Huvudmeny

Nobina 5756 , 7330

Startat av j-a, 07 oktober 2013, 22:40:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a

Nöter på med 2 Nobinor till ;)

Nobina 5756  i Rättvik  oktober 2013

Nobina 7330  maj 2011
:) :)

AdmirT

PÅ tal om Göteborg nu och Nobina, kör de bara inom Kungälv med sina "gamla" bussar? Jag vet att Scaniorna går till Stationen i Göteborg, men enligt deras fordonslista så ska de ha många fler bussar. Men vart går dessa?
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

pegee

Citat från: AdmirT skrivet 07 oktober 2013, 23:45:26 PM
PÅ tal om Göteborg nu och Nobina, kör de bara inom Kungälv med sina "gamla" bussar? Jag vet att Scaniorna går till Stationen
i Göteborg, men enligt deras fordonslista så ska de ha många fler bussar. Men vart går dessa?

Nobina kör ingenting inom Kungälv. Grön Express och Linje 422 (till Lilla Edet) passerar Kungälv, men ingen lokal trafik alltså.

Nobina har fyra depåer i sitt trafikområde som kallas Norra Göteborg, Kungälv, Björröd, Torslanda och Älvängen.  De bussar vi har
är mig veterligen inget "gammalt" material, men vi kör lite olika typer, och givetvis så prioriteras Expressbussarna vad gäller fordonskvalitet
framför de kortare linjerna.  Sen så kör vi lite olika typer på de olika depåerna. Älvängen som kör mest bussar utan boggie eftersom deras
linjer går till stor del upp i skogarna i Ale kommun. Björröd till exempel, som bara kör Grön och Lila Express kör uteslutande boggiebussar. 
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.