Splitfunktion och avgasbroms på B10M-60

Startat av Gelgamesh, 07 oktober 2013, 21:39:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gelgamesh

Hej där. Hoppas det går för sig med ett par frågor av tekniskt art. Jag håller på och rustar upp en 84:a B10M, och börjar med stormsteg närma mig besiktning. Satt idag och provstartade, men hade ingen möjlighet att köra ut den ur garaget. Och två saker slog mig.

1. Splitlådan saknar driv i lågläget. Nu var jag som sagt inte ute och körde, men passade på och finlira runt bussen inne i garaget. Alltså bara krypkörning. Och jag testade att "flippa ner" spaken mest för att jag kunde. Fick dock inget driv alls då. Och jag väntade ändå och testade på flera olika sätt. Känns ju lite tråkigt, men jag känner att jag vill kolla med någon som ev. vet. Förvisso gjorde jag min övningskörning med en likadan buss för 20 år sedan, så jag har kört dem innan, men såvitt jag minns så var det bara att "förberedelse-flippa". Jag är inte helt hundra nu, men jag tror att lådan heter S6-90. Splitten är väl bara elektrisk förvisso, men jag hade hursomhelst fullt tryck på luften, fjädring i höjd och regelbundet nysande från lufttorken. Klart nyfiken på vad detta kan bero på. Jag inbillar mig att fel mest borde resultera i enbart ett läge. Inte att man skulle få ett ofrivilligt friläge. Jag kunde inte förnimma några ljud eller andra känslor i samband med uppsläppt koppling i det döda lågläget. Bara ett friläge som sagt. Klart oroande.

Några teorier?


2. Och ursäkta den egentligen ganska dumma frågan nu. Jag hade kunnat kolla ganska lätt själv med en medhjälpare, men jag blev så nyfiken bara och saknade medhjälpare. Avgasbromsen ser med sin cylinder ganska sönderrostad ut, och jag var ganska övertygad om att den satt helt fast. Men när jag satt med motorn igång (höll lite gas) så testade jag fotknappen till avgasbromsen, och till min stora förvåning så tappade motorn snabbt varv och ville nästan dö. Betyder det att min avgasbroms funkar? Jag är inte alls påläst på hur den är konstruerad, men är det inte så att det bara är en dum cylinder som vid tryck stänger en klaff? Alltså, det jag fiskar efter, är helt enkelt ifall det är någon annan för mig okänd funktion som gjorde att motorn tappade varv, eller om det är så enkelt att min avgasbroms mot förmodan trots allt lever.

Lars-Håkan_E

Citat från: Gelgamesh skrivet 07 oktober 2013, 21:39:13 PM
Hej där. Hoppas det går för sig med ett par frågor av tekniskt art. Jag håller på och rustar upp en 84:a B10M, och börjar med stormsteg närma mig besiktning. Satt idag och provstartade, men hade ingen möjlighet att köra ut den ur garaget. Och två saker slog mig.

1. Splitlådan saknar driv i lågläget. Nu var jag som sagt inte ute och körde, men passade på och finlira runt bussen inne i garaget. Alltså bara krypkörning. Och jag testade att "flippa ner" spaken mest för att jag kunde. Fick dock inget driv alls då. Och jag väntade ändå och testade på flera olika sätt. Känns ju lite tråkigt, men jag känner att jag vill kolla med någon som ev. vet. Förvisso gjorde jag min övningskörning med en likadan buss för 20 år sedan, så jag har kört dem innan, men såvitt jag minns så var det bara att "förberedelse-flippa". Jag är inte helt hundra nu, men jag tror att lådan heter S6-90. Splitten är väl bara elektrisk förvisso, men jag hade hursomhelst fullt tryck på luften, fjädring i höjd och regelbundet nysande från lufttorken. Klart nyfiken på vad detta kan bero på. Jag inbillar mig att fel mest borde resultera i enbart ett läge. Inte att man skulle få ett ofrivilligt friläge. Jag kunde inte förnimma några ljud eller andra känslor i samband med uppsläppt koppling i det döda lågläget. Bara ett friläge som sagt. Klart oroande.

Några teorier?


2. Och ursäkta den egentligen ganska dumma frågan nu. Jag hade kunnat kolla ganska lätt själv med en medhjälpare, men jag blev så nyfiken bara och saknade medhjälpare. Avgasbromsen ser med sin cylinder ganska sönderrostad ut, och jag var ganska övertygad om att den satt helt fast. Men när jag satt med motorn igång (höll lite gas) så testade jag fotknappen till avgasbromsen, och till min stora förvåning så tappade motorn snabbt varv och ville nästan dö. Betyder det att min avgasbroms funkar? Jag är inte alls påläst på hur den är konstruerad, men är det inte så att det bara är en dum cylinder som vid tryck stänger en klaff? Alltså, det jag fiskar efter, är helt enkelt ifall det är någon annan för mig okänd funktion som gjorde att motorn tappade varv, eller om det är så enkelt att min avgasbroms mot förmodan trots allt lever.

1)  Du verkar ju inte ha ett elektriskt fel i kontakten vilket är det vanligaste för då händer det ju inget alls, jag minns att jag varit med om en liknande händelse men inte just nu vad felet var annat än att det var något i själva lådan.

2) Den verkar ju fungera men riktigt säker kan man vara först när du har rull på prylarna, men en medhjälpare kan du fysiskt se om cylindern verkligen stänger spjället helt.

j-a

1) Om det är en 84 a borde det sitta 2 st magneter till växlingen,ett vanligt fel på dom var att kabelskorna gått av eller lossnat eller att någon av magneterna lagt av,har du batterilådan bakom vänstra framhjulet så brukar dom sitta alldeles bakom batterilådan.Dom ser ut som 2 st runda burkar bredvid varandra,ca 6-7cm höga ,fastskruvade med 4 små skruvar var vid ventilhuset,kablarna sitter på ovansidan under en gummihatt.Kolla även kontakten på lådan som manövreras av kopplingsarmen. Lycka till :)