Enbart EU-skyltar efter årsskiftet

Startat av Niklas Bygdestam, 29 september 2013, 13:16:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 29 september 2013, 16:43:30 PM
Det var nog fel av mig att skriva 50-talet, då debatten låste sig på detta. Om jag skrivit fordon tillverkade 1972-1990 kanske det blivit bättre?
Jag ska iaf beställa en extra uppsättning skyltar utan EU-märke till min 80-tals Saab, då jag inte vill ha alltför moderna skyltar på den.

Jo, då kommer det ju i annat läge men även veteranbilar från före 1972 har vanligtvis skyltarna typ ABC123.

Ersa

Sen har vi samma tråkiga förändring med USA-skylten (300 mm bred) som ofta finns på äldre amerikanska bilar, där 480- och 520 mm breda skyltar inte får plats. Även dessa kommer ju att få ett blått EU-fält från och med 1 jan 2014 vilket kommer att se rätt fel ut t.ex på en Chevrolet 1957.

Men att det blå fältet bara verkar komma att finnas i övre vänstra hörnet av 300 mm-skylten (som syns som gul taxiversion ovan) kanske begränsar "skadan"?

JDS

Ska man byta teckensnitt på skyltarna IGEN alltså? Eller är det bara den som har gjort exemplet som är halvblind?

Såg den i övrigt välgjorda Monica Z-filmen igår och förundrades över att man hade lyckats få fel typsnitt på alla registreringsskyltar, hur svårt kan det vara? (Nånting med den blå bussen var inte heller riktigt rätt...)  ::)

Olof Lagerkvist

Citat från: JDS skrivet 29 september 2013, 22:15:12 PM
Ska man byta teckensnitt på skyltarna IGEN alltså? Eller är det bara den som har gjort exemplet som är halvblind?

Jag tycker det ser ut att vara ganska likt "original-Tratex" från 60-talet. Åtminstone 3-orna, 8-orna och B känns som att dom får tillbaka något som mer liknar deras gamla form istället för snitten ur 80- och 90-talens småjusteringar av typsnittet.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

JDS

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 29 september 2013, 22:18:16 PM
Jag tycker det ser ut att vara ganska likt "original-Tratex" från 60-talet. Åtminstone 3-orna, 8-orna och B känns som att dom får tillbaka något som mer liknar deras gamla form istället för snitten ur 80- och 90-talens småjusteringar av typsnittet.

Men ska man verkligen byta?

Så här ser de ut idag:

http://bilmodeller.se/reg-eu.jpg

Olof Lagerkvist

Citat från: JDS skrivet 29 september 2013, 22:19:19 PM

Så här ser de ut idag:

http://bilmodeller.se/reg-eu.jpg

Det är en intressant fråga. Det kan ju, som du är inne på, också vara så att någon helt enkelt råkat använda fel typsnitt i datorn när man gjorde exempelbilderna för webben. Men vi får väl se hur det blir. Såvitt jag vet är upphandlingen av ny skyltleverantör klar och nya leverantören börjar någonstans under 2014. Det finns ju en gammal tradition med att byta typsnitt i samband med skyltleverantörsbyte, så om typsnittet byts är det väl i så fall i samband med detta även denna gång.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Ersa

Citat från: JDS skrivet 29 september 2013, 22:19:19 PM

Jodå, nu verkar det återigen bli ett helt nytt typsnitt. Hur det verkligen kommer att se ut, och i vilket material de kommer att tillverkas i återstår dock att se.

Dagens typsnitt på aluminiumskylt har vi haft sedan 1 januari 2002 (med blått EU-fält som tillval från 1 april 2003), och är rätt likt de typsnitt som aluminiumskyltarna från 1972-83 och plastskyltarna från 1984-93 hade. Däremot hade de helt plana skyltarna tillverkade 1994-2001 betydligt fetare bokstäver.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Sveriges-registreringsskyltar-forandras/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Registreringsskyltar_i_Sverige

Niklas Bygdestam

En intressant sak är Transportstyrelsens eller tidigare Vägverkets inställning till EU-skyltar.

