Huvudmeny

Autosan i konkurs

Startat av Staffan Sävenfjord, 27 september 2013, 16:46:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Polska Autosan har begärt sig i konkurs eftersom de inte räknar med att klara av sina skulder. Ett antal

http://www.bussmagasinet.se/2013/09/polska-autosan-i-konkurs/

Enligt SBH har 143 Autosan sålts till Sverige. Svensk representant är Alab Bussar i Vänersborg.

S Svensson

http://www.autosan.se/#/cover/

Är i princip återförsäljare. Den svenska tidigare återfärsäljaren gick i konkurs och tog sig namnet Häljetorp import AB.
http://www.allabolag.se/5565616116/Haljestorp_Import_AB
När jag gick in på listan över begagnade bussar på hemsidan Autosan Sverige AB så såg jag mest bussar som var i trafik och därtill registrerade på andra företag. 
Troligen har inte sålts några bussar i Sverige på ett antal år. De troligen sista bussarna från Autosan, i Sverige, är CES231, fn hos Buss i Väst Trafik i Eslöv, och CER811 i Mellerud. Dessa anges som privatimporterade.
TIPS: Kopiera hemsidan med bussar !

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 27 september 2013, 21:45:04 PM

Är i princip återförsäljare. Den svenska tidigare återfärsäljaren gick i konkurs och tog sig namnet Häljetorp import AB.
http://www.allabolag.se/5565616116/Haljestorp_Import_AB

Det är Alab Alvar Larsson AB som är svensk representant för Autosan. Jag var lite okritisk mot källan där. Alab Bussar gick i konkurs i samband med Vänersborgs Linjetrafiks rekonstruktion och sedermera konkurs. Häljestorp Import AB är också i konkurs. Alla tre nämnda bolag har/hade samme ägare, Alvar Larsson. Han äger också bland annat Trestad Center AB.

Enligt SBH har ingen Autosan kommit till Sverige sedan början av år 2011.

CW66

Det var värst - är det något modernt påfund att gå i konkurs just nu?

Lahden, Autosan och även Castrosua (Spansk karosstillverkare som bygger mycket på Scania bla.)

Visst har det varit en nedgång i europeiska bussförsäljningen, men att den var så kraftig är förvånande.
Dessutom har ju en viss återhämtning redan skett...

S Svensson

Citat från: CW66 skrivet 27 september 2013, 22:30:56 PM
Det var värst - är det något modernt påfund att gå i konkurs just nu?

Lahden, Autosan och även Castrosua (Spansk karosstillverkare som bygger mycket på Scania bla.)

Visst har det varit en nedgång i europeiska bussförsäljningen, men att den var så kraftig är förvånande.
Dessutom har ju en viss återhämtning redan skett...
Det kan vara svårt att svara på. Man måste titta på kassaflödet. Om flera företag har svårt att betala så är det mycket möjligt att företagen som skall bygga karosserna inte har pengar till löner. En annan sak är att konkurs bryter produktansvar. Vi får väl inte tro detta har betydelse,men det kan vara svårt  att få fram reservdelar om det inte finns någon tillverkare med ansvar för reservdelar. I princip är det intressant att stora fordonstillverkare gör sig av kapacitet för busstillverkning. I flera år har det varit dyrt att tillverka karosser genom att ledtider varit för långa och att nya länder får fram karossr billigare.  Vad gäller Finland så finns väl de små fristående tillverkarna kvar. Carrus utanför Åbo har ju fortfarande att göra. Hur skall det gå för de polska företagen ? Dit måste nog räknas både Volvo och Scania egna karossbyggnadsverksamhet. Neoplan gick ju i konkurs också för många år sedan. Av detta finns Solaris. Det som är problem är att konjukturåterhämtningen i Europa blir försenad. Fordonstillverkning har stor betydelse för ett lands ekonomi. Frågan är då vad som kommer i stället? Vem vet ?
Jag minns även då Kessbohrer en gång på 80 talet havererade. De hade inte råd att sätta en del nya modeller i "sjön". Volvos BussvD tyckte synd om den som tog över företaget. Jag tror att denna konkurs var en av de stora. Men i dag verkar det gå mycket bra för Kessbohrer,som ju Chrysler-Daimler,numera enbart Daimler,äger. Kessboher tillverkar de berömda Setra bussarna,men jag vill minnas de tillverkar annat också. Det går att repa sig.

Frippe Fribas

Det är som sagt tuffa tider för närvarande och vi har nog inte sett slutet på "konkursvågen" ännu.
Kässbohrer tillverkar/tillverkade åtminstone tidigare liksom Van Hool även lastbilssläp har jag för mig.
Konkurrensen är numera stentuff på den relativt blygsamma bussmarknaden, jag vill minnas för några år sedan att Volvo liksom flera andra stora tillverkare räknar bussdelen som en "biverksamhet" till lastbilsproduktionen som har helt andra volymer.
Med tanke på de i jämförelse med lastbilarna små volymerna en busstillverkare kan sälja per år är det idag nästan ett måste att det går att rationalisera tillverkningen och använda så många lastbilskomponenter som möjligt för att få ned utvecklingskostnaden för en ny modell.
Av detta misstänker jag att flera av de fristående karossörerna kommer att få problem i framtiden eftersom de inte kan rationalisera på samma sätt som helbyggen från chassitillverkarna.

bastyaelvtars

Kässbohrers släptillverkning gick in i Kögel i samband med att Setra gick upp till Evobus.