Bussar i Bryssel i september, del 2 (av 4)

Startat av Staffan Sävenfjord, 24 september 2013, 11:33:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Trafiksituationen i Bryssel är ganska kaotisk. Bussarna liksom taxi får dock gå i det utrymme som egentligen är reserverade för spårvagnarna och därav myllret av kontaktledningar ovanför bussen i den här trevägskorsningen med spårväg och bussar att alla håll. Det finns också en smal gata till höger i bild som bussen skall svänga in på och brottas med bilister, cyklister som kör mot färdriktningen och allt vad det nu är.

Så en MIVB/STIB-buss på väg in mot den underjordiska terminalen vid Gare de Midi (Sydstationen översatt från franska till svenska).

En TEC-Renault inväntar avgångstiden. Trots det begränsade utrymmet stod bussarna ofta länge här och tidsreglerade. Ibland fick bussarna inte plats vid hållplatsen utan stannade ute i körbanan.

En känd fotovinkel vid det här laget.

Så en buss på väg till Zuidstation. Det är detsamma som Gare du Midi fast på flamländska. Bryssel är tvåspråkigt liksom resten av Belgien men oftast är det antingen franska eller flamländska (som är mycket likt holländska) som gäller på skyltar och så.

Picavet et Cie kör en Mercedes Integro för TEC.

Så två ledbussar av van Hools tillverkning.

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 september 2013, 11:33:33 AM

Horribel lackering på dessa bussar, och så ser det ut som att det gula bleknar av solen med, ussssch!

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 24 september 2013, 14:16:59 PM
Horribel lackering på dessa bussar, och så ser det ut som att det gula bleknar av solen med, ussssch!

Om tycke och smak skall man inte diskutera heter det. Men att den gula färgen skulle blekna i solen såg jag inget av i verkligheten. Det är bara som det ser ut eftersom solen speglar sig i lacken på bilden.

Precis som i London kan jag inte minnas att jag såg vare sig plåt- eller lackskador på bussarna i Bryssel. Det var ovanligt också på personbilarna trots den tuffa trafiken.

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 september 2013, 14:26:25 PM
Om tycke och smak skall man inte diskutera heter det. Men att den gula färgen skulle blekna i solen såg jag inget av i verkligheten. Det är bara som det ser ut eftersom solen speglar sig i lacken på bilden.

Precis som i London kan jag inte minnas att jag såg vare sig plåt- eller lackskador på bussarna i Bryssel. Det var ovanligt också på personbilarna trots den tuffa trafiken.

Det kanske är som du säger solen som luras, men nu tänkte jag mest på valet av färgsättning, inte skicket på bussarna - som du själv säger verkar vara i bra skick!