Sverige var inte speciellt tidiga med att införa detta. Tvärtom var man rätt sena. I sig var det en del länder som var ännu mycket senare. Danmark var betydligt senare och faktiskt även Belgien. Sverige införde i alla fall EU-skyltar 2003 och då kan man jämföra med Tyskland 1994, Portugal 1992 och de som faktiskt var allra först var Irland som införde dessa redan 1991.

Jag fick kontakt i slutet av 1990-talet med några ansvariga på Vägverket om den här saken. På den tiden fick jag veta att man faktiskt hade gjort några prototypskyltar av av den generation som tillverkades 1994-2001. Man tillverkade alltså på prov skyltar av den modellen fast de alltså var 52 cm långa och med EU-märke. Men någon riktig produktion av EU-skyltar av 1990-talstyp blev det ju sedan aldrig. Anledningen som nämndes var att de inte vågade av politiska skäl. Man ansåg att det fanns för mycket EU-motstånd i Sverige för att våga införa EU-skyltar i Sverige och därför istället fortsatte utan EU-märke. Det var i alla fall vad man sa till mig på den tiden.

Från 2002 gick man över till ny tillverkare. 2003 infördes EU-skyltarna. Det jag fick veta då var att man införde EU-skyltarna med försiktighet och att man ville fortsätta med skyltar utan EU-märke för att inte folk skulle känna sig tvingade till EU-märkena. En intressant sak minns jag då. Nästan alla nya bilar från 2003 och framåt var försedda med EU-skyltar. Bilförsäljarna tyckte nog att det såg bättre ut på de nya bilarna. Men ett undantag fanns då. Volvo fortsatte under ca ett år till att sälja bilar med skyltar utan EU-märke. Jag frågade försäljare av Volvo om anledningen. De sa att man ville vänta med EU-skyltar på just Volvo. Kanske var man fortfarande lite rädda för att något så svenskt som Volvo inte fick ha EU-märken för att folk skulle tycka det såg konstigt ut. Men efter något år gav även Volvo med sig och även nya Volvobilar fick EU-skyltar. De insåg kanske att EU-skyltarna blev självklara på nya bilar.

Idag känns en EU-skylt självklar på en ny bil. Att ha en ny Volvo, Mercedes, Audi eller vad vi nu kan tänka oss med en skylt utan EU-märke ser bara konstigt ut. Så jag kan på så vis förstå Transportstyrelsen att de tycker att man lika gärna kan gå över till EU-skyltar helt och hållet.

Problemet finns ju egentligen mest på veteranfordon.

Anledningen som Transportstyrelsen angav till mig när jag frågade var att en EU-skylt har ett S-märke i skylten. Tack vare denna syns det fordonets nationalitet. På skyltar av äldre typ syns ju inte detta. Så det är S-märket i skylten som man idag anser blivit viktigt.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

HJP

Varför ondgöra sig över att alla äldre bilar får "fel" reg-skylt, när den har ett EU-märke?
För alla bilar, äldre än 1972, är hela skylten fel, om man ska se det så.
Jag kan hålla med om att de gamla skyltarna, med länsbokstäver, ser bäst ut på dessa bilar, och höjer alltid på ögonbrynen, igenkännande, när en veteranbil dyker upp med sådana skyltar, på någon veteranbilsträff. Jag menar dock, att man måste skilja på det nostalgiska - estetiska - och den verklighet som lagen föreskriver.
Ska man vara strikt, så är det lika störande med dekaler om "Motorhistoriska klubben", eller "Tunga Rallyt"-skyltar som påminner om de på Monte Carlo-rallyt och liknande. Sådant förekom inte, när bilarna var verksamma i sin dagliga gärning.
Man skulle kunna anta uppfattningen; "Detta är en veteranbil - Cheva 57:a, eller 80-tals-Saab - som överlevt in till 2014. Det syns på reg-skylten".

