Enbart EU-skyltar efter årsskiftet

Startat av Niklas Bygdestam, 29 september 2013, 13:16:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

sa0azs

Citat från: Ersa skrivet 19 oktober 2013, 11:29:08 AM
Danskarna som varit med i EG/EU sedan 1973 införde blått EU-fält som tillval först 2009, och de verkar tolka "förordningen" som att detta blåa fält fortsatt kommer att vara ett tillval för de som önskar.
http://www.eu-oplysningen.dk/spsv/off/alle/eu-nrplade/

Ja, men du vet väl att vi svenskar är bland de duktigaste på att anpassa oss  :-\

Ersa

Citat från: sa0azs skrivet 19 oktober 2013, 21:38:50 PM
Ja, men du vet väl att vi svenskar är bland de duktigaste på att anpassa oss  :-\

Ja, det lär tydligen bara vara ett enda land som är mer EU-anpassat än Sverige.

Norge...

Niklas Bygdestam

Jag tror inte att det här fallet handlar om att Sverige ska gå in ordentligt för EU-anpassning. Om Sverige är ett av de duktigaste länderna på EU-anpassningar så har det faktiskt inte riktigt varit så när gäller registreringsskyltarna till våra fordon.

Det land som var först med att införa EU-skyltar är Irland. Troligen är det irländarna som tog fram själva designen för EU-skyltar och andra länder har sedan hakat på denna irländska princip. Irland införde EU-skyltar redan 1991 och därefter följde Portugal 1992. Sverige införde inte EU-skyltar förrän 2003, alltså 12 år efter Irland. Då hade också Sverige varit med i EU i 8 år och haft gott om tid på sig att införa detta. Så här var vi inte speciellt "duktiga" att EU-anpassa oss.

Det kan också påpekas att det är få länder som haft kvar möjligheter att få tag på nya skyltar utan EU-märken. Då räknar jag inte in eventuella specialskyltar för veteranfordon eller liknande utan standardskyltar för nya fordon. Även om det på senare år varit extremt ovanligt så har man kunnat köpa ett nytt fordon i Sverige och förse detta med skyltar utan EU-märke. I andra länder är EU-skyltarna obligatoriska för nya fordon. Så Sverige följer egentligen bara med vad som i flera år redan gällt i de allra flesta andra EU-länder.

Jag tycker inte alls det är fel att nya fordon enbart får EU-skyltar. På en ny bil ser det dessutom ofta bara konstigt ut idag att förse denna med en skylt utan EU-märke. Om inte annat så är formatet på de andra skyltarna fel för en ny bil som är designad för EU-skyltar. Jag såg för några dagar sedan en väldigt ny Volvo V70 med skyltar utan EU-märke. På den bakluckan tycker jag till och med att bilen såg förskräcklig ut med dessa skyltar. En ny Volvo V70 ska absolut ha EU-skyltar, annars blir bilen bara ful.

Däremot tycker jag att det borde finnas en möjlighet för fordon som är äldre än ett visst årtal, kanske fram till ca 1990 eller så, kunde få möjlighet att förses med skyltar av äldre modell. Skyltar av äldre typ blir då säkert dyrare i tillverkning, men vissa ägare av veteranfordon kanske kan tänka sig att kosta på lite dyrare skyltar för ett gammalt fordon. För fordon tillverkade före 1972 borde det till och med finnas möjlighet att få tag på skyltar av den gamla typen som hade länsbokstäver.

Jag tycker alltså att EU-skyltarna i sig är bra. Men just veteranfordon kunde alltså få undantas här med speciella skyltar.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 oktober 2013, 00:50:32 AM
Jag tycker inte alls det är fel att nya fordon enbart får EU-skyltar. På en ny bil ser det dessutom ofta bara konstigt ut idag att förse denna med en skylt utan EU-märke. Om inte annat så är formatet på de andra skyltarna fel för en ny bil som är designad för EU-skyltar. Jag såg för några dagar sedan en väldigt ny Volvo V70 med skyltar utan EU-märke. På den bakluckan tycker jag till och med att bilen såg förskräcklig ut med dessa skyltar. En ny Volvo V70 ska absolut ha EU-skyltar, annars blir bilen bara ful.

"Designad för EU-skyltar"?
Så då ser även alla finska, åländska, belgiska och schweiziska skyltar "förskräckliga" ut på moderna bilar?
Detta då flera av dem har en bredd som är betydligt smalare än den 48 cm breda svenska skylten utan EU-märke.

