Upprop för fackligt arbete.

Startat av Christer K, 06 november 2007, 17:49:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

Det är en klubb som har startat en namn insamling till förmån för denna bussförare i Gävle.
http://www.bussklubb19.nu/klubb19/upprop.htm Mer information finns på deras hemsida.
Urklipp från deras hemsida Medlemmar i våran klubb har startat ett upprop för att stödja inför
förhandlingen den 27/11 mellan Kommunal och Swebus gällande att de
avskedat en facklig företrädare i Gävle.

Läs om bakgrunden, skriv på och sprid denna internetinsamling till höger och vänster, detta är en fråga som rör oss alla som har ett interesse av att ha starka fackföreningar på arbetsplatserna.

/ Christer K

Edit: Länken justerad av moderator så att den går direkt till den avsedda sidan.
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Walter

Citat från: Christer K skrivet 06 november 2007, 17:49:26 PM
Det är en klubb som har startat en namn insamling till förmån för denna bussförare i Gävle. http://www.bussklubb19.nu/klubb19/upprop.htm/ Mer information finns på deras hemsida.
Urklipp från deras hemsida Medlemmar i våran klubb har startat ett upprop för att stödja inför
förhandlingen den 27/11 mellan Kommunal och Swebus gällande att de
avskedat en facklig företrädare i Gävle.

Läs om bakgrunden, skriv på och sprid denna internetinsamling till höger och vänster, detta är en fråga som rör oss alla som har ett interesse av att ha starka fackföreningar på arbetsplatserna.

/ Christer K

Edit: Länken justerad av moderator så att den går direkt till den avsedda sidan.

Fixade länken (igen  ;) )


Edit: men Staffan hann emellan!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 06 november 2007, 18:20:49 PM
Fixade länken (igen  ;) )


Edit: men Staffan hann emellan!

Tack i alla fall. Jag hade en hel del bekymmer med att få till det på grund av den sega uppkopplingen, som tycks råda nu igen. Några ovidkommande tecken gjorde inte saken sämre.
Nu skall det i alla fall vara rätt på alla håll.
Mycket påfrestande hemsida den där klubbsidan för övrigt (inte innehållsmässigt alltså utan datormässigt). Kan ha varit att jag hade den öppen som gjorde att min dator blev trög.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

#3
Citat från: Christer K skrivet 06 november 2007, 17:49:26 PM
Det är en klubb som har startat en namn insamling till förmån för denna bussförare i Gävle.
http://www.bussklubb19.nu/klubb19/upprop.htm Mer information finns på deras hemsida.
Urklipp från deras hemsida Medlemmar i våran klubb har startat ett upprop för att stödja inför
förhandlingen den 27/11 mellan Kommunal och Swebus gällande att de
avskedat en facklig företrädare i Gävle.

Läs om bakgrunden, skriv på och sprid denna internetinsamling till höger och vänster, detta är en fråga som rör oss alla som har ett interesse av att ha starka fackföreningar på arbetsplatserna.

/ Christer K

Edit: Länken justerad av moderator så att den går direkt till den avsedda sidan.

Nu är jag varken med i facket eller bussförare så jag kan inte ha någon aspekt på sakfrågan. Dock tycker jag att det borde framgå tydligare vad som egentligen hänt. Det är svårt att skapa sig en någorlunda saklig bild av situationen för att som individ kunna göra en bedömning av läget. Som det är nu förefaller det snarare vara frågan om att som du skriver stödja facket, inte situationen. Sedan kan man fråga sig om det i slutänden spelar någon roll hur många som skriver på eller inte. Facket har till uppgift att föra medlemmarnas talan och stöds då per definition av alla som är medlemmar, påskrivet eller ej. AD eller annan instans tar knappast med eventuella namnlistor i sin bedömning.

Sedan kan man ifrågasätta vikten av starka fackföreningar. Jag är varken emot fackföreningar som sådana eller att det ska vara drägliga villkor för alla på en arbetsplats, tvärtom. Dock är själva förekomsten av fackförening ett tecken på att arbetsgivare och arbetstagare inte respekterar och talar med varandra. Självändamålet borde därför vara att få tillstånd ett ur alla synvinklar bra klimat på arbetsplatsen, inte att facket är starkt. I många branscher finns faktiskt en fin dialog mellan parterna och man arbetar mer som ett team mot samma mål. I många fall finns inte ens en fackförening utan dialogen sker mellan chef och medarbetare, vilket ju faktiskt är en del av chefsansvaret. Jag har förstått att det tyvärr inte är det vanliga i bussbranschen (åtminstone i den upphandlade trafiken) utan att det här mer är frågan om två fiender med en skyttegrav emellan. Personligen tycker jag det är synd och ett misslyckande för alla parter.

/Cero

Bengt Jönsson

Citat från: Christer K skrivet 06 november 2007, 17:49:26 PM
Det är en klubb som har startat en namn insamling till förmån för denna bussförare i Gävle.
http://www.bussklubb19.nu/klubb19/upprop.htm Mer information finns på deras hemsida.
Urklipp från deras hemsida Medlemmar i våran klubb har startat ett upprop för att stödja inför
förhandlingen den 27/11 mellan Kommunal och Swebus gällande att de
avskedat en facklig företrädare i Gävle.

Läs om bakgrunden, skriv på och sprid denna internetinsamling till höger och vänster, detta är en fråga som rör oss alla som har ett interesse av att ha starka fackföreningar på arbetsplatserna.

/ Christer K

Edit: Länken justerad av moderator så att den går direkt till den avsedda sidan.


Ehh.. Skulle någon kunna redogöra för vad som har skett och inträffat och som föranlett processen?

/B

Bengt Jönsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 november 2007, 08:31:02 AM
Följ länken till pdf eller wordfilen som finns på sidan så ser du en sammanfattning.
Jag tror också att saken varit uppe i forumet tidigare, någon länkad artikel i Arbetarbladet.

Utan att känna till alla turer i det enskilda fallet så har den förtroendevalde givetvis gjort fel, hurvida detta kunde ha "bestraffats" annorlunda kan jag inte avgöra eftersom hela bakgrunden saknas.
Om det varit så att AG systematiskt försökt att komma undan överenskommelser om att visst fackligt arbete ska skötas på ordinarie arbetstid skulle detta givetvis ha tagits upp på ett annat sätt genom organisationen och inte lösas på detta sätt.

Att det ligger mer bakom är något som lyser igenom.

//Lars


Ahh.. nu förstod jag att det fanns mer att läsa bakom dokumentprofilerna i sidhuvudet men varför "gömma" texten bakom två egentligen intetsägande symboler istället för att ha med den i den löpande texten under rubriken "Saken"?

Känner igen mig själv lite när jag på ett statligt verk fick en privat inhyrd projketledare som var en riktig "bitch" men med ack så lite kunskap och som tyckte att den i lokala avtal framförhandlade lediga dagen med lön för flyttning skulle "tas igen" av mig senare utan kompensation...  :(  :(  >:(  >:(  >:(