer än 25 nr per år så stämmer det hela inte liksom om man har bussar som är 20 ÅR ELLER MERA.1183 var en B755 Säffle med årsmodell 1961. Likaledes fanns det i maj 90 två stycken 1025. När omnr listan sändes ut var nr 0001 ändrad till en pb och i verkligheten var nr 2-6 också ändrade från avställda bussar till taxi-personbilar. Sedan då Swebus bildades på riktigt så fick personbilar och även andra nya inv nr i 9xxx serien. Dvs SJ nummerserie användes och en del pb gick ju över från SJ till Swebus. Det finns/fanns 13xxx nr också för tjänstefordon och nr serier för släpvagnar. Men som sagt så var 1183 en 20 år gammal buss i Karlstad. Om jag fattat rätt så var 1640 en buss årsmodell 1956 (jag vet inte om den märktes detta). Likaledes kan det ibland vara svårt skilja på linjevagnar och turistbussar. Buss med fällbara säten utan toa fick ofta 2:a i början men om de var äldre 1:a. Från 1984 så brukar man med turistbuss mena det som inte är  linjevagn.Dvs en linjevagn har ofta toa och fällbara säten men ofta är de sämre på att lasta bagage och det är mera tätt emellan stolarna. SJ och Postverket hade ofta fällbara säten på linjevagnar och ibland toa. Borås Lokaltrafik skaffade en gång 230 och 231 (nr) och på Wiima 354 kaross och de hade både toa och fällbara säten. Tyvärr saknades det andra som behövdes för att det skulle bli turistbuss.Man bytte bort den ena mot en ny riktig turistare.
GDG hade ju även lastbilar och släp varför nr system gällde även detta.
Ett långt svar på en kort fråga. Nummersystemet var inte fullkommligt. Sören S
0xxx = personbil
1xxx = linjevagn
2xxx = turistbuss
3xxx = godsbuss (såväl linjev. som expressare)
4xxx = släpvagn buss
5xxx = lastbil
6xxx = dragbil
7xxx = släpvagn
8xxx = trailer
9xxx = dolly
nummersystemet var fullkomligt för GDG:s behov när det kom till, problem uppkom vid övertagande av andra bolag som hade samma bussmodell som GDG t.ex linjebuss i skaraborg 1976
1183 var stationerad i Sunne som skolbuss,bussen hade för övrigt ingen koffert, var ombygd från att haft ett flak enligt uppgift från äldre kolegor i sunne

Hans J

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 07 november 2007, 09:31:58 AM
0xxx = personbil
1xxx = linjevagn
2xxx = turistbuss
3xxx = godsbuss (såväl linjev. som expressare)
4xxx = släpvagn buss
5xxx = lastbil
6xxx = dragbil
7xxx = släpvagn
8xxx = trailer
9xxx = dolly
nummersystemet var fullkomligt för GDG:s behov när det kom till, problem uppkom vid övertagande av andra bolag som hade samma bussmodell som GDG t.ex linjebuss i skaraborg 1976
1183 var stationerad i Sunne som skolbuss,bussen hade för övrigt ingen koffert, var ombygd från att haft ett flak enligt uppgift från äldre kolegor i sunne


En ny buss utan toalett fick aldrig en "tvåa" i inventarienummret. Minimikravet var toalett och fällbara säten. Däremot förekom det relativt ofta att toaletter revs ur på äldre turistvagnar som "nedgraderats" till skolkörning och liknande. Dessa fick dock behålla sitt inventrienummer. Detta är orsaken till att det fanns "turistvagnar" utan toalett hos GDG.
En inköpt äldre turistvagn kunde däremot få en "etta" i inventarienummret redan från början om den redan passerat "bäst före datum" som turistvagn.
Ett litet mellanting (som Ulf visar i uppställningen) är de fordon som börjar med en trea i inventarienummret. Trean står endast för godsutrymme.
Det fanns både godsbussar som höll turiststandard med toalett och fällbara säten och godsbussar som höll enkel linjestandard med fasta säten och inte hade toalett.

Vagnarna 1430 och 1431 hyrdes ut till SJ under det förödande investeringsstopp som SJ led av under några år och därför inte kunde köpa nya bussar. 

Hälsn
HansJ

PS. Ulf fick du mitt mailsvar?