När jag köpte min Saab 96, av 1961 års modell, bytte jag alla diagonaldäck till radialdäck. Det blev en påtaglig skillnad i väghållning. Kör ni era veteranbilar på diagonaldäck? Är varje detalj original?

HJP

Lars

Det finns nog de som eftersträvar orginal i minsta detalj. Min gamla Opel vill man ju ha så orginallik som möjligt och att tillverka en regskylt från tiden bilen var ny till veteranrallyt har jag tänkt så småningom då skyltarna förr ofta byggdes av lösa siffror som fanns o köpa lite varstans.
När det gäller övrigt så kör även jag på radialdäck och sedan finns det ju diverse annat som inte är original men som går att byta ut med tiden.
Sedan så har ju bilar i alla tider extrautrustats och byggts om från första början så med tiden är det svårt att bestämma vad som är orginal och inte.
Det viktigaste på min bil är att den i orginalutförande har enkrets bromssystem men detta är ombyggt till tvåkrets med en modernare huvudcylinder. Detta kommer jag att behålla för trafiksäkerheten.

Ersa

Alla har ju helt olika prioriteringar. För mig personligen försöker jag få det yttre att se någorlunda tidskorrekt på min 1975:a och 1986:a, medan den bakomliggande tekniken gott kan vara modern. Det innebär nya högtalare bakom gamla högtalargaller, nytillverkade regskyltar utan blått fält, och högeffekts H4-lampor med nytt kablage bakom de gamla strålkastarna. Köps extraljus till försöker jag hitta nya fina i gammal stil. Däcken är nya radialdäck på renoverade putsade originalfälgar.

Vad majoriteten av veteranbilsägare tycker kan omöjligt komma fram här, utan vill man berätta för dem att man inte förstår deras åsiker om t.ex EU-fältet får man åka ut på bilträffar och diskutera saken med dem.

Danne B.

Se´n handlar det väl även om att alla kanske inte vill åka runt med EU-loggan på sina skyltar, t.ex. av rent ideologiska skäl. Även om Sverige är medlem så betyder det ju inte att hela befolkningen gillar det.

//Danne

bastyaelvtars

Citat från: Danne B. skrivet 11 oktober 2013, 22:43:27 PM
Se´n handlar det väl även om att alla kanske inte vill åka runt med EU-loggan på sina skyltar, t.ex. av rent ideologiska skäl. Även om Sverige är medlem så betyder det ju inte att hela befolkningen gillar det.

//Danne

Jag anser att ideologin inte hör hemma på ett lands oficiella registreringsskyltar. Vad händer med de som av ideologiska skäl vill ha kvar de gamla skyltarna med länsbokstav?

sa0azs

Citat från: PeterS skrivet 11 oktober 2013, 23:29:38 PM
Jag anser att ideologin inte hör hemma på ett lands oficiella registreringsskyltar. Vad händer med de som av ideologiska skäl vill ha kvar de gamla skyltarna med länsbokstav?
Precis. Sverige är, oavsett vad man tycker om det, medlem i EU, och då skall vi enligt direktiv ha EU-märke på våra skyltar.

Jag tycker dock att man, som i en del andra länder, skulle kunna ha speciella skyltar för veteranbilar.

Ersa

Citat från: sa0azs skrivet 18 oktober 2013, 23:36:10 PM
Precis. Sverige är, oavsett vad man tycker om det, medlem i EU, och då skall vi enligt direktiv ha EU-märke på våra skyltar.

Jag tycker dock att man, som i en del andra länder, skulle kunna ha speciella skyltar för veteranbilar.

Danskarna som varit med i EG/EU sedan 1973 införde blått EU-fält som tillval först 2009, och de verkar tolka "förordningen" som att detta blåa fält fortsatt kommer att vara ett tillval för de som önskar.
http://www.eu-oplysningen.dk/spsv/off/alle/eu-nrplade/