En gång för länge sedan..

Startat av Mack, 04 oktober 2013, 22:00:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mack

Afton.

Ny på detta forum..och då detta är mitt allra första inlägg så ber jag till att börja med om ursäkt om det hamnar i fel kategori, eller om det ej heller är av direkt intresse för alla andra, till synes intressanta fanatikers av bussar.

I hopp om ett trevligt välkomnande, så tänkte jag bidraga med ett par bilder - har dock bara en just nu i min ägo men om intresset finnes så letar jag gärna redan på den andre - som ur minnet föreställer i alla fall inredningen i en Volvo VanHool.
Någon får dock rätta mig om jag har fel i mitt påstående om detta?

Jag och min mor reste ofta från och till Östersund under långresor söderut, och då var det ofta per buss, därav anledningen till varför förmodligen mitt intresse för bussar blev grundat.
Att många ur släkten dessutom fanns i och kring Stockholm gjorde dessutom att jag fann ett stort intresse för SL, och även härifrån har jag lite bilder som jag senare kan bidraga med vid intresse.


Björn Forslund

Trevligt! Känn dig välkommen i det glada bussdiggargänget! Givetvis är det kul att se interiörbilder också.

Mack

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 oktober 2013, 11:55:15 AM
Trevligt! Känn dig välkommen i det glada bussdiggargänget! Givetvis är det kul att se interiörbilder också.

Man tackar. Fler bilder lovas!

Mack

Här kommer den andra, utlovade bilden sedan..uhm..länge nu. Ursäkta att det drog ut på tiden!



Bilden kanske inte säger så mycket, men om någon kunnig har någon som helst intressant information om såväl buss som annat, så är detta mycket välkommet :)

j-a

Kan bussen vara NPF 605? :) årsmodell 88 enl SBH :)

Mack

Citat från: j-a skrivet 11 november 2013, 20:51:44 PM
Kan bussen vara NPF 605? :) årsmodell 88 enl SBH :)

Önskar jag hade någon bild där man såg regnumret. Men årsmodellen kan stämma. Bilden är nog tagen kring nittiotalets början. Då var bussen alltså ett par år gammal bara.
Lite trivia, men jag minns chauffören var väldigt hygglig. Han såg att jag hade solen i ögonen då vi, jag och min mor satt längst fram. (Jag gillade att sitta längst fram då jag då kunde se vad chauffören gjorde när han körde)
Då hissade han ned främre rullgardinen, bara för min skull!

Mats Karlsson

Det kan nog stämma att det är NPF605. Minns denna buss med sina stora bokstäver HTB!

Lars-Håkan_E

Ja 864 kördes i samarbete mellan Postverket och SJ där den senare en tid anlitade just HTB i Huddinge som entreprenör.

Linjen torde ha upphört året efter att bilden är tagen.

Mack

Citat från: Mats Karlsson skrivet 12 november 2013, 11:12:33 AM
Det kan nog stämma att det är NPF605. Minns denna buss med sina stora bokstäver HTB!

Om, så verkar VanHool:en blivit en Hyundai I30 på senare tid tyvärr. Vad kan ha hänt den tro?
Krockad/uppeldad/ i någon olycka?

Lars-Håkan_E

Citat från: Mack skrivet 12 november 2013, 19:55:27 PM
Om, så verkar VanHool:en blivit en Hyundai I30 på senare tid tyvärr. Vad kan ha hänt den tro?
Krockad/uppeldad/ i någon olycka?

Exporterad till Finland 2002

Mack

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 november 2013, 19:57:47 PM
Exporterad till Finland 2002

Aha! Jajo, då blir det ju också andra plåtar förstås. Tack för infon!