Ulf Fernestad

Citat från: HansJ skrivet 07 november 2007, 14:31:12 PM
En ny buss utan toalett fick aldrig en "tvåa" i inventarienummret. Minimikravet var toalett och fällbara säten. Däremot förekom det relativt ofta att toaletter revs ur på äldre turistvagnar som "nedgraderats" till skolkörning och liknande. Dessa fick dock behålla sitt inventrienummer. Detta är orsaken till att det fanns "turistvagnar" utan toalett hos GDG.
En inköpt äldre turistvagn kunde däremot få en "etta" i inventarienummret redan från början om den redan passerat "bäst före datum" som turistvagn.
Ett litet mellanting (som Ulf visar i uppställningen) är de fordon som börjar med en trea i inventarienummret. Trean står endast för godsutrymme.
Det fanns både godsbussar som höll turiststandard med toalett och fällbara säten och godsbussar som höll enkel linjestandard med fasta säten och inte hade toalett.

Vagnarna 1430 och 1431 hyrdes ut till SJ under det förödande investeringsstopp som SJ led av under några år och därför inte kunde köpa nya bussar. 

Hälsn
HansJ

PS. Ulf fick du mitt mailsvar?


Jaja mensan svar kommer tiden har inte räckt till mvh Ulf

S Svensson

Tack !  Jag ville att någon på GDG svarade om inv nr och litt systemet. Visst räckte det för GDG gamla behov.
Observera att jag egentligen skiljer på turister och linjevagnar. Bussar för expressbusslinjer anser jag är linjevagnar.

Sedan så håller jag inte med Hans J om att alla bussar som GDG anskaffade med 2 först ,var försedda med toalett. För det var dem inte,t ex Mercedes 0303 hade alla 2 i slutsiffra,precis som många övertagna.

Själv lärde jag mig systemet så jag vet att det fungerade.

Nå,innehållet då ?



Nicklas Vasa

Det fanns ingen 1925 heller, av samma anledning som det inte fanns någon 1183, det fanns alltså 20 år äldre bussar med desa inv nr.

Ulf Fernestad

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 november 2007, 15:22:43 PM
Det fanns ingen 1925 heller, av samma anledning som det inte fanns någon 1183, det fanns alltså 20 år äldre bussar med desa inv nr.
1925 fanns i Karlstad när jag jobbade extra under lumpartiden 78/79,bussen kom från Karlskoga tror närmare bestämt från NBJ, stod avställd i garaget sommarn -79 kom inte i trafik nåt mer, hamnade på en skrot ute på Örsholmen

Nicklas Vasa

Satt och räknade karosser igår, Lier och Alpus alltså, 1088 är ju den 101:a karossen räknat från -72, med Eversönernas 1435 inräknad, detta nämns ovan, allt som allt får jag det till 506 tillverkade karosser från -70 till -90, men det fanns väl någon liknande kaross, på Mercedes chassi av tidigare modell, -69 tror jag. Denna buss har jag läst om i Bussnytt, men en repetition är på sin plats, ge mig gärna reg nr också, vidare vore det kul om någon har bild på GDG Lier i 28xx eller 29xx serien....

S Svensson

Det stämmer med 1088. För 1435 räknas inte in. Dessutom försvann texten 100:e (....) under tiden bussen gick Göteborg-Kungälv.
Ett nummer av färdskrivaren behandlar Lierbussar. Har fn inte detta nr framme.

De första B10M Alpus slopades redan 1991.
Vad har Vasa för önskemål ???


Nicklas Vasa

För att förtydliga mig så menar jag dom 4 st levererade -68 och -69, som det alltså vore trevligt att se bild på....

Lars

GDG 1435 placerades i Karlstad efer den slutade sin tjänst i norra Värmland.
Bussen saknade bakdörr så alla fick gå på och av genom framdörren, den var därmed opraktisk och stod oftast som reservbuss. Jag har själv kört den en gång på linje 201 Karlstad - Slottsbron

j-a

Sista åren gick den väl i Filipstad

Ulf Fernestad

Citat från: j-a skrivet 17 november 2007, 20:09:36 PM
Sista åren gick den väl i Filipstad
1435 kom som sagt tillbaka till GDG när Evensson fick en ny buss, den stod inte mera i garaget ute på wåxnäs än nån annan buss som inte fanns upptagen i nån linjegrupp, att den sedemera hamnade i Filipstad var att det gick lättare att använda den i Filipstads området med dess dörrställning än i trafiken i Karlstad området