Vanlig syn i Kristinehamn

Startat av mackanz, 30 september 2013, 23:32:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mackanz

En alt mer daglig syn i Kristinehamn.
Bärgare på plats igen vid Resecentrum.

En av "pluttbussarna" Neoplan trasiga igen.

När denna bärgades till Karlstad tror jag det var så gick något tråg sönder under på dom
Så skadan blev ännu värre än det var tidigare. Dock vet jag inte vad som hänt med bussen innan.

Passagerarna gnäller över att man tvingas använda länsbussar på stadstrafiken.
Svårt att komma in och upp med barnvagnar och rullatorer och dessutom ingen plats för dom.

Nobina har i Karlstad kvar en massa orangea stadsbussar som tydligen inte får användas här istan.
Varför? Är det för att dom inte är gula?

Bilder tagna med min mobil:

Wetjo

Citat från: mackanz skrivet 30 september 2013, 23:32:31 PM

När denna bärgades till Karlstad tror jag det var så gick något tråg sönder under på dom
Så skadan blev ännu värre än det var tidigare. Dock vet jag inte vad som hänt med bussen innan.

Detta var en vanlig syn även när bussarna gick i Borlänge.
Kan vara så att man kört för fort i ett fartgupp och slagit sönder oljetråget som sitter bakom bakaxeln.

mackanz

Jag misstänker att bärgaren gjort det.
Ja detta är riktiga "problembarn" dessa bussar.

Förstår inte hur man kunde flytta ner dessa bussar till Kristinehamn?
Dessa är ju anpassade för typ "Mjuka Linjen" eller liknande transport med få resande.

Nu är det väl inte rusningstrafik jämt här i Kristinehamn men när folk ska till och från jobbet så blir det alltid ståplats
om man inte hinner in först och kan få sig en plats.

Längtar verkligen tills nya bussflottan kommer under 2014.

Sist vi fick helt nya bussar här i stan tror jag var 92 eller när det var då Swedbus tog över trafiken här i stan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 01 oktober 2013, 04:22:16 AM
Detta var en vanlig syn även när bussarna gick i Borlänge.
Kan vara så att man kört för fort i ett fartgupp och slagit sönder oljetråget som sitter bakom bakaxeln.

Vanligt bussar av samma typ även i Borås men sedan byggdes bussarna om hos Svenska Neoplan i Jönköping och det har blivit bättre.

Mikey

Inte bara dessa Neoplan-bussar, även hos andra märken finns det enstaka modeller som bara går och går... sönder. Alltid lika surt när man blir försenad pga sådant. >:(

mackanz

Då har våra inte byggts om i alla fall.  Men men....
Hoppas tiden går fort och att dom nya bussarna blir "riktiga" stadsbussar och inga minibussar.

mackanz

Fyller på med info om att dessutom i dessa bussar regnar in.
Idag när jag var på väg hem så regnade det ute.
Döm om min förvåning började droppa regn från fönstret och rätt in på sätet bredvid mig.
Inte mycket vatten men det räckte för att jag skulle bli blöt om min axel :)

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 oktober 2013, 17:27:32 PM
Vanligt bussar av samma typ även i Borås men sedan byggdes bussarna om hos Svenska Neoplan i Jönköping och det har blivit bättre.

Ändringen bestod av att låta bussen rulla med förhöjd fjädring vid låga farter.   Om det gjordes mer vet jag inte men efter den ändringen vart det bättre med sönderkörda oljetråg,
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

mackanz

"Våra bussar" har dom då bevisligen inte åtgärdat. Spännande saker sker varje gång man åker med om.

Någon som känner till dörrlistproblemet som gör att dörrarna titt som tätt öppnar sig efter att man stängt dem?
Dom öppnar sig eftersom listen tydligen kläms och varnar för att någon klämt sig i dörren.

Walter

Citat från: mackanz skrivet 14 oktober 2013, 23:04:12 PM
"Våra bussar" har dom då bevisligen inte åtgärdat. Spännande saker sker varje gång man åker med om.

Någon som känner till dörrlistproblemet som gör att dörrarna titt som tätt öppnar sig efter att man stängt dem?
Dom öppnar sig eftersom listen tydligen kläms och varnar för att någon klämt sig i dörren.

Dörrproblem finns på varenda MAN buss så det behöver du inte känna är specifikt för Kristinehamn.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Frippe Fribas

Det ser ut som samma bussmodell som Busslink använde för runt 7-8 år sedan i Täby och Norrtälje.
Då var det arvegods från Sörmland och gick ungefär lika bra som mackanz beskriver ovan, de stod minst lika mycket på verkstaden som de var i trafik.
I detta fall användes de på servicelinjer vilket gjorde det extra problematiskt att ersätta dem när de gick sönder.
I Täby hade vi en ungefär lika pålitlig Renault Master med manuell växellåda som reservbuss, så ibland fick vi sätta in "riktig" buss även på servicelinjen med påföljande framkomlighetsproblem.
Detta gjorde att vi hade en färdig plan för hur man skulle köra med vanlig respektive liten buss på servicelinjen i Täby och vilka hållplatser man fick dra in när det gick "stor" buss.
Neoplans linjebussar har inte gjort något större kvalitetsintryck på mig, men i Uppsala verkar de ju fungera, så skillnaden ligger kanske i vanan att underhålla prylarna.
I Täby var Busslink 7713 en udda fågel som mekarna aldrig fick någon utbildning på att meka med, så det blev till att experimentera sig fram när något gick sönder.
Efter en tid visste vi ju dock efter vad och var man skulle leta när bussen kom in...
//Fredrik