Volvo-buss vid Slussen/Stockholm 1934

Startat av LYR, 28 september 2013, 14:04:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR



Detta klipp är ur dagens DN - någon som kan berätta mer om bussen/modellen?
Här inser man också vad som bör finnas mer i DNs bildarkiv.....kan vi hoppas på ett öppet arkiv i framtiden, som allt fler dagstidningar tidigare förverkligat.
/LYR

Björn Forslund

En sk "falsk bulldog" alltså ett Volvo torpedchassi som försetts med en kaross som skulle få den att se modernare ut än den var.

BengaB40

Hej! Modellen hette LV75 och lanserades 1933. Härlig nostalgibild! Hälsn. BengaB40

igel

CitatHär inser man också vad som bör finnas mer i DNs bildarkiv.....kan vi hoppas på ett öppet arkiv i framtiden, som allt fler dagstidningar tidigare förverkligat.

Om jag inte mins fel har DN och andra tidningar redogjort för svårigheten att skapa ett öppet arkiv. Man skulle kunna tro att tidningarna äger allt som har skrivits i tidningarna, typ som facebook har när det gäller vad man skiver där. Men så verkar det inte vara utom en massa journalister och fotografer har upphovsrätt till materialet som tidningarna har publicerat. Och tills man har kommit överens med alla och för de avlidna deras arvingar, eller att upphovsrätten har ändrats lär det nog inte bli något öppet arkiv.

Mr G

Stämmer dateringen är bilden plåtad ett år innan Slussen invigdes den 15 oktober 1935. Trafikkarusellen med klöverbladen ska också ha invigts 1935. Bilden skulle i så fall kunna vara tagen innan hela trafikapparaten är helt färdigställd. Vad som talar för det är att det kommer upp en 54:a från Södra Slingan på väg mot Götgatan och Skanstull, om jag nu tolkar bussens position rätt. Bussen borde ha kommit upp från Skeppsbron, men därifrån verkar det inte komma någon trafik alls. Som ett brev på posten, undrar man förstås hur spårvägstrafiken kan ha gått vid bildtillfället.
吉先生

Björn Forslund

Arbete verkar ju pågå fortfarande, eftersom det står en "bock" av klassisk modell i bilden. Antar att Slussen färdigställdes i etapper, det måste ha varit ett synnerligen komplicerat jobb med all trafik som skulle flyta samtidigt, både ovanpå och undertill. Och inga datorer som fixade beräkningarna fanns. Dåtidens ingenjörer hade sannolikt ett styvt jobb med räknestickorna.
Tänk om man kunde bygga ett nytt Slussen som behöll de gamla grundprinciperna.

bilomnibussen

Hej! Det går väl inte att tyda texten på bussidan. Svårt att säga vilket karossfabrikat det är, ev SKV som byggde ett antal sådana. Man får ett intryck av att den här bussen har en sedandörr på höger sida, kan vara fel, samt att det går något slags båge eller skarv över taket. Någon som kan ha en aning om vad det är för buss?
Mvh Jan G