Lite nutidshistoria från Fredrikstad

Startat av Frippe Fribas, 07 oktober 2013, 19:12:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Satt och kollade på lite gamla bilder på hårddisken och ramlade över lite bilder jag tog i Fredrikstad när jag var där på bröllop sommaren 2008.

Jag misstänker att det inte är så många av "klenoderna" som fortfarande rullar där...

Först ut en Säffle som redan då måste ha sjungit på sista versen:

Sedan en av flera 8700:or som rullade då och kanske fortfarande gör det:

Därefter följer en av mina personliga favoriter bland Nordiska busskarosser, en Vest Ambassadör:

Och för den som önskar en närmare titt på "bussen bredvid" kommer här en Contrast:

Även en då relativt ny flygbuss får vara med på ett hörn:

Hoppas bilderna kan glädja någon.
Jag hittade även en bild av en 8500 som jag misstänker tillhörde Borg även den, men bilden blev inte så bra.
Någonstans har jag även för mig att jag har en bild på en CN113 från Fredrikstad, men den hittar jag inte just nu, så ni får hålla till godo med ovanstående.
//Fredrik

Bussmicke

Spännand,  j ag har bara varit där en gång runt 1993
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Gustafsson

Hej!
Alla bussarna på bilderna torde vara borta från linjetrafiken nu - ett nytt avtal startade i somras, Nettbuss kör nu all trafik i Glommaregionen med helt nya MAN-bussar, och även två-tre år gamla Volvo 8700 och MB Citaro såldes av...!
Juel Johansens Bilruter, kända för sina extremt välhållna och välputsade fordon, körde bl. a. den blåvita Vesten på en enda linje Fredrikstad-Rolvsöy, men detta kontrakt blev man av med.
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

almeli

Och för den som önskar en närmare titt på "bussen bredvid" kommer här en Contrast

Denne er en meget spesiell buss, faktisk eneste Center som er bygd med normalgulv.

Spesifisert og bygd for:

http://www.jueljohansen.no/1.html

2004 model Scania L-94 4X2 300 HK motor ZF 5HP 602 Automat Gearkasse Skivebremser rund baut. Vest Center Normalgulv buss Bygd 1 Av 1,Lengde 12,4 meter, med Sutrak AC og fullt Klimaannlegg, Turisthekker, innvendig med luftdyser og leselys til hver passasjer, Justerbare stolrygger med Pakknett på ryggene, Videoovervåking, stort lasterom, nattlys i lysgata, tillhengerfeste og et par Kompressorhorn på taket.