Bussar i Bryssel i september, del 3 (av 4)

Startat av Staffan Sävenfjord, 25 september 2013, 15:43:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Först två Van Hool från MIVB/STIB utanför hotellet vid hållplatsen som heter Suède på franska och Zweden på flamländska. Och javisst är det Sverige på respektive språk. Namnet av att Rue de Suède/Zwedenstraat (Sverigegatan) går i närheten. Därmed är brysslarna artigare än vi svenskar för såvitt jag kan se finns det ingen Brysselgatan någonstans i Sverige. Däremot finns det en i Helsingfors.

Bakom Midi/Zuid-stationen gömde sig en bussterminal som användes av De Lijns bussar, alltså bussar som går lite mer regionalt.

Jag blir inte klok på hur de belgiska registreringsnumren fungerar. Vanligen har de samma system som vi, alltså tre bokstäver och tre siffror som sinsemellan sammanfogas av ett bindestreck. Men ibland står siffrorna före bokstäverna. Och ibland är det helt annorlunda som här: fyra siffror, en punkt och en bokstav. Vid det här laget vet vi också att Geen dienst inte är en stadsdel utan betyder "Ej i trafik".

Många av De Lijns bussar har chassier från Volvo. Jag såg såväl B10BLE som B7RLE, alla med Jonckheere (VDL) karosser.

Brukom är inte flamländska för "I tjänst" utan faktiskt en stadsdel eller kanske snarare en förort.

Och så två lediga ledbussar.