SL H22 6054

Startat av Hasse L, 01 oktober 2013, 14:37:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


LDX 557 - Volvo B10M / Säffle 1983.
Denna buss hade dörr längst bak och provades i flygbusstrafiken - förebådande serien H23 (6451-66). Byggdes sedermera om till vanlig H22.

Niklas Bygdestam

Citat från: Hobgoblin skrivet 01 oktober 2013, 14:37:20 PM

LDX 557 - Volvo B10M / Säffle 1983.
Denna buss hade dörr längst bak och provades i flygbusstrafiken - förebådande serien H23 (6451-66). Byggdes sedermera om till vanlig H22.

Man ser tydligt att bussen är förberedd för normal placering av dörren. Undrar hur det såg ut invändigt? Och det fanns en igensatt dörrbrunn som bara behövde öppnas? Eller om de fick sätta dit en ny dörrbrunn där?

Bussen framför verkar förresten vara en typisk Hägglunds Arlanda :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Svempa

PÅ bilden syns golvbrunnens kanter.

Uffe E

6054 hade täckt brunn emedan det var stolar där. Inredningen var dåtida "linjestolar" med blå velour undantagandes fyra fina stolar av kommande "H23-typ". Dessa var placerade långt fram på vänster
sida efter bagagehyllan av "arlandatyp". Bak fanns även hyllor och omedelbart framför var "kondisbåset"
där sätet närmast mittgången kunde fällas ner som myntbord. Systemet rönte inget gillande, men lik f-t
utformades H23-orna på detta sätt. Nästan ingen, såväl förare som basar, kunde med detta, emedan
föraren ej hunnit komma på plats innan eftersläntrare bankade på dörren. Detta system övergavs efter
en mycket kort tid.     Mvh, UE.