Ökat däckslitage vid bränslesnål körning

Startat av Jo, 29 september 2013, 01:39:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

Hörde på radion att man intervjuvade någon från något bussbolag angående mätningar av poäng i samband med bränslesnål körning. Visserligen hade man sett att bränsleförbrukningen minskat marginellt men däckslitaget hade samtidigt ökat eftersom förarna hade kommit på att man kan "lura" systemet genom att istället för att bromsa köra in med hjulen i trottoarkanten och på så sätt få stopp på bussen.

Det här låter ju som ytterliggare en subobtimering. Får bromsen inte användas i stadstrafik får man naturligtvis utöka körtiden. 

JDS

Varför skulle man "inte få" använda bromsen för att stanna vid en hållplats? Verkar konstigt om mätsystemet inte tar hänsyn till att bussen behöver stanna också...

Björn Ax

Citat från: JDS skrivet 29 september 2013, 08:48:18 AM
Varför skulle man "inte få" använda bromsen för att stanna vid en hållplats? Verkar konstigt om mätsystemet inte tar hänsyn till att bussen behöver stanna också...

Därför så fort du bromsar så försvinner all din framåtrörelse och du måste använda mer bränsle för att få upp farten igen.

Ecodriving har absolut ingen förståelse för att bussar måste stanna vid hållplatser och liknande. Ecodriving är rulla så mycket som möjligt och inte röra vid bromsen.

Samma sak hos GUB. Så fort du rör bromsen så skapas ett bromsvärde i datorn och du får mindre så kallad grön körning.

Jag är negativ till detta då bussar i stadstrafik måste använda bromsen oavsett hur bra man planerar sin körning. Självklart måste vi ju köra bättre så att mindre bränsle används men till vilket pris?

Olof Lagerkvist

Citat från: Björn Ax skrivet 29 september 2013, 14:08:58 PM
Därför så fort du bromsar så försvinner all din framåtrörelse och du måste använda mer bränsle för att få upp farten igen.

Ecodriving har absolut ingen förståelse för att bussar måste stanna vid hållplatser och liknande. Ecodriving är rulla så mycket som möjligt och inte röra vid bromsen.

Samma sak hos GUB. Så fort du rör bromsen så skapas ett bromsvärde i datorn och du får mindre så kallad grön körning.

Jag är negativ till detta då bussar i stadstrafik måste använda bromsen oavsett hur bra man planerar sin körning. Självklart måste vi ju köra bättre så att mindre bränsle används men till vilket pris?

Fast detta låter väl snarare som att man använder ett Ecodriving-bedömande datorprogram som inte alls är anpassat till linjetrafik med buss? Inte att Ecodriving som begrepp och fenomen skulle vara fel i linjetrafiksammanhang?

Det kanske är läge för någon att ta fram vettig Ecodriving-programvara för busstrafik. helt enkelt. Utan att titta närmare på frågan tycker jag nog spontant att man borde kunna få med hänsyn till hållplatser och varierande antal passagerare i bussen m m redan i programmet. Hur stort jobb det skulle innebära att ordna detta törs jag inte svara på, dock.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

JDS

Ja, det där verkar jätteskumt. Eco-driving handlar ju inte om att bromsa så lite som möjligt, utan att använda så lite bränsle som möjligt för ett visst transportuppdrag. Då det gäller att stanna vid busshållplatser lär eco-drivingläran ut att man bör komma in på hållplatsen i c:a 40 km/h och sedan bromsa effektivt en gång.

Oavsett vilken programvara man använder så borde det väl gå att se vilka förare som kör mest ekonomiskt genom att jämföra förarna med varandra.

Nico

Numera ska de ska i många fall dessa program ha fått sina parametrar omlagda så att det under en viss hastighet så registreras inte en inbromsning eller senare en start. Detta då just för att det inte ska bli onormala värden i samband med hållplatsangöring, körning i tät trafik etc. Det man vill få bort är mera av karaktären ojämn körning där det istället skulle gå att rulla.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Datoriserade ecodrivingprogram hör egentligen inte hemma i alla trafikområdets linjetrafikfordon. I en perfekt värld (som vi dessvärre inte lever i) skulle det räcka med en sådan dosa i några få utbildningsfordon, som alla förare får köra runt med för att lära sig körtekniken. När körtekniken därefter sitter i ryggraden torde man ta med sig den när man kör vidare i alla andra bussar som saknar mätutrustning.
Det kanske inte fungerar på alla, men sedan jag lärde mig ecodriving med hjälp av "Gröna resan" på Nobina Uppsala har jag därefter (även omedvetet) försökt tillämpa samma slags bränslebesparande mjuka körning även all annan busskörning. Detta oavsett om det är Swebus Express, SL-trafik, skolskjutstrafik eller beställningstrafik.

Dock håller jag med om att tekniken är överflödig i tätortstrafik. Den gör mest nytta på landsbygdslinjetrafik där man som förare vet var stoppen oftast är, och därefter kan anpassa sig efter det. T.ex genom att släppa på gasen i tid och rulla fram till de hållplatser där man vet att påstigande oftast finns. På UL-linjerna 806, 808 och 809 som jag var mest van vid, minns jag att jag fick ner förbrukningen mest.

JDS

Citat från: Ersa skrivet 29 september 2013, 20:06:20 PM
Datoriserade ecodrivingprogram hör egentligen inte hemma i alla trafikområdets linjetrafikfordon. I en perfekt värld (som vi dessvärre inte lever i) skulle det räcka med en sådan dosa i några få utbildningsfordon, som alla förare får köra runt med för att lära sig körtekniken. När körtekniken därefter sitter i ryggraden torde man ta med sig den när man kör vidare i alla andra bussar som saknar mätutrustning.

Och hur tänkte du få in en ny körteknik i ryggraden på förare som har kört buss i 1-20 år? Om det alls ska gå, så räcker det nog knappast att utrusta ett fåtal utbildningsfordon.

Ersa

Citat från: JDS skrivet 29 september 2013, 21:28:16 PM
Och hur tänkte du få in en ny körteknik i ryggraden på förare som har kört buss i 1-20 år? Om det alls ska gå, så räcker det nog knappast att utrusta ett fåtal utbildningsfordon.

Jag tänkte inte lösa några problem alls. Jag bara skrev hur det borde kunna fungera, men inflikade även en gnutta realism inom en parentes.

Mikey

Finns det inga företag som helt enkelt använder sig utav en G-mätare i stället för att räkna ut bränsleförbrukning och bromsar? Då räknas det ju bara hur mjuk körningen är, och en mjuk körning brukar ju dessutom vara en snål körning.

Rojje

Citat från: Mikey skrivet 29 september 2013, 22:16:48 PM
Finns det inga företag som helt enkelt använder sig utav en G-mätare i stället för att räkna ut bränsleförbrukning och bromsar? Då räknas det ju bara hur mjuk körningen är, och en mjuk körning brukar ju dessutom vara en snål körning.

Arrivas GreenBox har G-mätare samt mäter bränsleförbrukningen

UglyJazz

Som ett gratis tips kan jag ju meddela att man troligen lurar systemet genom att tjyvdra lite lätt i handbromsen istället för att röra bromsen...
Funkar superbra, men man bör vara stadig på hand när man gör det ifall det, till äventyrs, råkar vara en buss med bra handbroms (parkeringsbroms...)

Jag bedömer inte lämpligheten i det, men det går...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Stefan P

Hej

Det är vissa som har försökt använda handbroms och det ger numera ut slag på mätarna som inbromsning.

mvh Stefan P