Vad jag har förstått är det blå fältet med EU-märket fortfarande inte obligatoriskt i Danmark, Finland och Storbritannien. På Åland kan man inte få EU-fält, utan där får man montera en separat EU-dekal på sidan om.
I Belgien där det blå fältet introducerades i november 2010 är jag osäker på huruvida det är obligatoriskt eller inte idag.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 24 oktober 2013, 18:06:30 PM
"Designad för EU-skyltar"?
Så då ser även alla finska, åländska, belgiska och schweiziska skyltar "förskräckliga" ut på moderna bilar?
Detta då flera av dem har en bredd som är betydligt smalare än den 48 cm breda svenska skylten utan EU-märke.

Vad jag har förstått är det blå fältet med EU-märket fortfarande inte obligatoriskt i Danmark, Finland och Storbritannien. På Åland kan man inte få EU-fält, utan där får man montera en separat EU-dekal på sidan om.
I Belgien där det blå fältet introducerades i november 2010 är jag osäker på huruvida det är obligatoriskt eller inte idag.

Jo jag tror faktiskt att många nyare bilmodeller är designade för EU-skyltar eller snarlikt. Eller de är i alla fall designade för skyltar som är 52 cm långa. Det kan påpekas att danska och brittiska skyltar är 52 cm långa oavsett om de har blått EU-märke eller inte.

Sedan finns det som nämnts länder som har skyltar som är kortare än det gamla svenska måttet på 48 cm. Och vi får inte glömma att de bilar som jag tror är designade för 52 cm långa skyltar exporteras till länder långt utanför Europa där det kan finnas mått på skyltar som är väldigt avlägsna EU-skyltar.

Citat från: Ersa skrivet 24 oktober 2013, 18:30:28 PM
Information om de finska svarta veteranskyltarna till de som är intresserade:

http://www.trafi.fi/sv/vagtrafik/registrering/registreringsskyltar/den_gamla_registreringsskylten_for_bil
http://www.trafi.fi/sv/vagtrafik/registrering/registreringsskyltar/registreringsskylt_for_museifordon

Någon ny förordning liknande den man har i Finland för veteranfordon kunde ju vara något att införa även i Sverige för just äldre fordon.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 oktober 2013, 14:00:15 PM
Sedan finns det som nämnts länder som har skyltar som är kortare än det gamla svenska måttet på 48 cm. Och vi får inte glömma att de bilar som jag tror är designade för 52 cm långa skyltar exporteras till länder långt utanför Europa där det kan finnas mått på skyltar som är väldigt avlägsna EU-skyltar.

Vi behöver som sagt inte gå utanför Europa. Inte ens utanför Norden.

Sverige:
Med EU-märke, 520 mm bred
Utan EU-märke, 480 mm bred

Finland:
Med EU-märke, 442 mm bred
Utan EU-märke 397 mm bred

Åland: 345 mm eller 390 mm bred. Ingen av dem med EU-märke.

Sen har vi USA och Kanada där väl varenda delstat/provins har c:a 300 mm breda skyltar? Där rullar det gott om europeisktillverkade fordon.

Ersa

Sen kan jag hålla med om att det ser lite ovant ut med 480 mm-skyltar på nya fordon, t.ex alla svenska taxibilar som har svarta ramar anpassade för 520 mm-skyltar.
Men då ser 1970- och 80-talsbilar nästan värre ut med 520 mm-skyltar.

Det behövs helt klart två slags veteranbilsskyltar som tillval i Sverige. En för fordon från 1900-1972 (nytillverkade länsskyltar) och en för fordon 1973-1995 (nytillverkade 480 mm-skyltar utan blått fält).

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 25 oktober 2013, 17:52:07 PM
Sen kan jag hålla med om att det ser lite ovant ut med 480 mm-skyltar på nya fordon, t.ex alla svenska taxibilar som har svarta ramar anpassade för 520 mm-skyltar.
Men då ser 1970- och 80-talsbilar nästan värre ut med 520 mm-skyltar.

Det behövs helt klart två slags veteranbilsskyltar som tillval i Sverige. En för fordon från 1900-1972 (nytillverkade länsskyltar) och en för fordon 1973-1995 (nytillverkade 480 mm-skyltar utan blått fält).

