50-talsbussar till FFV Eskilstuna

Startat av Erling Norberg, 04 oktober 2013, 22:48:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erling Norberg

Vid koll av registerkort på Landsarkivet i Härnösand såg jag ett 20-tal Västernorrlandsbussar som sålts till FFV i Eskilstuna i oktober 1967. Gick dom utomlands som bistånd eller sålde Överskott bussarna? Har läst några trådar här på forumet om FFV men jag har inte riktigt klart för mig hur affärsidén var?

Svempa

Har sett noteringen på bussar som HSS inte byggde om till högertrafik . såld till FFV . Misstänker det handlade om bussar som samlades in för  att sändas som bistånd till u-länder med vänstertrafik.

Mr H

Citat från: Svempa skrivet 05 oktober 2013, 09:09:01 AM
Har sett noteringen på bussar som HSS inte byggde om till högertrafik . såld till FFV . Misstänker det handlade om bussar som samlades in för  att sändas som bistånd till u-länder med vänstertrafik.

De sålde bussar också till hugade spekulanter men intresset var svalt. De flesta bussar hamnade nog i Karachi. Bussar från Västernorrland minns jag inte i Frihamnen men jag kan bjussa på denna (dåliga) Instamatic-bild (men ändå en bild!) från Stockholm Frihamnen mars 1968 på två f.d HSS-bussar som väntar på avpolletering till Karachi. Blev förvånad över dessa i Frihamnen då de ju även skeppade ut bussar från Malmö. Möjligen så fanns det någon slags logistik i detta att bussar transporterades runt för översyn etc. före försäljning, men konstigt var det! Andra egendomligheter fanns i detta bl.a att en så gammal buss som vagnen till höger som väl är av årsmodell 1951 exporterades medan ex.vis Stockholms Metropolbussar från år 1953 och framåt särbehandlades och inte ingick i denna SIDA-gåva.

Mr H

Björn Forslund

De bussar som Högertrafikkommissionen övertog försökte man först salubjuda tll bl a Egypten som var mycket intresserade. Sexdagarskriget med Israel omintetgjorde dock denna affär. Troligen hade bussarna fått ett bättre liv i Egypten än vad de fick som biståndsgåva i Pakistan.
Troligen var det så att statliga FFV fick i uppdrag att sälja bussarna först, men när detta gick trögt lät man istället SIDA ta hand om dem, för att skänka som bistånd.
Troligen sålde FFV en del bussar till svenska köpare för olika ändamål, men på den tiden var det ju inte vanligt att privatpersoner köpte bussar.
Metropolerna var ju att betrakta som en uddatyp som Scania inte ville supporta längre, dessutom var de stora och tunga vilket gjorde dem olämpliga i u-länder. Att de sedan hamnade i Nigeria är ju en annan historia.

bilomnibussen

Somliga bussar som FFV övertog skrotades direkt, jag har utan att direkt leta, nu hittat två femtiotalsstadsbussar från Örebro som mötte detta öde.
Mvh Jan G

Björn Forslund

Citat från: bilomnibussen skrivet 07 oktober 2013, 08:26:11 AM
Somliga bussar som FFV övertog skrotades direkt, jag har utan att direkt leta, nu hittat två femtiotalsstadsbussar från Örebro som mötte detta öde.
Mvh Jan G

Det kan ju vara bussar som blivit utsorterade pga skador och större fel och därför gått till skrot. Vissa typer av bussar som Linjebuss helbyggda ASJ Condor verkar också ha sålts till skrotning. Antar att skrothandlare också köpte bussar av FFV.