Efter årsskiftet kommer även alla nya skyltar för taxibilar att bli EU-skyltar. En av anledningarna kan säkert vara att taxibilarna då får skyltar i det format som skylthållarna (ramarna) är gjorda för. Troligen kommer det inte dröja länge förrän dessa blir allt vanligare heller eftersom taxibilar brukar förnyas ganska snabbt.

Finland är faktiskt det enda EU-landet som inte har skyltar som är 52 cm långa utan istället håller sig med kortare skyltar. Jag vet inte varför man även på finska EU-skyltar håller sig fast vid att ha kortare skyltar än övriga Europa. Eventuellt kanske de tycker att det kan vara praktiskt att deras egna skyltar avviker från vad som är vanligt i andra länder för på så vis syns utländska bilar mycket tydligare. Som en jämförelse kan sägas att svenska EU-skyltar har ett utseende som ser tämligen standardiserat ut och kan faktiskt på avstånd förväxlas med ett antal andra länders skyltar.

Åland har helt egen design på sina skyltar. Man kan alltså tro att det är en självständig stat, vilket naturligtvis säkert är meningen med deras speciella skyltar. En rolig detalj är att deras skyltar mer påminner om skyltarna i Andorra och San Marino. Även skyltarna i Monaco har en liknande stil. Kan påpekas att Åland, Andorra, San Marino och Monaco har korta skyltar och försedda med någon vapensköld någonstans. Skyltarna har på sitt sätt ett lite mer påkostat utseende. Så man skulle kanske kunna säga att det är en stil som är typisk för europeiska mikrostater.

Om vi borträknar mikrostaterna var det förr i tiden Belgien, Finland och Jugoslavien som hade korta skyltar med i alla fall snarlika format och en något sånär snarlik stil. Av dessa är det bara Finland som har kvar kortare skyltar. Belgien har infört EU-skyltar som är 52 cm långa, fast Belgien var lustigt nog sist i EU med detta. Jugoslavien finns inte längre och samtliga nya länder som bröt sig ur Jugoslavien har givetvis tagit fram egna skyltar och dessa är 52 cm långa, med eller utan EU-märke eller snarlikt.

Bland icke EU-länder är det idag flera som har skyltar som ändå ser ut som EU-skyltar. I samtliga nämnda fall är dessa 52 cm långa. Norge är ett sådant exempel. Ett blått fält som ser ut som ett EU-märke men istället för stjärnorna har de en flagga. Serbien som inte heller är med i EU har också skyltar som ser ut som EU-skyltar med ett blått fält men de har varken stjärnor eller flagga. Norska och serbiska skyltar ser ändå helt klart ut som EU-skyltar.

Det finns snarlika skyltar även utanför Europa. Turkiet som till största del ändå ligger i Asien har skyltar som ser ut som EU-skyltar men dessa saknar stjärnor. Libanon har skyltar som dels har västerländska tecken och dels arabiska. Trots detta är skyltarna 52 cm långa och har ett blått fält på sidan som EU-skyltar. Istället för stjärnor finns det libanesiska trädet som är deras symbol. Istället för en vanlig nationalitetskod under som vi annars har så finns arabisk text under i det blå fältet. Men i sin design liknar de ändå EU-skyltar trots allt. Israel har också skyltar av detta snitt. Även där är de 52 cm långa och har ett blått fält. Skyltarna är försedda med bara siffror av västerländskt snitt. I det blå fältet är det en flagga istället för stjärnor, nationalitetskoden IL för Israel finns där och kompletterad med text under på hebreiska. Iran har också skyltar som är influerade av EU-skyltar. Här vågar jag inte säga om de är 52 cm långa eller om de skiljer sig något. Alla tecken är på deras eget språk, så för oss européer som inte är pålästa i deras språk är de oläsbara. De blå fältet är försett med en flagga istället för stjärnor och under denna finns nationalitetskoden IR för Iran och under står det faktiskt IRAN.

Det finns alltså flera länder som både geografiskt och politiskt ligger långt från EU som ändå har skyltar som liknar EU-skyltar. Detta tror jag har att göra med att viss europeisk bilkultur kan ha kommit in i länderna och att man nog också anser att nya bilar av europeiskt snitt troligen ser snyggare ut med skyltar som ser ut som EU-skyltar.

groenis

När det gäller USA/Kanada är så oftast de europiska bilarna anpassade efter gällande nummerskyltar.

/Lennart